به گزارش افکارنیوز، نقشه های گنج و یا نوشته های رمز آلود پادشاهان از جمله مهمترین نوشته هایی بوده اند که مدت بسیاری در رمز و راز باقی مانده اند اما بالاخره با تلاش بی امان دانشمندان رمزگشایی شده اند. در این نوشته به برخی از رمزآلود ترین نوشته هایی اشاره می کنیم که در طول تاریخ کشف شده اند:

** کراپتوس

یکی از مجسمه هایی که با نوشته ای رازآلود همراه شده است در آمریکا قرار دارد و نام آن " کراپتوس " است. هنرمندی به نام " جیم سنبرن " این محسمه را ساخته است و روی آن کدهایی با استفاده از ۸۶۹ کارکتر مجزا نوشته است. این کدها یک نوشته خاص را بیان می کنند. همه کارکترها در ۴ بخش تقسیم شده اند. " کراپتوس " به اندازه ای رمزهای سختی دارد که حتی بهترین رمزگشاهای سیستم جاسوسی امریکا نیز نتوانسته اند آن را باز کنند. این روزها پس از ۲۰ سال تلاش روی کدهای این نوشته ۳ بخش آن باز شده است اما همچنان مهمترین بخش یعنی بخش ۴ باز نشده است.

** کتاب اورینتا

یکی از متون ادبی تاریخی که بسیاری از دانشمندان سال هاست که به دنبال بازکردن رازهای آن هستند. این کتاب در مورد خلقت طبیعت و حضرت عیسی مطالبی را آورده است ولی تا به حال کسی نتوانسته تمام ۲۰۰۰ صفحه آن را مورد بررسی و رمزگشایی قرار دهد. یکی از مهمترین تلاش هایی که در مورد رمزگشایی انجام شده است توسط دکتری به نام " ویلیام سدلر " در سال ۱۹۲۵ انجام گرفت. او به همراه تیمش توانست بخشی از این کتاب که مربوط به قسمت های دینی است رمزگشایی کند اما رموز باقی قسمت ها را نتوانست بشکند.

** کتابخانه عرفان

در سال ۱۹۴۵ دو کشاورز مصری بطری حاوی چندین کاغز پیدا کردند اما از ارزش آن باخبر نبودند و به همین علت آن را در بازار فروختند این بطری ها چندین بار دست افراد مختلف چرخیدند تا اینکه بالاخره یکی از این افرادارزش آن را کشف کرد و بعد از چندین سال تلاش توانست به کمک محققان بزرگ رمزهای آن را بشکند ولی هیچگاه اسم او مشخص نشد. پس از رمز گشایی مشخص شد که این نوشته ها درمورد عرفان الهی است و به قرن ۴ میلادی برمیگردد. در آن زمان مسیحیان افراطی نوشته های عرفانی را از بین می بردند.

** مقاله وینیچ

در میان تمامی مقاله های رمزآلودی که تا به حال پیدا شده است و رمزگشایی شده اند معروف ترین آن ها " مقاله وینیچ " نام دارد. این کتاب به یک زبان نامشخص و توسط نویسنده ای نا مشخص نوشته شده است و قرن هاست که بسیاری از دانشمندان در حال کار بر روی آن هستند تا بتوانند رمزهای آن را کامل کشف کنند. از سده ۱۸۰۰ تا به حال دانشمندان زیادی روی آن کار کرده اند ولی به هیچ نتیجه ای نرسیده اند. این کتاب به یک زبان نا معلوم و بسیار ریز نوشته شده است به طوری که باید آن را با میکروسکوپ خواند. تا به حال تئوری های مختلفی در مورد مضمون اصلی کتاب داده شده است که بهترین آن ها به نظر می آید نظریه ای باشد که می گوید این کتاب در اصل یک مقاله بسیار طولانی در مورد دین نویسنده است.

** رمزهای بیل

در مورد رمزهای بیل می توانیم به این اشاره کنیم که در سال 1820 فردی به نام "توماس بیل" سه صفحه کد نوشت که نشان دهنده یک جعبه گنج بودند. او گفته بود اگر در سفری که در پیش دارد پس از 10 سال بازنگشت رمزگشایی آغاز شود. او در این سفر ناپدید شد و پس از 10 سال یکی از آشنایانش به نام "رابرت موریس شروع به رمزگشایی کرد. موریس اما نتوانست این کار را به پایان برساند و یکی دیگر از دوستانش این کار را کرد و یکی از کاغذها را رمزگشایی کرد. آن ها اما نتوانستند دو کاغذ دیگر را رمزگشایی کنند. این سه کاغذ همچنان نیز با تلاش 100 ها هکر باز هم شکسته نشده است. این درحالی است که این گنج هم اکنون 40 میلیون دلار ارزش دارد.