به گزارش افکارنیوز، رادی که پوست شان همیشه سفید، مهتابی یا رنگ پریده است دل شان می خواهد خونی زیر جلدشان برود و کمی لپ هایشان گل بیندازد اما برای بعضی دیگر قضیه کاملاً فرق می کند. اول که آنها را می بینید تصور می کنید خجالت کشیده اند یا خیلی سردشان است یا گرما پوست شان را آتشین کرده اما همه این عوامل هم که رفع شوند باز هم روی گونه ها، پیشانی و بینی شان قرمز است. اگر در صورت شان دقیق شوید رگه های ریز قرمزی را می بینید که روی پره های بینی و گونه هایشان جا خوش کرده اند. به این رگ های خونی مزاحم کوپروز نیز می گویند. معمولاً دردی ندارند و فقط ظاهر پوست را نازیبا می کنند. گاهی اوقات هم وجود جوش های قرمز باعثالتهاب و قرمزی پوست می شود. هر چه باشد می توان با بعضی ترفندها از این مشکلات پیشگیری کرد یا اینکه از شدت آنها کاست؛ پس رفع سرخی شما با ما.

عوامل زیادی برای قرمزی و رگ های خونی مشخص زیر جلد پوست وجود دارد؛ مانند مصرف دخانیات، عوامل ژنتیکی، بی آبی پوست، خستگی، استرس و فشارهای روحی، حساسیت ها، گرمای زیاد، باد شدید، استفاده از بعضی لوازم آرایشی بهداشتی و…

زینک را دریابید

گاهی قرمزی پوست به دلیل ترشح زیاد چربی طبیعی پوست است. در این مواقع از زینک استفاده کنید چون خواص ضد التهابی دارد و مانع از ترشح زیاد سبوم می شود.

روش مصرف: اگر پوست تان ملتهب شده از کپسول های زینک به صورت موضعی استفاده کنید. توصیه می شود به صورت ناشتا و بعد از غذا از این مکمل ها استفاده کنید. اگر مصرف این قرص ها بین غذا باشد در معده می مانند و وارد جریان خون نمی شوند. اگر در حال مصرف داروهای خاصی هستید یا در مصرف آنها دو به شک شده اید، حتماً با پزشک مشورت کنید.

آلوئه ورا و روغن شاهدانه را امتحان کنید

آلوئه ورا جزو گیاهانی است که خدمت زیادی به سلامت پوست می کند.

روش مصرف: اگر پوست تان همیشه قرمز است، می توانید به روغن شاهدانه، آلوئه ورا یا گلاب اعتماد کنید. توصیه می شود اگر پوست حساسی دارید قبل از استفاده از هر گونه روغنی آن را روی پوست دست تان امتحان کنید. در صورت بروز هرگونه قرمزی یا التهابی از آن استفاده نکنید.
برای کاهش قرمزی یا جلوگیری از بیشتر شدن این رگه های قرمز زیر پوست می توانید جوشانده گیاه پنیرک، جوشانده میوه شاه بلوط یا جوشانده گل ختمی تهیه کنید و با پنبه به پوست تان بزنید.

جگر پوست تان را حال بیاورید

گاهی گرما و قرار گرفتن در معرض نور خورشید پوست را قرمز یا شدت آن را بیشتر می کند چون در اثر گرما رگ های خونی گشادتر شده و پوست قرمزتر دیده می شود. در این صورت یخ به دادتان می رسد چون سرما رگ ها را منقبض می کند. در نتیجه گردش خون کمتر شده و قرمزی پوست رفع می شود.

روش مصرف: یک قالب یخ کوچک را در دستمال پیچیده و روی پوست تان بگذارید. لازم نیست یخ را با شدت و فشار روی پوست تان بکشید چون امکان دارد التهاب را بیشتر کند و اگر جوشی روی پوست تان باشد باعثتکثیر باکتری ها شود. اگر یخ دم دست تان نیست دستمال را با آب خنک مرطوب کرده و روی مناطق قرمز بگذارید. همچنین می توانید یک تکه یخ کوچک در دهان تان بگذارید تا حسابی خنک شوید.

از قطره چشم استفاده کنید

قطره چشم حاوی تتراهیدروزولین هیدروکلراید است که التهاب و قرمزی، به خصوص در چشم ها را از بین می برد. استفاده از این قطره روی جوش ها باعثکاهش التهاب و قرمزی آنها می شود و سرخی پوست را از بین می برد.

