مزاحم تلفنی؛ ۴۰ درصد تماس‌ها با اورژانس

به گزارشافکارنیوز،آرزو دهقانی گفت: ۴۰درصد تماس هایی که به اورژانس ۱۱۵ می‌شود از نوع مزاحمتهای تلفنی است که این آمار متوسط کشوری است و نمی‌توان به صورت روزانه آن را اعلام کرد.

وی ادامه داد: در برخی شرهای کشور این آمار مزاحمت بسیار بالاست به عنوان مثال در شهری مثل دزفول ۸۰ درصد تماس‌ها مزاحمت است.

مدیر روابط عمومی اورژانس کشور گفت: این آمار مزاحمت ارتباطی با میزان جمعیت شهرها ندارد. در شیراز، ۹۷ هزار تماس مزاحمت تلفنی در ۶ ماهه ابتدایی سال در اورژانس ثبت شده است.

وی ادامه داد: طبق اطلاعات به دست آمده در ۶ ماهه ابتدایی سال ۹۲، در استان اصفهان ۴۴ هزار تماس، در کرمانشاه ۳۰ هزار تماس، شاهرود ۵۵۰۰ تماس، بیرجند ۲۶ هزار و سمنان ۱۰ هزار تماس مزاحمت تلفنی با اورژانس ثبت شده است.

دهقانی گفت: این مزاحمتهای تلفنی موارد مختلفی دارد. گاهی دانش آموزان پس از تعطیلی از مدارس با اورژانس تماس می‌گیرند و در گوشی تلفن جیغ می‌کشند. گاهی فحاشی یا مزاحمت ناموسی نسبت به اپراتورهای اورژانس در این تماسها صورت می گیرد.

دهقانی تصریح کرد: این تماس های تلفنی مزاحم باعثخستگی نیروهای اورژانس شده است و حتی باعثکاهش قدرت شنوایی برخی از این افراد در مدت زمان کوتاهی هم شده است.

مدیر روابط عمومی اورژانس کشور افزود: یکی از موارد زیانبخش این است که پس از تماس و اعلام تصادف و بیماری، مأموران اورژانس به منطقه اعزام می‌شوند و این مأموریت در ترافیک و شلوغی و صرف ساعتها انجام می‌شود در حالی که در همین موقع امداد واقعی برای فردی که دچار ایست قلبی و مغزی یا تصادف شدید شده یا زن بارداری که نیاز به کمک دارد وجود دارد اما مأموران اورژانس برای مأموریت دیگری که بی نتیجه است اعزام شده‌اند.

دهقانی گفت: هفته گذشته فردی در شهرستان قم ۱۷۰۰ تماس تلفنی مزاحم در روز با اورژانس ۱۱۵ قم برقرار کرده که خوشبختانه شناسایی شده و تحت پیگرد قانونی قرار گرفته است. در این ۳ سال اخیر نیز ۱۳ نفر در تبریز به دلیل همین مزاحمتها دادگاهی شده‌اند.

وی ادامه داد: بنابراین اگر موارد قانونی مشخص و اعلام شده داشته باشیم و نیروی انتظامی هم با اورژانس همکاری کند تا این شماره‌هایی که مزاحمت ایجاد می‌کنند را بتوانیم پیگیری کنیم. این تعداد مزاحمت را بسیار کم خواهد کرد. این درحالی است که بسیاری از این تماسها از تلفن عمومی یا خط تلفن های اعتباری انجام می‌شود و اگر پیگیری شوند مشکلات ما کمتر خواهد شد.

مدیر روابط عمومی اورژانس کشور اظهار کرد: تعداد تماسهای مزاحمتی به اورژانس بسیار بالاست. به اورژانس تهران روزی حدود ۴ تا ۵ هزار تماس برقرار می‌شود که از این تعداد فقط ۱۵۰۰ تماس مأموریت واقعی است.

دهقانی ادامه داد: با این وجود مهمترین دل نگرانی ما این است که اورژانس به محل حادثه دیر برسد عوامل بسیاری مثل ترافیک،نبود نیروی کافی و کمبود تجهیزات وجود دارد اما همین ماموریتهای کاذب باعث میشود ماموران اورژانس دیر به صحنه حوادث برسند.