توضیح گلزاری درباره پدیده «هم خانه بودن»

به گزارشافکارنیوز،محمود گلزاری در نامه ای آورده است:

«به نام خدا

بعد از مصاحبه مطبوعاتی اینجانب در تاریخ چهارم دی ماه و موضعگیری در خصوص پدیده «هم خانه بودن» تا امروز سه موج رسانه‌ای راه افتاده که در خصوص آنها توضیح می‌دهم.

موج اول: تنها چند روز پس از مصاحبه مطبوعاتی سایت مشرق نیوز و به نقل از آن سایت‌های دیگری همچون تسنیم، جهان نیوز، هم‌اندیشی، خیبرآنلاین، افسران جنگ نرم و… صحبت‌های اینجانب را «در تعارض با آرا فرهنگ دینی و اسلامی» کشور دانست. این سایت در ابتدا با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در سفر به خراسان شمالی در مذمت خانه‌های مجردی با سخنان اینجانب به گونه‌ای عمل کرده که گویی حرف‌های بیان شده در مصاجبه مطبوعاتی در تعارض با فرمایشات معظم له است.

این سایت آورده است: «محمود گلزاری در نخستین نشست خبری خود با خبرنگاران در پاسخ به سوال روزنامه «شرق» درباره ظهور و بروز خانه‌های مجردی و زندگی جوانان زیر یک سقف بدون ازدواج می گوید: «این پدیده در دنیا رو به گسترش است و بخشی از آن به خاطر مشکلات ازدواج است. این مساله چندان در ایران فراگیر نیست اما می‌توان همان تعداد را هم سامان داد تا خارج از چارچوب اخلاقی و فرهنگی جامعه نباشند.» وی در ادامه تاکید کرد: «این موضوع چندان هم نگران‌کننده نیست و می‌توان آن را سامان داد. نباید آنها را به گوشه رینگ آسیب‌های اجتماعی ببریم و از دست بدهیم بلکه باید جوانان را در اردوگاه خودمان قرار دهیم.»

سایت مشرق در ادامه می‌نویسد: «نکته جالب این پاسخ آن است که وی(یعنی بنده) خانه‌های مجردی را به عنوان «خانواده‌های سفید» در مقابل «خانه های سیاه» به عنوان خانه‌هایی که جوانان بر اساس فرهنگی ایرانی اسلامی و با شیوه مشروع و قانونی ازدواج می کنند؛ قرار می دهد.»

همانطور که ملاحظه می‌شود در نقل قول از صحبت‌های اینجانب نه تنها مواضع ضد اسلامی و مغایر با فرهنگ ایرانی دیده نمی‌شود بلکه چند مساله نمایان است: ۱ - این پدیده به رغم افزایش در سایر کشورها در ایران زیاد نیست. ۲ - این پدیده را می توان طوری ساماندهی کرد تا خارج از چارچوب اخلاقی و فرهنگی جامعه نباشد. ۳ - نباید جوانان را از دست بدهیم بلکه آنها را باید در اردوگاه خودمان(یعنی نظام اسلامی) قرار دهیم.

متاسفانه این سایت و سایر سایت‌های همسو در ادامه این مواضع در دروغی آشکار با نسبت دادن عبارت «خانه‌های سفید» به اینجانب دست به تحریف اتفاقات کنفرانس مطبوعاتی زدند.

عبارت «خانه‌های سفید» را خبرنگار یکی از جراید در سوال خود بیان کرد که در حقیقت تعبیر یکی از جامعه‌شناسان کشور در خصوص پدیده «هم‌خانه بودن» است نه «خانه‌های مجردی». متاسفانه بعد از این تحریف آشکار و به قاعده «چون احسن اوست اکذب او» عبارت «خانه‌های سیاه» را نیز از خودشان ساختند.

این در حالی است که با مراجعه به خبرگزاری‌های رسمی کشور از جمله ایسنا، فارس، مهر، ایرنا، خبرآنلاین و… مشخص می‌شود که این عبارت به هیچ عنوان از اینجانب نیست و اصلا عبارت خانه‌های سیاه نیز در جلسه به کار برده نشده است.

البته اینجانب پس از شکل‌گیری این هجمه‌ها قصد پاسخگویی در فضای رسانه‌ای کشور را نداشتم و تنها در جلسه‌ای در دفتر مقام معظم رهبری پاسخ مکتوب این تحریف را به برخی از مسئولان کشور از جمله معاون محترم اداره بررسی‌های دفتر مقام معظم رهبری، معاون محترم دادستان کل کشور، معاون محترم سازمان بسیج کشور، ریاست محترم پلیس امنیت اخلاقی، معاون محترم سازمان پیشگیری از جرم قوه قضاییه، معاون محترم سیما، معاون محترم سازمان تبلیغات اسلامی، معاون محترم وزیر کشور و مشاور محترم وزیر ارشاد اسلامی ارائه و متعاقب آن نیز این پاسخ را خدمت جناب آقای بیژن نوباوه - نماینده محترم مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون فرهنگی مجلس - ارسال کردم.

موج دوم: در یکی از برنامه‌های سیمای جمهوری اسلامی این تحریف به نقل از بنده گفته شد. بعد از آن نیز سرکار خانم طبیب‌زاده - نماینده محترم تهران - در تذکری به «وزیر محترم ورزش و جوانان نسبت به اظهار نظر معاونت محترم این وزارتخانه در مورد خانه‌های مجردی» واکنش نشان دادند.

