کاهش نرخ باروری و ایجاد چالش‌های جمعیتی

به گزارشافکارنیوز،محمد اسحاقی در کارگاه آموزشی مهندسی فرهنگی در دانشگاه تبریز ضمن اظهار خرسندی از حضور در تبریز، افزود: استان آذربایجان شرقی در حفظ هویت ملی و فرهنگ اسلامی و ولایی و در تربیت فرزندان انقلابی و ولایی نقش مهمی در دهه‌های متمادی به خصوص در دوران انقلاب اسلامی ایفا کرده است.

وی با اشاره به اهمیت توجه به فرهنگ اسلامی، افزود: فرهنگ اسلامی برگرفته از فرهنگ غنی قرآن و اهل بیت(ع) بوده و زمینه را برای خروج مردم از ظلمات به سوی نور فراهم کرده است.

دبیر شورای مهندسی فرهنگی کشور اظهارکرد: فرهنگ و علمی که به دنبال سیاهی‌ها، شقاوت‌ها و بدبختی‌ها برای انسان باشد همان ظلمات، و فرهنگ و علمی که هدایتگر انسان به سوی خدا باشد همان نور است.

وی یادآور شد: با وقوع انقلاب اسلامی ما از حرکت به سمت ظلمات نجات پیدا کردیم و باید شکر عملی این نعمت را به جا بیاوریم که بیان دستاوردهای انقلاب به نسل جدید و فعالیت در جهت ارتقای فرهنگی و علمی کشور، همان شکر عملی این نعمت می باشد.

اسحاقی گفت: انقلاب اسلامی در ذات خودش یک انقلاب فرهنگی است و اهداف عالیه فرهنگی که از قرآن، سنت و معارف ائمه(ع) گرفته شده و به صورت گزاره‌های قانون اساسی در آمده است، نشانگر این امر است.

وی به نقشه جامع علمی کشور اشاره کرد و گفت: این نقشه ما را به سمت اقتدار علمی پیش می برد و این اقتدار می‌تواند اقتصاد دانش بنیان و دفاع دانش بنیان را پیش تامین کند.

دبیر شورای مهندسی فرهنگی کشور تاکید کرد: نقشه مهندسی فرهنگی نیز ما را به سمت اقتدار فرهنگی هدایت می کند که این امر فراتر از اقتدار علمی است.

وی با بیان اینکه هم اکنون در ۱۰ علم و فناوری پیشرفته ما جزو ۱۰ کشور برتر جهان هستیم، گفت: این دستاوردها کار نهادهای علمی و اساتید دانشگاه‌های ماست که حرکت در اجرای نقشه علمی کشور این پیشرفت را دو چندان خواهد کرد.

اسحاقی با اشاره به نقش مقاطع ابتدایی در تربیت نیروی انسانی کارآمد گفت: متاسفانه در کشور ما به مقاطع ابتدایی تحصیلی یعنی دبستان و پیش دبستانی اهمیت کافی داده نمی شود.

دبیر شورای مهندسی فرهنگی کشور خاطرنشان کرد: تعلیم و تربیت دو جزء جدایی ناپذیر هستند، این درحالی است که اگر از بخش پرورش غافل شده و سرمایه‌گذاری مناسبی انجام ندهیم بخش آموزش نمی تواند به تنهایی انسان کارآمد برای نظام اسلامی تربیت کند.

وی گفت: سند تحول بنیادین نظام آموزش و پرورش در حوزه علم قرار داشته ولی در صورت تحقق این سند راهبردی حوزه علم، فرهنگ، اقتصاد، اجتماع و سیاست تضمین خواهد بود و بهترین نیروها را در بهترین زمان­ها توسط نظام آموزش و پرورش پویا و مؤثر تربیت می‌شود.

معاون برنامه ریزی شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: نقشه مهندسی فرهنگی یعنی شناخت مسائل و مشکلات موجود، شناخت ریشه‌­ها و علل و عوامل آنها و سپس تعیین چگونگی رسیدن به وضعیت مطلوب. فرهنگ مثل هواست، همچنان که هوا تحت تأثیر عوامل مختلف ممکن است آلوده شود، فرهنگ هم به همین صورت است.

