به گزارش ایسنا، بهمن كشاورز در نشست خبری روز سهشنبه كه در آن رییس كانون وكلای دادگستری مركز و نایب رییس اسكودا نیز حضور داشتند، با تبریك ولادت حضرت زهرا، روز زن و روز آزادسازی خرمشهر و تولد امام خمینی (ره) عنوان كرد: متاسفیم كه موضوع صحبت ما امروز عمدتا بلكه كلا در مورد چیزی خواهد بود كه ما هرگز نمیخواهیم و نمیخواستیم در این زمینهها با دوستان مطبوعاتی صحبت كنیم ولی متاسفانه باید پاسخگوی بحثها باشیم كه شاید اگر مطرح نمیشد خیلی بهتر بود.

وی با اشاره به این‌که در همایش مرکز مشاوران حقوقی که ۲۸ اردیبهشت برگزار شد صحبت‌هایی مطرح شده که باید به آنها پاسخ داده شود، گفت: یکی از مباحثی که رییس مرکز مشاوران به آن اشاره کرد این بود که کانون‌های وکلا قبل از انقلاب جشن استقلال برگزار نمی‌کردند. در پاسخ باید گفت استقلال کانون از ۱۳۳۱ به بعد هر سال در باشگاه وکلا و باشگاه دانشگاه جشن گرفته می‌شد.

بعد از انقلاب هم جشن برگزار می‌شد اما در فاصله‌ی سال‌های ۵۹ تا ۷۷ جشنی نگرفتیم؛ زیرا استقلالی در کار نبود که جشن آن را بگیریم.
کشاورز با اشاره به بخش دیگری از صحبت‌های مومنی که گفته بود کانون‌های وکلا پیش از انقلاب منفعل عمل می‌کردند، اظهار کرد: یادآوری می‌کنم کانون وکلا محل، مأمن و پناهگاه خانواده‌ی زندانیان سیاسی بود. این وکلا بودند که در دادگاه‌های آن زمان از بسیاری از روحانیونی که مورد هجمه و تعقیب رژیم وقت قرار گرفته بودند دفاع می‌کردند. اگر معنای انفعال این است حتما منفعل بودیم.

رییس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری با اشاره به بخش دیگری از سخنان رییس مرکز مشاوران حقوقی که گفته بود جشن‌های استقلال کانون، جشنواره کراوات و روسری‌های تا فرق سر است، اظهار کرد: کانون‌های وکلا قویا از همه‌ی وکلا می‌خواهد در محل‌های رسمی ظاهری آراسته با رعایت شأن وکالت و شرع داشته باشند اما اگر خانم یا آقای محترمی رعایت حجاب را آن‌چنان که در شرع گفته شده کرد، بقیه‌ آن به ما مربوط نیست و نباید باشد.
وی با بیان این‌که موضوعیت قائل شدن برای لباس کار چندان خوبی نیست، به تحقیقی که دکتر نوربها در مورد تاریخچه‌ کراوات انجام داده بود اشاره کرد و گفت: بر اساس تحقیق ایشان کراوات یک نماد اسلامی است و در جنگ‌های صلیبی سربازان اسلام از آن استفاده می‌کردند و چون اولین بار مسلمانان قوم کروات آن را انتخاب کردند به این نام مشهور شده است.
کشاورز با اشاره به بخش دیگری از سخنان مومنی که گفته بود کانون‌های وکلا تعدادشان قبلا ۴ هزار و ۲۰۰ نفر بود اما بعد از شروع کار مرکز مشاوران آن‌قدر نیرو جذب کردند که به ۳۳ هزار نفر رسیده است، اظهار کرد: تعداد وکلا را کمیسیونی انتخاب می‌کند که بیشترین اعضای آن را نمایندگان قوه‌ی قضاییه تشکیل می‌دهند و آمارهای مربوط به قوه‌ی قضاییه در اختیار این بزرگواران قرار دارد. ضمن آن‌که همه‌ی هزینه‌های مربوط به تربیت این وکلا را خودت کانون تامین می‌کند.

رییس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری افزود: کانون وکلای مرکز که کانون مادر و اصلی است در سال‌های ۵۹ تا ۷۶ دربست در اختیار قوه‌ی قضاییه بود و آنها می‌توانستند تعداد وکیل را در آن سال‌ها خود تعیین کنند.
وی در ادامه گفت: این‌که گفته می‌شود استاندارد وکیل در دنیا برای هر وکیل ۱۵۰۰ نفر است در کشور ما جایگاهی ندارد. کسانی که این صحبت را می‌کنند آیا در جریان وضع وکلا هستند؟ می‌دانند وکلای بیکار و کم‌کار چه تعداد هستند؟ مطرح کردن این موضوع مثل شعار هر ایرانی یک پیکان است. باید با این مسائل به صورت واقعی برخورد شود.
کشاورز در ادامه اظهار کرد: کانون‌های وکلا در پاسخ نیازهای واقعی به موجب نظر کمیسیون تبصره ۱ قانون کیفیت اخذ پروانه وکالت، تعدادی کارآموز جذب می‌کند. این تعدادی که مرکز مشاوران اضافه بر تعدادی که این کمیسیون مشخص کرده است جذب می‌کند بر اساس چه معیاری است؟

