طلاق و اعتیاد، مهمترین آسیب های اجتماعی

به گزارشافکارنیوز،همایون هاشمی در نشستی با خبرنگاران در اردبیل با اشاره به ضرورت همکاری همه ارگان های ذیربط برای مبارزه با دو معضل اجتماعی طلاق و اعتیاد، افزود: اگر این نهادها به سازمان بهزیستی در این ارتباط برنامه دقیق ارایه کنند بطور قطع این سازمان وظایف خودش را بهتر و مفیدتر انجام خواهد داد.

وی گفت: طلاق و اعتیاد به عنوان مهمترین آسیب های اجتماعی در ایران است که اساس زندگی و جامعه را نشانه رفته است.

وی با بیان کرد: میزان بعضی آسیب‌های اجتماعی مانند طلاق، کودک آزاری، همسرآزاری، فرار از منزل، اعتیاد، کودکان خیابانی و نظایر آن امسال در سطح کشوردر مقایسه با سال گذشته رشد داشته اند.

هاشمی با بیان اینکه تعداد کمپ‌های اعتیاد در ایران دو سال پیش ۱۷۲ کمپ بود که هم اکنون این تعداد با بیش از ۳۰۰ درصد افزایش به ۷۰۰ کمپ رسیده است، خاطرنشان کرد: این کمپ ها دارای مشاوران، پزشکان، کارشناسان و مددکاران مجرب بوده و از تجهیزات استاندارد برخوردار بوده و آماده پذیرش و درمان افراد معتادی هستند که به شکل آگاهانه برای ترک دائم به این مراکز مراجعه می کنند.

وی با اشاره به اینکه برای کاهش بار معضل اعتیاد در دو سال اخیر اقدام های مطلوبی از سوی سازمان بهزیستی انجام گرفته است از همکاری دولت یازدهم و به خصوص وزارت کشور و تشکیل نشست های مکرر در این زمینه تقدیر کرد.

هاشمی تعداد ازدواج‌ها در کشور را در ۱۰ ماه امسال ۴۵۰ هزار مورد و تعداد طلاق‌ها را ۸۰ هزار مورد دانست و بیان کرد: باتاسف بار پدیده طلاق در مقایسه با سال قبل سنگین تر شده است.

رییس سازمان بهزیستی، با اشاره به اینکه توانمندسازی مددجویان اثربخش‌تر از حمایت‌های صرف و گذراست، افزود: کفه توانمندسازی به عنوان رویکرد اصلی و جدید این سازمان سنگین تر شده است.

وی گفت: ۱۵۰ مورد خدمات و فعالیت در سازمان بهزیستی ارایه می شود که ۸۰ درصد آنها به معلولان مربوط است.

وی با اعلام اینکه فقط هزینه های مربوط به ویلچر و تجهیزات و لوازم مورد نیاز معلولان پرداخت می شود، گفت: به هیچ وجه پرداخت مستمری صرف توسط این سازمان به مددجویان کار درستی نیست و باید برای توانمندسازی این عزیزان فعالیت بیشتری انجام شود که این کار به شکل جدی دنبال می شود.

وی گفت: سازمان بهزیستی ایران دو سال پی درپی در زمینه ساخت مسکن برای مددجویان از سوی وزارت راه و شهرسازی نهاد برتر شناخته شده است.