خون سفیدی که حیات بخش نوزادان است

به گزارشافکارنیوز،مرضیه قرائتی درباره تغذیه نوزاد، اظهار داشت: از نظر حکمای طب سنتی ایران تدابیر خاصی برای دوران شیردهی ذکر شده است که رعایت آن موجب صحت و تندرستی مادر و نوزاد می‌شود.

به گفته وی بهترین غذا برای نوزاد شیر و بهتر از همه شیر مادر است که از مادر به وجود آمده و از خون مادر تولید می‌شود. شیر مادر همان خون است که رنگ شیر گرفته و برای طفل ذخیره شده و این شیر چون از همه جهت برای نوزاد مفید بوده و برای رشد و نمو کودک مناسب خواهد بود.

دستیار تخصصی طب سنتی ایران افزود: شیر دادن برای مادر هم فوایدی دارد زیرا مهر مادری بیشتر شده تحمل زحمات و مشقت‌های او بیشتر شده که هیچ دایه تحمل آنها را ندارد و اگر کودک را دایه شیر دهد به دلیل اینکه شیر آغوز همان شیر ابتدایی است و برای خروج ماده زائد نوزاد که اولین مدفوع رنگ سیاه دارد، مفید است که " عقی " نام دارد و برای سلامت نوزاد بسیار مفید است.

قرائتی گفت: شیر دادن توسط دایه موجب شده که شیر آغوز به طفل نرسیده و ماده " عقی " که همان نخستین اجابت مزاج نوزاد بوده صورت نمی‌پذیرد که شاید برای طفل ضرر داشته باشد و باید دانست که تدابیر دوران شیردهی بسیار راحت و ارزان است که رعایت آن می‌تواند برای مادر مفید باشد.

وی ادامه داد: مادر باید همه شرط‌های حفظ صحت در دوران شیردهی رعایت کند، ظاهراً قوی بوده، اشتها و هضم او خوب باشد، از خوردن و خوابیدن قوت گرفته و از نظر پزشک کمیت و کیفیت شیر او مشخص شود.

دستیار تخصصی طب سنتی ایران خاطرنشان کرد: مادر باید ۲ الی ۳ ساعت بعد از تولد به نوزاد خود شیر دهد تا از طرفی طفل شیر آغوز را بخورد که "عقی" را خارج کند و از طرف دیگر از ورم سینهها پیشگیری شود.