زمان ثبت‌نام اولویت‌های حج سال آینده

به گزارشافکارنیوز،سعید اوحدی در نشست خبری که صبح امروز در محل سازمان حج و زیارت برگزار شد، گفت: آگهی حج تمتع سال آینده در تاریخ ۲۹ آذرماه در روزنامه‌‌ها و جراید منتشر می‌شود و ثبت‌نام‌ها نیز از ۲۰ بهمن‌ماه شروع می‌شود که سه ماه زودتر از سال گذشته است.

وی ادامه داد: ما تلاش داریم تا قبل از پایان سال کاروان‌های حج سال آینده کاملا بسته شود و کار آموزشی را از نیمه فروردین آغاز می‌کنیم.

رئیس سازمان حج و زیارت خاطرنشان کرد: از ۱۶ شهریور ماه سال ۹۳ اعزام زائران به موسم حج خواهیم داشت.

وی در خصوص اولویت‌های حج سال آینده گفت: دارندگان فیش تا تاریخ ۲۰ آذر ۸۴ پس از انتشار آگهی سازمان حج در تاریخ ۲۹ آذرماه می‌توانند برای تکمیل ثبت‌نام خود به دفاتر سازمان حج و زیارت مراجعه کنند.

اوحدی در خصوص اعلام اولویت‌های سال آینده نیز تصریح کرد: یکی از موفقیت‌‌هایی که در عمره سال جاری می‌توان به آن اشاره کرد اعلام پلکانی اولویت‌ها بود که باعثشد شاهد صف طولانی زائران در آژانس‌‌ها و دفاتر سازمان حج و زیارت نباشیم و ممکن است همین روال را در اعلام اولویت‌های حج سال آینده نیز لحاظ کنیم.

وی در خصوص قیمت‌های حج سال آینده گفت: برنامه ما این است که ۱۵ تا ۲۰ درصد نیروهای حج تمتع و از جمله پزشکان را تعدیل کنیم و از طرفی به دلیل توسعه فضای مسجد‌الحرام کاهش ۲۰ درصدی سهمیه حجاج در سال جاری نیز وجود خواهد داشت و بنا بر این پیش‌بینی ما این است که در سال جاری نیز ۶۴ هزار نفر را بتوانیم در موسم حج به خانه خدا اعزام کنیم.

رئیس سازمانحج و زیارتادامه داد: البته وزارت حج عربستان وعده داده است که پس از اتمام سه سال کاهش ظرفیت‌های حج را جبران کند و پس از‌ آن امیدوار هستیم بتوانیم زائران بیشتری را به خانه خدا اعزام کنیم.

وی اظهار امیدواری کرد که افزایش قیمتی نسبت به سال گذشته وجود نداشته باشد و خاطرنشان کرد: امسال صرفه‌جویی‌های انجام شده و سود سپرده‌ها در قیمت تمام شده لحاظ خواهد شد و نگاه‌مان این است که حقوق زائر حفظ شود و قیمت‌ها مدیریت شده اعلام شود تا مشکلاتی را که در حج سال گذشته داشتیم شاهد نباشیم.

*آزاد شدن نقل و انتقالات فیش‌های عمره باعثکاهش قیمت‌ها شده است


رئیس سازمان حج و زیارت در خصوص نقل و انتقال فیش‌های عمره گفت: در روز اولی که نقل و انتقال فیش‌ها را آزاد کردیم قیمت فیش‌ها به ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان و حتی ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان نیز رسید اما امروز قیمت فیش عمره به یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان رسیده است و پیش‌بینی ما این است که با اعلام مرحله جدید اولویت‌های عمره سال جاری قیمت فیش‌ها بیش از ۵۰۰ هزار تومان دیگر کاهش داشته باشد.

وی افزود: محدودیت در نقل و انتقال فیش باعثمی‌شود تا قیمت‌ها افزایش بیشتری داشته باشد و ما سعی کردیم با ساماندهی نقل و انتقال‌ها بتوانیم قیمت‌‌ها را کنترل کنیم.

رئیس سازمان حج و زیارت اظهار داشت: آخرین آمار تا امروز که در خصوص نقل و انتقال‌های فیش به ما رسیده است تنها یک هزار و ۳۰۰ فیش منتقل شده است که نسبت به آمار اعزام‌ها میزان قابل قبولی است.

اوحدی ادامه داد: با همکاری خوب رسانه‌ها و نظارت سازمان حج و زیارت می‌توانیم اعلام کنیم که دست دلالان در نقل و انتقال فیش‌های عمره بسته شده است.

*سازمان حج برای پرداخت جوایز کمک هزینه‌های حج عمره بانک‌ها هیچ تعهدی ندارد


رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به جوایزی که بانک‌ها و موسسات خصوصی در خصوص کمک هزینه حج تمتع و عمره اعلام می‌کنند، گفت: با تمام بانک‌‌ها نامه‌نگاری شده است که از طرف سازمان حج و زیارت وعده پرداخت هزینه عمره و تمتع را به برندگان خود ندهند.

*دور دوم ثبت‌نام‌های عمره مفرده از دوم بهمن‌ماه آغاز می‌شود


رئیس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه امسال اولین سالی بود که در طول تاریخ بعد از انقلاب زائران موفق شدند در ایام ماه صفر در مدینه منوره حضور داشته باشند، گفت: با پیش‌بینی‌هایی که انجام شده بود خوشبختانه هیچ مشکلی تاکنون گزارش نشده است و تاکنون ۵۰ هزار نفر به خانه خدا مشرف شده‌اند.

