سوخت همه خودروها یورو۴ می‌شود

به گزارشافکارنیوز،دکتر سعید متصدی در نشست خبری که پیش از ظهر سه شنبه در سازمان محیط زیست برگزار شد گفت: چندین جلسه با خودروسازان به منظور استقرار استاندارد یورو ۴ برگزار کرده و توافق کرده‌ایم که تا اوایل سال آینده ۱۰۰ درصد خودروها، یورو ۴ شود و تا پایان دیماه برخی خودروها به این استاندارد دست می‌یابند.

وی افزود: تا پایان دیماه ۵۰ درصد سوخت نیروگاه‌های تهران و کرج و ۹۵-۹۰ درصد سوخت اراک یورو ۴ می‌شود و در ۶ماهه اول سال آینده این کار در سایر کلان‌شهرها انجام می‌شود. سازمان حفاظت محیط زیست سازمانی نظارتی، حاکمیتی و برنامه‌ریز است و به منظور اجرای فعالیت‌های مربوط به کاهش آلودگی هوا در شهرها تلاش می‌کند که مدیریت یکپارچه را اعمال کند.

مدیریت یکپارچه باعثکاهش آلودگی هوا در شهر ها شود


وی با بیان اینکه مدیریت یکپارچه با مدیریت یگانه تفاوت دارد، تصریح کرد: مدیریت یگانه به معنای سپردن وظایف و عملیات اجرایی به یک شخص یا یک سازمان است. البته مدت‌هاست که این نوع مدیریت‌ها منسوخ شده است. در حال حاضر کنترل زیست محیطی در دنیا دیگر به کار نمی‌آید. در این نوع کنترل، مسئولیت‌ها به یک سازمان و دستگاه منتقل می‌شود و آن سازمان یا دستگاه در زمینه کاهش و مدیریت آلاینده‌ها فعالیت می‌کند. این تجربه در کنفرانس ریو، بررسی و مشخص شد که در کشورهای دنیا هیچ پیشرفتی با استفاده از آن در زمینه کاهش آلودگی هوا حاصل نشده است. از آن سال به بعد فلسفه عملکردی محیط زیست، تغییر و فلسفه مدیریت زیست محیطی جایگزین آن شد.

متصدی تاکید کرد: با بهره‌گیری از روش مدیریت زیست محیطی، پیشرفت‌های بسیار چشمگیری در زمینه کاهش آلودگی در دنیا به وجود آمده است که نمونه بارز آن شکل‌گیری کنوانسیون‌های مهم بین‌المللی مانند کنوانسیون وین است.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست افزود: در سیستم مدیریت زیست‌محیطی یک ارگان به عنوان متولی مطرح نیست بلکه بهبود مستمر و مشارکت دستگاه‌ها از اهمیت برخوردار است. ما نیز در سازمان محیط زیست در جهت استقرار این سیستم تلاش می‌کنیم.

وی با بیان اینکه ایران از جمله کشورهای پیش‌رو در زمینه محیط زیست بوده است، اظهار کرد: اصل ۵۰ قانون اساسی نشان‌دهنده این موضوع است و در سال‌های ۵۸ و ۵۹ نیز از جمله کشورهایی بودیم که در جهت عمل به مدیریت زیست محیطی گام برداشتیم. این در حالیست که متاسفانه در برخی از سال‌ها به کنترل زیست محیطی اکتفا کردیم.

متصدی با بیان اینکه مدیریت یکپارچه را پیگیری می‌کنیم، اظهار کرد: تلاش می‌کنیم برنامه‌ها، عملیات اجرایی و اقدامات سازمان محیط زیست با مشارکت همه ذی‌نفعان و هماهنگی با آنها صورت گیرد. پس از هفت سال کمیته کاهش آلودگی هوای تهران و کلان‌شهرها و کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا را تشکیل دادیم. این کار نقطه شروعی برای اعمال مدیریت یکپارچه است. چرا که در هیچ نقطه‌ای از دنیا، کسی نمی‌تواند ادعا کند که می‌تواند به تنهایی یک معضل زیست محیطی را حل کند.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست خاطر نشان کرد: بخش‌های مختلفی، تولیدکننده آلودگی هوا هستند و آنها باید با هم همراه شوند. البته با تحکم نمی‌توانیم باعثکاهش آلودگی هوا شویم، بلکه با مشارکت می‌توانیم به این هدف دست یابیم.

