وقتی ازدواج آرزوی دست نیافتنی می شود

به گزارشافکارنیوز،یادش می آید زمانی که در دوران کودکی سپری می کرد چه آرزوهایی در سر می پروراند، خدایا سرنوشتم چه می شود با چه کسی ازدواج می کنم. شاید کسی را مد نظر داشت که هرگز به آنان نرسید اما امروز باید زندگی مجردی را تجربه کند.

در گذشته تشکیل خانواده، داشتن فرزند و همسر از بزرگ ترین آرزوهای دوران کودکی و نوجوانی اش به شمار می رفت ولی اکنون جای همه اینها در زندگی اش خالی است.

براساس آمار ثبت احوال کشور در بحثتجرد قطعی ۶۲ هزار مرد و ۹۰ هزار دختر در کشور وجود دارند که شانس ازدواج کردن نداشته و در مجموع ۱۵۲ هزار نفر در کل کشور از سن ۴۹ سالگی به بعد هرگز ازدواج نکرده اند.

** جواب رد به خواستگارهای خوب


زهرا دختر ۴۷ سالی است که به رغم داشتن خواستگارهای خوب تاکنون مجرد مانده است.

وی اکنون به دلیل تجرد، با کار بیرون از منزل خود را مشغول کرده تا بتواند به شیوه های مختلف از پس این مرحله از زندگی خود برآید.

وی می گوید، اگر چه گاهی زندگی مجردی ذهنم را به خود مشغول می کند اما موفقیت در تحصیل و کار نیز بخش دیگری از زندگی است که مرا به خود مشغول می کند.

به گفته زهرا، تقدیر این گونه است که در این مرحله از زندگی با تجرد مسیر خود را سپری کند اما این پایان راه و امید نیست.

** نگاه منفی مردم به تجرد


صدیقه دختر ۳۹ ساله ای که هنوز لباس سفید بخت بر تن نکرده است در این ارتباط به خبرنگار ایرنا می گوید: به دلیل نگاه منفی مردم به دختران مجرد، پذیرفتن این وضعیت برایم کمی مشکل شده است.

وی معتقد است دختران باید از همان اوایل دوران جوانی به فکر ازدواج باشد تا مانند من دغدغه نبود همسر و فرزند را نداشته باشد چرا که نگاه مردم به قضیه دختران با تجرد قطعی بسیار نگاه آزاردهنده ای است.

** ادامه تحصیل و …


اعظم دختر مجرد ۴۵ ساله نیز می گوید زمانی که به قول بزرگان، خواستگارانم پاشنه در را از جا می کندند، به همه آنان جواب رد می دادم و امروز باید جواب همه مشکلاتم را خودم به تنهایی بدهم که به همین منظور در کنار خانواده ام با کارهای روزمره زندگی را سپری می کنم.

وی گفت: در طول زندگی نه بر اساس احساسات بلکه بر اساس عقلانیت باید تصمیم گرفته شود تا بتوان در هر حیطه از زندگی از پس کارها و فعالیت های خودمان برآییم چرا که آرزوی هر دختری پوشیدن لباس عروسی است.

براساس آمار ثبت احوال کشور، در ۹ ماه سال جاری ۵۷۹ هزار و ۸۷۱ مورد ازدواج در سطح کشور به ثبت رسیده است که بیشترین ترکیب ازدواج ثبت شده مربوط به ترکیب سنی مردان ۲۰ تا ۲۴ ساله و زنان ۱۵تا ۱۹ ساله بوده که تعداد آنان برابر با ۹۸ هزار و ۹۸۳ مورد ازدواج بوده است.

مدیر کل دفتر آمار و اطلاعات جمعیتی و مهاجرت سازمان ثبت احوال کشور نیز می گوید: بحثتجرد قطعی عوامل متعددی دارد که بالا رفتن سن ازدواج و به تاخیر انداختن این امر مهم در زندگی انسان ها می تواند بر این موضوع دامن زده و تاثیر جدی داشته باشد.

