آتش نشانی منکر قصور در حادثه خیابان جمهوری

به گزارشافکارنیوز،حادثه آتش سوزی ظهر دیروز در کارگاه تولیدی در خیابان جمهوری و فوت دو تن از کارگران زن، پیکان اتهامات را متوجه سازمان آتش نشانی و عملکرد نامناسب کارکنان و مدیران این سازمان کرده است.

در این بین سید رضا خوشزاد، مدیر عامل و فتح الله تیموری، معاون عملیات سازمان آتش نشانی از همان لحظات ابتدایی وقوع حادثه تلفن همراه خود را خاموش کردند و تنها جلال ملکی، سخنگوی این سازمان بود که پاسخگوی خبرنگاران بود که وی هم اطلاعات نادرست داد.

وی نیز که در هنگام تماس خبرنگاری تازه به محل حادثه رسیده بود، با بیان اینکه دو نفر از خانم‌هایی که در این تولیدی فعالیت می‌کردند به دلیل آتش‌سوزی از پنجره‌های طبقه پنجم این ساختمان آویزان شده بودند، گفت: این دو نفر به دلیل ناتوانی در استقرار مستحکم خود به پایین پرتاب شدند و جان خود را از دست دادند.

ملکی در این گفتگو منکر هر گونه نقص فنی و عملکرد نامناسب از سوی نیروهای آتش نشانی شد. این در حالی است که خبری که در یکی از خبرگزاری ها درباره مرگ دو کارگر بر اثر کوتاه بودن نردبان آتش نشانی و به همراه نداشتن تشک منتشر شده بود، نه تنها تکذیب نشد، بلکه به گفته ملکی، چند ساعت بعد صحت این خبر که در زمان انتشار به نقل از شاهدان عینی ذکر شده بود، رسما تایید شد.

با این همه، مدیران سازمان آتش نشانی به خود زحمت ندادند تا اظهاراتی را که پیشتر درباره بی تقصیر بودن آتش نشانی در این حادثه بیان کرده بودند، تصحیح کنند و همان طور که ملکی اذعان داشت، حتی به فکرشان نرسید که با برگزاری یک نشست خبری در بعدازظهر روز حادثه – کاری که در مواقع بحران برای اطلاع رسانی عمومی و جلوگیری از نشر شایعات در همه جای دنیا مرسوم است -، از کانال های رسمی به اطلاع رسانی بپردازند و رسما بابت کوتاهی نیروهای خود عذرخواهی کنند.

در تماس مجدد خبرنگار با تنها مسئول پاسخگو در سازمان آتش نشانی، یعنی ملکی، وی ابتدا اصرار داشت که به همه خبرنگاران اطلاعات یکسانی را انتشار داده و «آتش نشانی در این قضیه مقصر نیست» و گفت زمانی که ما تازه به محل حادثه رسیده بودیم، عملیات نجات از طریق نردبان تمام شده بود و همه به ما می گفتند نردبان شما عمل نکرده است، اما ما که به حرف مردم نمی توانیم استناد کنیم و به همه گفتیم باید اجازه بدهید کارشناسان بررسی کنند که آیا واقعا نقصی وجود داشته یا خیر.

وی ادامه داد: اتفاقی که در این حادثه رخ داده، تقصیر عملیاتی از سوی آتش نشانی به حساب نمی آید. بلکه این یک قطعه است که در یک ماشینی که پر از قطعات الکترونیکی و کامپیوتری است، مثل هر وسیله دیگری کار می کرده و یک مرتبه از کار افتاده است.

البته سخنگوی آتش نشانی بعدتر تایید کرد که این اشکال، چه فنی و چه نیروی انسانی قطعا از جانب آتش نشانی و نه مردم یا قربانیان حادثه رخ داده است! وی به خبرنگار فارس گفت: شما خودتان را جای من بگذارید؛ اگر در لحظه بحران بگویم نمی توانم حرف بزنم، مرا متهم به عدم پاسخگویی می کنید. وقتی هم که صحبت می کنم و اطلاعات خود در آن لحظه را به شما می دهم، می گویید ضد و نقیض حرف می زنید.

وی درباره تناقض اطلاعاتی که داده گفت: من به خبرگزاری دیگری حرف متناقض با آنچه به برخی خبرگزاری ها گفته ام، نزده ام. بلکه از طریق یکی از خبرنگاران مطلع شدم که یکی از خبرگزاری ها در همان لحظات اولیه وقوع حادثه نوشته مرگ دو کارگر به دلیل نقص فنی نردبان رخ داده است. به همین دلیل با خبرگزاری مربوطه تماس گرفتم و گفتم من خودم تازه به محل حادثه رسیده ام، شما این خبر را به نقل از چه کسی زده اید؟ آنها هم منبع خبر خود را مردم حاضر در صحنه حادثه عنوان کردند. تازه در آن هنگام بود که من با این خبرگزاری مصاحبه کردم و گفتم باید منتظر بمانید تا ما موضوع را بررسی و علت واقعی حادثه را مشخص کنیم. ما هم تازه بعد از پایان عملیات و مراجعه به ایستگاهی که نردبان مربوطه متعلق به آن بود، متوجه نقص فنی نردبان شدیم.

ملکی با قبول عملکرد نامناسب خود در اطلاع رسانی به خبرنگاران گفت: من از دیروز هنوز فرصت نکرده ام یک سایت یا خبرگزاری را چک کنم. البته از عواقب انتشار صحبت های نادرست در خبرگزاری ها آگاهم و به خبرنگاران حق می دهم که نسبت به این موضوع معترض باشند، اما در هنگام مصاحبه هنوز نقص فنی برای هیچ یک از ما محرز نبود. البته ما باید بعد از روشن شدن نقص بالابر، این موضوع را به خبرنگاران اطلاع می دادیم و سخنان قبلی خود را تصحیح می کردیم.