اوحدی ادامه داد: طی روزهای آینده بیشترین زائر را در عربستان خواهیم داشت و پیش‌بینی ما این است که ۲۳ هزار نفر در مکه و حدود ۲۸ هزار نفر نیز به صورت هفتگی مشرف شوند.

اوحدی تصریح کرد: معدل تأخیر پروازها ۱۶ دقیقه است که این میزان تأخیر در پرواز‌های عمره قابل قبول است.

وی اظهار داشت‌: کلیه پروازهای فرودگاه تبریز به دلیل مشکلات جوی و آب و هوایی به مدت یک ماه از فرودگاه ارومیه انجام می‌شود تا مشکلی برای اعزام‌ها وجود نداشته باشد.

رئیس سازمان حج و زیارت تأکید کرد: پنجم تیرماه آخرین پرواز از دور اول اعزام‌های عمره انجام می‌شود و در دور اول ۴۰۰ هزار نفر به عمره مشرف می‌شوند.

رئیس سازمان حج و زیارت از آغاز مرحله دوم اعزام‌‌های عمره از ۸ فروردین ماه خبر داد و افزود: دوم بهمن‌ماه آغاز مرحله دوم ثبت‌نام‌‌های زائران عمره مفرده است که می‌توانند پس از انتشار آگهی در روزنامه‌های کثیرالانتشار به دفاتر سازمان حج و زیارت مراجعه کنند.

وی افزود: هم‌اکنون ۱۲ روز ذخیره ویزا داریم و این امر نشان می‌دهد مشکل خاصی در اخذ ویزا برای زائران و اعزام آنها وجود ندارد.

رئیس سازمان حج و زیارت به افرادی که اولویت آنها برای اعزام بارها اعلام شده است اما آنها برای اعزام اقدام نکرده‌اند، هشدار داد که اگر در صورت اعلام اولویت‌های جدید باز هم حضور پیدا نکنند اولویت آنها به آخرین اولویت‌های عمره منتقل می‌شود.

*احداثزائرسرای سازمان حج و زیارت در مرز چزابه تا یکسال آینده


رئیس سازمان حج و زیارت ادامه داد: خوشبختانه امسال اعزام زائران بهکربلای معلیدر ایام اربعین حسینی مشکل خاصی وجود نداشت و تنها ۲ زائر ایرانی به شهادت رسیدند و ۱۳ نفر مجروح شدند که هم‌اکنون با همکاری شرکت شمسا و سازمان حج و زیارت در تلاش هستیم که هزینه درمان زائران مجروح شده را با استفاده از خدمات بیمه‌ای پرداخت کنیم.

وی ادامه داد: همچنین یک زائر در مسیر کربلا بر روی مین رفت و به شهادت رسید و یک زائر دیگر نیز بر اثر این حادثه پای خود را از دست داد که کلیه مخارج درمان این زائر نیز از طریق بیمه پرداخت می‌شود.

وی افزود: حادثه دیگری که در این ایام شاهد بودیم، تصادف خانمی بود که با یک دستگاه‌ کامیون تصادف و فوت می‌کند و این اتفاق در مسیر نجف برای وی رخ می‌دهد که هم‌اکنون در حال پیگیری این ماجرا هستیم.

رئیس سازمان حج و زیارت اظهار داشت: هیئت پزشکی در جهت خدمت دهی به زائران با همکاری هلال احمر اقدامات خوبی را در این ایام انجام دادند و از مرزها در مسیر نجف به کربلا و بالعکس میزان قابل توجهی دارو منتقل شد.

اوحدی با بیان اینکه ۵۰۰ هزار زائر از مرزهای جنوبی کشور به کربلای معلی اعزام شدند، گفت: پیش‌بینی ما این است که سال آینده این رقم بالاتر خواهد رفت و امروز جلسه دیگری با دستگاه‌های همکار برای آسیب‌شناسی موضوع اربعین تشکیل می‌شود تا در سال آینده با مشکل جدی روبه‌رو نشویم.

وی خاطرنشان کرد: ستاد دائمی اربعین در سازمان حج و زیارت با حضور ۱۱ نفر از نمایندگان دستگاه‌ها و نیروهای بسیج تشکیل می‌شود تا بتوانیم برای سال آینده برنامه‌ریزی خوبی را داشته باشیم.

رئیس سازمان حج و زیارت اظهار داشت: ما تلاش می‌کنیم برای سال آینده ساماندهی اعزام زائران به کربلای معلی از داخل شهرها و دفاتر کارگزاران سازمان حج صورت بگیرد و با همکاری بسیج و امکانات خوبی که در شهرهای مرزی در اختیار دارند بتوانیم مشکل اسکان زائران را در نقطه صفر مرزی حل کنیم.

وی با بیان اینکه شرکت امید زائر با هدف توسعه زیرساختهای خدمترسانی به زائران به زودی در داخل کشور ایجاد میشود، گفت: امیدوار هستیم با تأسیس این شرکت بتوانیم گامهای موثری را در خدمترسانی به زائران برداریم و در مرز چزابه به زودی حسینیهای را راهاندازی خواهیم کرد تا بخشی از مشکل اقامتی زائران برای سال آینده حل شود.