وی در ادامه به بخش دیگری از سخنان مومنی که درخصوص نظارت قوه‌ی قضاییه بر مجمع کانون وکلا همانند مرکز مشاوران است اشاره کرد و گفت: وی عنوان کرده است که این موضوع هیچ منافاتی با استقلال کانون‌ها ندارد. ما فقط تنافی را در جایی می‌دانیم که اگر وکیل تخلف انتظامی می‌کند باید دادگاه‌های ما به آن رسیدگی کنند و بین این نحوه‌ی عمل و استقلال کانون، ضدیت وجود دارد.

رییس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری در ادامه به بخش دیگری از صحبت‌های مومنی درخصوص حضور بیشتر وکلای مرکز مشاوران در وکالت‌های تسخیری در مسائل سیاسی اشاره کرد و گفت: ما هم فیلم دادگاه‌ها را دیدیم، شما هم دیدید. اصلا به این‌که موضوع محاکمه چه بود و این‌که آیا باید علنی می‌بود یا نه کاری نداریم. اتحادیه و کانون‌ها با مسائل سیاسی کاری ندارند اما بسیاری از مردم که فیلم دادگاه‌ها را دیده بودند می‌گفتند صحبت‌هایی که وکلا در دادگاه مطرح کردند را خود متهمان هم می‌توانستند مطرح کنند. من ایرادی به آن دوستان نمی‌گیرم ولی مثالی که مطرح شده مثال خوبی برای دفاع از مرکز مشاوران نبود.

کشاورز تاکید کرد: ما چنین روش دفاعی را نه یاد می‌دهیم و نه از وکلا چنین دفاعی را می‌پذیریم. وکیل باید حق دفاع مردم را آن‌چنان که باید اجرا کند.
وی به بخش دیگری از سخنان مومنی درباره‌ی الزامی شدن وکالت و افزایش معاضدت اشاره کرد و گفت: وقتی بحثالزامی شدن وکالت مطرح شد به تمام کانون‌ها برای تشکیل ستادهای واکنش سریع هشدار داده شد؛ چون گفته شده بود سیل پرونده‌های معاضدتی به طرف مردم خواهد آمد. ستادها تشکیل شد و علی‌رغم این‌که وکلای کانون موظفند سه پرونده در طول سال به صورت معاضدتی بپذیرند، همکاران ما همه‌ی پرونده‌هایی که به آنها داده شد را پذیرفتند.
رییس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری افزود: من آن زمان افتخار تصدی اتحادیه را داشتم و از کانون‌ها پرسیدم که آیا تعداد وکلای تعیینی بالا رفته یا خیر؟ که فقط در یک مورد بالا رفته بود. سایر همکاران گفتند تغییری نکرده است.
کشاورز در ادامه اظهار کرد: یکی از محاسن تغییرات مدیریت قوه‌ی قضاییه منتفی شدن جذب افراد جدید به مرکز مشاوران بود اما شنیده شده است که فرموده‌اند قرار است مجددا افرادی جذب شوند. قبلا هم گفته بودیم و بار دیگر می‌گوییم جذب مجدد این افراد بعد از پایان برنامه‌ی سوم توسعه صحیح و مطابق قانون نیست و این‌که برخی موارد یک برنامه‌ی توسعه در برنامه‌های بعدی استمرار یابد ناظر به این مورد نیست.
وی خاطرنشان کرد: قانون‌گذار در برنامه‌ی چهارم هرکجا خواسته ضابطه‌ای را از برنامه‌ی سوم ادامه دهد صریحا آن را ذکر کرده است که درباره‌ی ماده ۱۸۷ چنین کاری نکرده است. در برنامه‌ی پنجم هم چنین چیزی نیامده و بودجه‌ی اجرایی آن هم تصویب نشده است. با توجه به نبود بودجه و تمام شدن مدت برنامه‌ی سوم توسعه این‌که مجدا قرار است افرادی جذب شوند نیاز به تفسیر و توضیح دارد.
رییس اتحادیه سراسری كانونهای وكلای دادگستری در عین حال خاطرنشان كرد: به هر حال برای تمشیت امور افرادی كه در برنامهی سوم توسعه به طور قانونی جذب شدهاند باید تشكیلاتی وجود داشته باشد اما جذب افراد در دورههای بعد از نظر ما قابل قبول نیست.