ارتباط خواب دیدن با وضعیت سلامت شما

به گزارش افکارنیوز، خواب دیدن موضوعی است که هنوز محققان درباره آن اطلاعات زیادی ندارند. هر فرد ۴تا۶ ساعت در شب می خوابد و در این مدت خواب می بیند اما در هفته تنها ۲یا ۳ خواب خود را به خاطر می آورد. نتایج بررسی ها نشان می دهد اگر هنگام خواب دیدن فرد بیدار شود، خواب خود را به یاد می آورد اما اگر تا زمانی که خواب دیدن وی به اتمام می رسد، از خواب بیدارنشود، دیگر خواب خود را به خوبی به یاد نمی آورد. از آن جا که زنان نسبت به مردان خواب سبک تری دارند بیشتر خواب خود را به یاد می آورند.


ما تنها موقعی خواب می بینیم که در مرحله «REM» خواب باشیم. این مرحله همراه با حرکت سریع چشم است و از آن جا که در این زمان وارد مرحله خواب عمیق نشده ایم، در حین خواب به آسانی بیدار می شویم. میزان و نحوه خوابیدن و خواب دیدن از جمله موضوعاتی است که کارشناسان تحقیقات زیادی درباره آن کرده اند؛ بعضی از محققان معتقدند بین خوابیدن و نحوه مردن رابطه ای وجود دارد یعنی هر چه افراد راحت تر به خواب روند مرگ راحتی خواهند داشت و بالعکس. در ادامه مطلب به خواب دیدن و ارتباط آن با سلامت پرداخته می شود.

کابوس

بیماری قلبی، میگرن، کم خوابی و مصرف بتابلوکرها(نوعی قرص فشار خون) باعثدیدن کابوس می شود. به گفته متخصصان خواب، این قرص ها که به وفور از آن استفاده می شود، در گشاد کردن رگ های خون موثر است اما متخصصان معتقدند که به طور غیرمستقیم تعادل برخی مواد شیمیایی را بر هم می زند. ضربان نامنظم قلب نیز احتمال دیدن کابوس شبانه را ۳ برابر افزایش می دهد و در این شرایط درد سینه نیز ۷ برابر افزایش پیدا می کند. احتمال دارد بیماران قلبی دچار مشکل تنفسی شوند که این امر میزان اکسیژن در مغز را کاهش می دهد. دیدن کابوس می تواند زنگ خطر حمله میگرن قریب الوقوع هم باشد. این درد شدید می تواند هنگام شب رخ دهد. نظریه دیگری نیز وجود دارد که سردرد می تواند درمغز تغییراتی به وجود بیاورد. کمبود خواب نیز عامل دیگر دیدن کابوس است. محققان تاکید می کنند سیستم بدن به طور خودکار حرکت عضلات را کاهش می دهد یا فلج می کند تا فرد هنگام دیدن خواب به خودش آسیب نرساند. در حالت فلجی، فرد احساس می کند که کسی در اتاق است یا اینکه کسی روی سینه اش فشار وارد می کند. اگر چه این حالت تنها یک یا دو دقیقه طول می کشد اما باعثوحشت فرد می شود.

خواب دیدن بیشتر از معمول

اختلال درترشح هورمون ها، درد مزمن یا کنار گذاشتن قرص های ضدافسردگی یا گرم یا سرد شدن زیاد محیط باعثمی شود فرد خواب بیشتری ببیند. اگر فرد خواب آشفته ببیند، حین خواب دیدن بیدار می شود از این رو خواب های بیشتری را به یاد می آورد. متخصصان توصیه می کنند که دمای اتاق خواب روی ۱۸ درجه سانتی گراد تنظیم شود. تغییرات هورمونی زنان نیز باعثافزایش خواب دیدن آن ها می شود. برخی زنان می گویند، در زمان قاعدگی خواب بیشتری می بینند.(شاید چون در این زمان بسیاری از آن ها دچار نفخ، گرفتگی عضله و… می شوند که از خواب بیدارشان می کند.) بی خوابی و درد نیز باعثبیدار شدن مکرر از خواب می شود، در نتیجه خوابی را که دیده اید، بیشتر به یاد می آورید.

قطع کردن مصرف داروهای ضدافسردگی نیز به طور چشمگیری زمان خوابیدن را کاهش می دهد.

خواب هایی که شما را زود بیدار می کند

علت احتمالی: خوردن یک غذای چرب، اضافه وزن، استرس یا افسردگی. غذاهای چرب دیرتر هضم می شود و روی دریچه بین معده و مری فشار می آورد در نتیجه باعثبازگشت ماده غذایی و اسید معده شده و فرد دچار سوزش سردل می شود. سوزش سردل اغلب در ساعت های اولیه خواب رخ می دهد. رفلاکس اسید معده که سوزش سردل ایجاد می کند درافرادی که اضافه وزن دارند شایع است زیرا چربی اضافه روی دریچه فشار وارد و آن را ضعیف می کند؛ در نتیجه قبل از اتمام خواب، فرد بیدار می شود. افسردگی نیز باعثمی شود فرد قبل از کامل کردن خواب بیدار شود.

خواب های عجیب

علت: مصرف قرص های ضدمالاریا یا یائسگی

بیماری، حالت نیمه خواب و نیمه بیداری ایجاد می کند که باعثدیدن خواب های عجیب می شود. هنگامی که بدن دچار عفونت می شود، سیستم ایمنی با تمام قدرت در حال مقابله با ویروس هاست. در این شرایط خواب عمیق باعثتقویت قدرت دفاعی بدن می شود. ابتلا به هر نوع عفونتی، زمان خواب عمیق را افزایش می دهد. محققان می گویند همه افراد به جز دسته ای از مبتلایان به بیماری های شدید روانی، خواب می بینند هر چند ۹۰درصد خواب ها فراموش می شود. آنان معتقدند خواب دیدن از بروز جنون جلوگیری می کند. در این زمینه آزمایشی روی تعدادی از داوطلبان انجام شد که نتایج آن نشان داد افرادی که در لحظه شروع خواب دیدن بیدار شدند و بعد از آن ۸ ساعت دیگر خوابیدند همگی دچار عدم تمرکز، زودرنجی، کج خلقی و توهم شدند و این علایم حتی بعد از ۳ روز ادامه یافت که این حالات علایمی از جنون است. متخصصان خواب مرحله REM را بسیار مهم می دانند زیرا خواب دیدن در این مرحله اتفاق می افتد. خواب دیدن به نوعی حل تعارض های دوران گذشته فرد است لذا فرد با خواب دیدن به طور ناخودآگاه تلاش می کند مسائل فکری، روحی و مشکلات خود را برطرف کند. روان شناسان معتقدند با بررسی نوع خواب افراد می توان به مشکلات فردی، نوع زندگی و شیوه کنار آمدن آن ها با مسائل پی برد. به عنوان مثال افراد افسرده بیشتر خواب مرده، قبرستان، تاریکی و… را می بینند و افراد وسواسی معمولا خواب را با جزئیات بیشتر می بینند و تعریف می کنند.