شایع ترین راه انتقال هپاتیت C در زندانیان

به گزارشافکارنیوز،نتایج این تحقیق در بیست و دومین کنگره بیماری های عفونی و گرمسیری ایران منتشر شده حاکی از آن است از آنجا که نظام سوروویلانس(مراقبت) هپاتیت های منتقله از طریق خون و ترشحات هنوز در کشور ما خوب اجرا نمی شود، این موضوع جای نگرانی دارد.

در این گزارش تاکید شده است که ضرورت توجه به نظام مراقبت از بیماری هپاتیت C به ویژه برای اماکن تجمعی مانند زندان ها بیش از پیش احساس می شود.

این مطالعه روی ۲۹۹ نفر از زندانیان مرد بندهای مختلف زندان مرکز سنندج به روش تصادفی سیستماتیک انجام شده است که فراوانی موارد هپاتیت C در آنها از شیوع ۱۴،۳۸ درصدی برخوردار بود.

طبق این مطالعه، هپاتیت های ویروسی منتقله از طریق خون و از آن جمله هپاتیت C در زمره بیماری های واگیر مهم در سطح دنیا محسوب می شوند؛ خطر انتقال این بیماری مانند ایدز بین گروه های با رفتارهای پرخطر جنسی و معتادان تزریقی بالا است.

در این میان زندان ها نیز با توجه به تعداد بالای زندانیان مرتبط با مواد مخدر همیشه یکی از کانون های انتقال ویروس هپاتیت C بوده است.

بیست و دومین کنگره بیماری های عفونی و گرمسیری ایران از پنجم بهمن ماه جاری در تالار امام علی (ع) دانشگاه شهید بهشتی برگزار آغاز شد و تا امروز ادامه داشت.