مدیران ارشد سازمان صدا و سیما اینجانب را به عنوان همکار سابق خود سالهاست که می‌شناسند و از زمان پذیرش مسئولیت جدید نیز لطف بسیار داشته‌اند و قرار است همکاری‌های گسترده‌ای میان وزارت ورزش و جوانان و صداوسیما صورت گیرد.

سرکار خانم طبیب‌زاده نیز سالهاست که با مواضع اینجانب آشنا هستند و در وزارت ورزش و جوانان تلاش کرده‌ایم از نظرات ایشان در مسائل زنان و جوانان استفاده کنیم. انتظار می‌رفت ایشان قبل از موضعگیری بر اساس مطالب بولتن‌های خبری از خود اینجانب سوال می‌کردند تا سوء تفاهمی پیش نیاید.

موج سوم: پس از یک ماه از مصاحبه مطبوعاتی بار دیگرسایت دیده - بان و این بار نیز به صورت زنجیره‌ای سایت‌های همسویی چون صراط نیوز، جهان نیوز، افکار نیوز و.. با انتشار گزارشی با عنوان «رویکردهای وزارت جوانان؛ از اختلاط تا خانه مجردی» نوشته‌اند: «اخیراً از وزارت جوانان دولت یازدهم، مواضعی به گوش می رسد که بر شدت این نگرانی می افزاید. مسئولین وزارت جوانان، با کتمان نگرانی مذکور، این پدیده را طبیعی دانسته و عامل اصلی آن را استقلال طلبی جوانان می دانند، که بایستی به آن احترام گذاشت. این موضع، زمانی نگران کننده تر می شود که از خانه های مجردی به عنوان خانواده های سفید یاد می شود و دغدغه مسئولین، حرکت به سمت قانونی و شرعی نمودن هم خانگی یک دختر و پسر می گردد.»

به همین جهت و برای روشن شدن افکار عمومی و رفع نگرانی از متدین و آنانی که دغدغه‌شان فارغ از خط‌کشی‌های سیاسی است نکاتی را عرض می‌کنم:

«هم خانه بودن» نوعی از زندگی کردن یک دختر و یک پسر زیر یک سقف بدون تشریفات ازدواج رسمی است که به آن cohabitation می‌گویند و نباید آن را با خانه¬های مجردی که در بعضی موارد به مفهوم محل تجمع دختران و پسران بی¬بند و بار به کار می‌رود یکی دانست.

در اردیبهشت سال ۹۰ در شماره ۴۳ ماهنامه سپیده دانایی به مدیرمسئولی اینجانب ضمن نقد و بررسی این پدیده در سطح جهان ۲۲ آفت هم‌خانگی را منتشر کردیم. برخی از این آفت‌ها عبارتند از: «احتمال بیشتر طلاق در زندگی مشترک، افسردگی و اضطراب، مسئولیت¬پذیری کمتر، نارضایتی والدین و…»

آنچه در مصاحبه مطبوعاتی گفته اظهار نظر در خصوص پدیده «هم‌خانگی» بود نه «خانه‌های مجردی».

اما در خصوص خانه‌های مجردی که منتقدان آن را دستمایه حملات خود قرار داده‌اند باید بگویم که بنده نظراتم را در مهرماه سال ۹۲ در گفت‌وگو با سایت مقام معظم رهبری و در راستای تبیین فرمایشات معظم له بیان کرده‌ام. در آن مصاحبه تفصیلی «افزایش ناراحتی‌های فردی و اجتماعی، حس تنهایی، گرایش به انواع اعتیادها، کاهش مهارت‌های اجتماعی، گرایش به رفتارهای پرخطر جنسی و بی‌نظمی» را مهم‌ترین آفات زندگی مجردی دانستم.

آنان که با یادداشت‌ها و مواضع اینجانب در طول ۳۰ سال گذشته آشنا هستند به خوبی می‌دانند که در خصوص مساله خانواده، جوانان و ازدواج همیشه توجه به مبانی اسلامی مهمترین دغدغه‌ام در تبیین این مسایل بوده است.

در پایان امیدوارم همه منتقدان و دلسوزان در مواضع خود به دور از گرایشهای سیاسی اخلاق و سیره امامان معصوم(ع) را مورد توجه قرار دهند. آنجا که امیر المومنین علی(ع) در خطبه ۴۱ نهج البلاغه می-فرمایند: اَیُّهَا النّاسُ، مَنْ عَرَفَ مِنْ اَخیهِ وَثیقَةَ دین وَ سَدادَ طَریق فَلایَسْمَعَنَّ فیهِ اَقاویلَ الرِّجالِ. اَما اِنَّهُ قَدْ یَرْمِی الرّامی، وَ تُخْطِیءُ السِّهامُ، وَ یُحیکُ الْکَلامُ، وَ باطِلُ ذلِکَ یَبُورُ، وَ اللّهُ سَمیعٌ وَ شَهیدٌ : ای مردم، آن کس که از برادرش استواری در دین و درستی راه را می داند نباید گفتار بیهوده مردم را در حق او بشنود. بدانید که تیرانداز گاهی تیر می اندازد و تیرش به خطا می رود سخن هم (هرچه باشد) اثر می گذارد ولی نادرست آن از بین می رود، و خداوند شنوا و شاهد است.