اسحاقی با اشاره به اقدامات دشمن در جنگ فرهنگی علیه ایران، یادآور شد: تضعیف و ناکار آمدسازی مدیران و نظام مدیریت کشور، ایجاد بی ثباتی در فرهنگ سیاسی کشور، ایجاد جنگ رسانه‌ای برای تسخیر اذهان جامعه هدف، هویت زدایی از فرهنگ و باورهای اسلامی و ترویج فرهنگ غربی، ایجاد گسست‌های اجتماعی برای تضعیف وحدت ملی، تضعیف فرهنگ ایثار و مقاومت و تضعیف زیرساخت‌های فرهنگی اقتصادی کشور از جمله اقدامات نرم دشمن برای اثرگذاری در فرهنگ کشور است.

وی خاطرنشان کرد: با وقوع انقلاب اسلامی دشمنان نظام در یک تک فرهنگی و سیاسی از سوی مردم ایران واقع شدند به همین خاطر همه تلاش‌ها و برنامه ریزی‌های نظام سلطه در پاسخ به آن است و سعی دارد با توسل به همه ابزارها و امکانات انقلاب اسلامی و فرهنگ هویت بخشی و مستقل آن را به چالش بکشد که با داشتن برنامه جامع و فرهنگی و هم افزایی می تواند تلاش‌های آنان را ناکام گذاشت.

دبیر شورای مهندسی فرهنگی کشور خاطرنشان کرد: ایفای نقش متوازن بین رسالت زن در حوزه اجتماعی و حوزه خانوادگی به سلامت خانواده‌های ایرانی می‌انجامد. به همین منظور نظام اشتغال زنان در ایران متفاوت تر از کشورهای اروپایی است که لازم است در این جهت تلاش بیشتری صورت گیرد.

وی با اشاره به افزایش آمار طلاق در میان خانواده‌های ایرانی گفت: نداشتن مهارت‌های رفتاری یکی از دلایل افزایش طلاق می باشد چرا که در برخی مواقع به ناسازگاری زوجین می انجامد.

دبیر شورای مهندسی فرهنگی کشور با اشاره به کاهش نرخ باروری و نرخ رشد در کشور گفت: در صورت عدم کنترل، نرخ رشد جمعیت منفی شده و در دو دهه آینده به دنبال آن چالش‌های جمعیتی رخ می دهد.

وی ادامه داد: کاهش نرخ رشد و کاهش حجم جمعیت ملی، کاهش نیروی در سن کار، بحران سالمندی جمعیت و در نهایت افزایش مهاجرت‌های بین المللی، تغییرات هویتی و فرهنگی را به دنبال دارد و باید روند رو به کاهش آن متوقف شود.

اسحاقی گفت: در حوزه دین و دینداری با عرفان‌های کاذب و فرقه‌های انحرافی مواجه هستیم که در مقابل نظام اسلام ناب محمدی قرار گرفته است.

وی با اشاره به حوزه دین و دینداری گفت: مظاهر دینداری در جامعه رو به افزایش است و رفتار های دینی و تبلور اجتماعی آن نیاز به تقویت دارد همچنان که گرایش‌ها و تمایلات جوانان در حوزه دین و شاخص‌های دینداری در درجات بالایی قرار دارد و لازم است متناسب با آن برای نهادینه کردن ارزش‌ها در رفتارها نیز برنامه ریزی کرد و فاصله‌های موجود را کم کرد.

دبیر شورای مهندسی فرهنگی کشور با اشاره به نقش فرهنگ عاشورایی در حل فتنه سال ۸۸ گفت: هر چیزی که به عاشورا وصل شود از خطر ایمن می‌شود و رای همین ضرورت دارد در پاسداری از ارزش‌هایی چون عاشورا بکوشیم.

اسحاقی یادآور شد: استفاده از ظرفیت‌های درونی مثل مساجد، خانواده، مدرسه و رسانه‌ها برای ترویج فرهنگ اسلامی ضرورت دارد.

کارگاه آموزشی مهندسی فرهنگی به همت معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی استان و با همکاری معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تبریز در تالار شهریار این دانشگاه برگزار شد.