یک خودروی فرسوده ۳۰ برابر خودروی سالم آلودگی تولید می کند


وی با بیان اینکه یک خودروی فرسوده ۳۰ برابر خودروی سالم آلودگی به وجود می‌آورد، گفت: کاهش آلودگی هوا با انجام راهبردهای تلفیقی امکان‌پذیر است. ما از سیستم‌های پاک حمایت و تلاش می‌کنیم این سیستم‌ها را وارد سیستم صنعتی کنیم. از جمله فعالیت‌های انجام شده، ساخت یک خودروی برقی داخلی است و ما این صنعت را معرفی و آن را حمایت می‌کنیم. تلاش می‌کنیم تعرفه وارداتی خودروهای برقی و هیبریدی را به صفر تا چهار برسانیم.

موتورسیکلت برقی جایگزین موتورسیکلت نفتی شود


متصدی با اشاره به موتورسیکلت‌ها، اظهار کرد: موتورسیکلت‌ها ناامن هستند و بیشترین تصادفات منجر به فوت مربوط به آنان است. یک موتورسیکلت چهار برابر یک خودرو آلاینده تولید می‌کند. بنابراین تلاش می‌کنیم در درجه اول موتورسیکلت‌های برقی وارد کنیم.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به استاندارد خودروها پس از خروج از کارخانه، گفت: خودروها هنگام خروج از کارخانه‌ها، از استاندارد برخوردار هستند ولی پس از خروج از کارخانه، عملکرد آنها تابع مصرف‌کننده است.

وی با اشاره به عمر کاتالیست یک خودرو، گفت: کاتالیست پس از ۷۰ تا ۱۰۰ هزار کیلومتر پیمایش، از بین می‌رود. در این شرایط مصرف‌کننده باید خود اقدام به تعویض کاتالیست و فیلتر هوا کند. البته قطعات کاهنده آلودگی هوا فواید دیگری هم دارند. به عنوان نمونه با تعویض فیلتر هوا، سوخت خودرو و اصطهلاک کاهش می‌یابد. اگر خودرویی در ۱۰۰ کیلومتر پیمایش، یک لیتر سوخت کمتر مصرف کند، این خودرو سالانه ۳۰ هزار لیتر بنزین کمتر مصرف می‌کند. حال اگر این میزان را ضربدر شش میلیون خودرو کنیم، عدد بزرگی به دست می‌آید.

متصدی درباره نحوه تعامل مردم با سازمان حفاظت محیط زیست، گفت: در پورتال این سازمان مردم می‌توانند مشکلات خود را مطرح کنند. البته تلاش‌هایی در جهت ارتباط بیشتر مردم از طریق خطوط تلفنی شده است.

راه اندازی تلفن ۴ رقمی برای رسیدگی به شکایات مردم تا پایان سال


فدایی - مدیرکل روابط عمومی سازمان حفاظت محیط زیست نیز در این زمینه اظهار کرد: در تلاش هستیم که امکان ارتباط مردم با این سازمان را از طریق شماره تلفنی چهار رقمی فراهم کنیم که تا پایان سال این کار تحقق می‌یابد.

در ادامه ا متصدی درباره اتوبوس‌های برقی، گفت: سازمان حفاظت محیط زیست همکاری‌های خوبی را با شهرداری تهران داشته است که از جمله آن به احداثمکانیزه معاینه فنی می‌توان اشاره کرد. علاوه بر آن ما بهترین شبکه پایش آلاینده شهری را در تهران داریم.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اتوبوس‌های برقی اظهار کرد: ما خواستار استفاده از سیستم‌های پاک هستیم، اتوبوس‌های برقی در کشورهای دنیا هم به عنوان اتوبوس خطی و هم به عنوان BRT استفاه می‌شود، این اتوبوس‌ها موجب سرعت در حمل و نقل و کاهش آلودگی هوا به میزان قابل توجهی می‌شود.

ساخت و ساز منجر به آلودگی هوا می‌شود


وی با اشاره به حضور شهرداری تهران در کمیته اجرایی کاهش آلودگی هوا اظهار کرد: سه چهار هفته قبل شهرداری در کمیته اجرایی کاهش آلودگی هوا حضور یافت و برنامه‌های خود را در زمینه‌هایی مانند معاینه فنی اعلام کرد.

متصدی تاکید کرد: ساخت و سازها و رعایت حریمها به صورت زیرساختی در تولید آلودگی هوا تاثیر دارند و نباید آلودگی هوا را فقط به خودرو و سوخت محدود کنیم بلکه ساخت و سازها نیز در این زمینه نقش دارند .در حال حاضر گرد و غبار زیر ۲.۵ میکرون از جمله مهمترین آلایندههاست که نتیجه ساخت و ساز و تخریب و غیره است. لذا شهرداری تهران به عنوان متولی ساخت و ساز اگر در این زمینه فعالیتهای لازم را انجام دهد، میتوان آلودگی هوا را کاهش داد.