مصونیت ۹۵ درصد مردم نسبت به جذام

به گزارشافکارنیوز،«الهه محمودی مقدم» افزود: حدود پنج درصد مردم مستعد ابتلا به این بیماری هستند که اگر در تماس نزدیک، طولانی مدت و مکرر با بیمار درمان نشده قرار گیرند، احتمال ابتلا برای آنان بالا است.

وی خاطرنشان کرد: جذام یک بیماری عفونی مزمن است که توسط یک باسیل منتقل می شود و دارای دوره کمون(پنهان) طولانی و بطور متوسط سه تا پنج سال است.

مسوول برنامه حذف جذام وزارت بهداشت، گفت: باسیل جذام بطور مستقیم از انسان به انسان سرایت می کند که البته نیاز به دوره تماس طولانی دارد؛ جذام می تواند هر دو جنس را در تمام سنین مبتلا کند.

محمودی مقدم افزود: جذام به طور عمده پوست، اعصاب محیطی و مخاط دستگاه تنفسی فوقانی و نیز چشم ها را درگیر می سازد و اعضای دیگر به نسبت کمتر مبتلا می شوند.

وی درباره راه سرایت بیماری جذام نیز گفت: سرایت بیماری از انسان به انسان و از شخص درمان نشده به شخص دیگر و از مسیر دستگاه تنفسی فوقانی عمدتا(در واقع از طریق قطرات تنفسی) یا پوست آسیب دیده(به نسبت کمتر) است.

مسوول برنامه حذف جذام وزارت بهداشت افزود: درمان جذام در دسترس و رایگان است و داروی آن از سوی سازمان جهانی بهداشت به کشورهای دارای موارد جذام اهدا می شود.

محمودی مقدم خاطرنشان کرد: درمان جذام، در نوع پرباسیل سه دارویی و در نوع کم باسیل دو دارویی است.

وی تصریح کرد: داروی جذام در داروخانه موجود نیست بلکه باید آن را از طریق شبکه های بهداشتی کشور تهیه کرد.