ˈعلی اکبر محزونˈ در خصوص موضوع ازدواج و تجرد قطعی در جامعه ایران به خبرنگار اجتماعی ایرنا گفت: در صورتی که مرد یا زنی تا سن ۴۹ سالگی هرگز ازدواج نکنند، این افراد در گروه تجردان قطعی قرار می گیرند.

وی تصریح کرد: با افزایش سن ازدواج نیز احتمال می رود که افراد بیشتری دچار تجرد قطعی شوند که به طور یقین مشکلاتی هم برای خود این افراد مجرد در جامعه به وجود می آید.

**تغییرات جدی در میانگین سن ازدواج در کشور


مدیر کل دفتر آمار و اطلاعات جمعیتی و مهاجرت سازمان ثبت احوال کشور اضافه کرد: میانگین سن ازدواج در سال های اخیر دچار تحولات جدی شده به طوری که در چند سال اخیر تغییرات جدی در این عرصه در میان دختران و پسران در جامعه به خوبی مشاهده می شود.

محزون اظهار داشت: براساس آمار و اطلاعات جمع آوری شده سن ازدواج در سال های ۵۵ تا ۹۰ در جامعه پسران و دختران مورد ارزیابی قرار گرفته به طوری که در سال ۱۳۵۵میانگین سن ازدواج در میان پسران ۱/۲۴ سال، سال ۱۳۶۵ این رقم ۸/۲۳ سال، سال ۱۳۷۵ این رقم ۶/۲۵ سال، در سال ۱۳۸۵ میانگین سنی در میان پسران ۲/۲۶ سال و در سال ۱۳۹۰ نیز این رقم به ۲۷ سال سن افزایش یافت.

وی تصریح کرد: همچنین میانگین سنی ازدواج در دختران ایرانی از ۷/۱۹ سال در سال ۱۳۵۵ به ۴/۲۳ سال در سال ۱۳۹۰ افزایش یافته است.

**سن معمول یا سن عرف آماری ازدواج دختران و پسران ایرانی


مدیر کل دفتر آمار و اطلاعات جمعیتی و مهاجرت سازمان ثبت احوال کشور گفت: ۸۵ درصد ازدواج پسران در میانگین سنی ۲۰ تا ۳۴ سالگی و حدود ۸۶ درصد ازدواج دختران در میانگین سنی ۱۵ تا ۲۹ سال انجام می شود.

محزون اضافه کرد: همچنین سهم ازدواج های بالای ۳۵ سال در یک بازه کمتر از ۱۰ ساله اخیر ارزیابی شده به طوری که در این رده سنی ازدواج پسران از ۷/۶ درصد به ۸/۸ درصد در سال ۹۱ افزایش داشته است.

وی اظهار داشت: همچنین آمارها نشان می دهد که سن ازدواج در رده سنی دختران ۳۰ سال به بالا از ۳/۶ درصد به ۲/۱۱ درصد افزایش یافته که دو برابر شدن این آمار می تواند نگران کننده باشد.

محزون افزود: براساس آمار سرشماری نفوس و مسکن سال ۹۰ مردان ۲۰ تا ۳۴ سال که هرگز ازدواج نکرده اند، پنج میلیون و ۵۷۰ هزار نفر و بانوان ۱۵ تا ۲۹ سال نیز پنج میلیون و ۶۷۰ هزار نفر هستند.

وی مجموع آمار مردان و زنان هرگز ازدواج نکرده کشور در محدود سنی یاد شده در سرشماری سال ۹۰ را ۱۱ میلیون و ۲۴۰ هزار نفر عنوان کرد که این افراد در سن عرف یا آماری ازدواج قرار دارند.

وی اظهار داشت: همچنین پس از سن عرف آماری ازدواج تا تجرد قطعی تعداد مردان قبل از ۴۹ سال ۳۲۰ هزار نفر و دختران نیز ۹۸۰ هزار نفر در مجموع یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر هستند که هرگز این افراد نیز ازدواج نکرده اند.