به گزارش هموطن آنلاین ، دانشمندان طي پژوهشي توانستند در بيماريهايي نظير MS از ورود گلبولهاي سفيد مخرب به مغز جلوگيري كنند. اين تحقيق كه در دانشكده دارو دانشگاه واشنگتن لوئيس انجام شده است، بدين علت با اهميت است كه پزشكان معتقدند در اين بيماري به علت مسيريابي غلط گلبولهاي سفيد، سلولها داخل مغز شده و به ميلين، غشاي دور سلولي كه نقش محافظتي دارد، آسيب ميرسانند.
دیدگاه‌های جدید درباره چگونگی هدایت گلبول‌های سفید، این پیشرفت را برای محققان ممکن کرده است. آنان یک داروی ضد سرطان را از یک شرکت دارویی دریافت کردند تا بتوانند این فرضیه خود را بیازمایند..
دکتر رابین کلین، متخصص ایمن شناسی در مورد نتایج این بررسی می‌گوید: نتایج بسیار چشمگیر بود، زیرا ما به این نتیجه رسیدیم که این دارو می‌تواند ترکیب موثری برای درمان MS باشد. سلول‌های آسیب دیده دیگر نمی‌توانستند به مغز دسترسی داشته باشند و موش‌هایی که بالاترین میزان این دارو را دریافت کرده بودند، از این بیماری محافظت شدند. این داروی ضد سرطانی حال برای تبدیل شدن به دارو در فاز یک قرار دارد. کلین و همکارانش یک رشته شیمیایی در مغز یافتند که گلبول‌های سفید مجبورند برای ورود به مغز از آن بالا بروند، گلبول‌های سفید که از خون خارج می‌شوند، در طول رگ‌ها و بافت‌ها می‌مانند و سپس از پرده‌های مغز وارد مغز می‌شوند که در آن‌جا ممکن است به موانعی اضافی برخورد کنند و به میلین‌های شعبات نورون‌ها آسیب بزنند.
وی می‌گوید: اثر ورود گلبول‌های سفید به مغز، به بافت‌ها بستگی دارد، در حالت عفونت ویروسی، سیستم عصبی وظیفه دارد بدن را از ویروس پاک کند؛ اما در بیماری‌های خودایمن نظیر MS این ورودی‌ها با آسیبها مرتبط است، لذا ما وظیفه داریم که راهی برای دور ساختن گلبول‌های سفید از این ورودی‌ها بیابیم.
کلین می‌افزاید: مسیر راهرو مانندی در قسمت رگه دار مغز با مویرگها وجود دارد که خون را به سمت سیستم عصبی مرکزی می‌برد. پله‌های این راهرو از مولکلولی که CXCL۱۲ نامیده می‌شود، تشکیل شده که وظیفه مکان یابی برای گلبول‌های سفید را بر عهده دارد و مانند پلکانی است که سرعت آنان را کند می‌کند تا برای ورود به مغز ارزیابی، و تعیین کند که آیا می‌توانند وارد مغز شوند. آزمایشگاه کلین قبلا یافته بود که سلول‌های رگهای خونی کپی‌هایی را از این سلول در بافت خود دارند.
وی قبلا اثبات کرده بود که این بیماری در انسان‌ها و موش‌ها باعثمی‌شود CXCL۱۲ از بافتها به رگها کشیده، و مرحله ارزیابی در مغز حذف شود و گلبول‌های سفید وارد مغز شده و به آن آسیب برساند.
كلين اميدوار است با تركيب و توسعه CXCR۷ (داروي ضد سرطان) و تبديل آن به CXCL۱۲ در بدن، جلوي پيشرفت بيماري را بگيرد كه اين اتفاق در موشها افتاده است. همچنين او معتقد است كه عوامل ديگري در كند يا تند كردن ورود سلولها به مغز موثر است كه ميتواند علت متفاوت بودن شدت، سختي، نحوه پيشرفت و علائم بيماري از يك بيماري به بيماري ديگر باشد.