روش مصرف: چند قطره از قطره شستشوی چشم را روی پنبه بریزید و روی جوش های قرمز قرار دهید. بهتر است از شب قبل پنبه آغشته به قطره را در یخچال قرار دهید تا خنک شود. به این ترتیب می توانید قرمزی و التهاب پوست را به کمک سرما نیز تسکین دهید. حواس تان باشد پنبه آغشته به قطره را به تمام صورت تان نزنید و آن را فقط روی جوش ها یا مناطق قرمز قرار دهید. استفاده از قطره شستشوی چشم نباید تبدیل به کار روزمره شود.

آسپرین را دریابید

آسپرین حاوی اسید سالیسیلیک است و خواص ضد التهابی دارد. از این قرص در تهیه داروهای ضد آکنه نیز استفاده می شود چون باعثخشک شدن جوش ها شده و باکتری ها را ناکار می کند.

روش مصرف: یک عدد قرص آسپرین را له و با چند قطره آب خمیز کنید. با یک گلوله پنبه این خمیر را روی مناطق قرمز و جوش دار صورت بزنید و پس از سه تا پنج دقیقه شستشو دهید. نباید انتظار داشته باشید که بلافاصله قرمزی پوست رفع شود اما با این روش به مرور از قرمزی و التهاب پوست کاسته می شود.

آب زیادی بنوشید و کرم مرطوب کننده بزنید

یکی از عوامل اصلی قرمزی، بی آبی بدن و خشکی پوست است، به همین دلیل توصیه می شود روزانه بین ۶ تا ۸ لیوان آب بنوشید. پوست نیز مانند کلیه ها یکی از ارگان های اصلی بدن است که به آب کافی نیاز دارد تا بتواند به وظایف خود عمل کند. وقتی به اندازه کافی آب نمی خورید پوست رطوبت خود را از دست می دهد. به همین دلیل هم جریان خون در این ارگان به کندی انجام می گیرد و مواد مغذی لازم به سلول های پوستی نمی رسد. وقتی بدن با کم ابی مواجه باشد پوست قبل از ارگان های دیگر آسیب می بیند. به طور مرتب کرم مرطوب کننده بزنید تا از خشکی پوست جلوگیری شود. پوست های خشک بیشتر در معرض قرمزی قرار می گیرند.

پوست تان را ویتامینه کنید

ویتامین A: کمبود این ویتامین باعثالتهاب روده ها، ریه ها و پوست می شود. ویتامین A خواص آنتی اکسیدانی دارد و با رادیکال های آزاد مقابله می کند. رادیکال های آزاد مولکول هایی هستند که باعثپیری زودرس سلول های پوستی می شوند؛ پس هویج، سیب زمینی شیرین، اسفناج، زردآلو و طالبی میل کنید تا التهاب و قرمزی از پوست تان دور شود.

ویتامین ۶B: این ویتامین محلول در آب است؛ یعنی وقتی آب بدن تبخیر شود این ویتامین نیز از بین می رود. برای جذب هر چه بیشتر این ویتامین حتماً گوشت گاو، بوقلمون، آجیل ها، دانه ها، مرکبات و ماهی بخورید.

ویتامین C: این ویتامین برای تولید کلاژن لازم است. کلاژن عنصر اصلی پوست است که با ترکیبات آسیب رسان پوست مقابله می کند. برای جذب ویتامین C بیشتر بروکلی، فلفل دلمه ای، کیوی، توت فرنگی، فلفل، مرکبات و… مصرف کنید.

نسخه های گیاهی

لوسیون جعفری برای کاهش لکه های قرمز پوست

جعفری خواص ضد التهابی دارد، برای پوست های خشک و حساس فوق العاده است و می تواند قرمزی پوست را کاهش دهد.

مواد لازم:

جعفری…یک دسته
آب…یک فنجان

روش تهیه: آب را بجوشانید و جعفری را داخل آب بریزید. شعله را کم کنید و اجازه دهید ۱۵ دقیقه بجوشد، محلول را صاف کنید و اجازه دهید محلول خنک شود. روزانه صبح و شب این محلول را به پوست تان بزنید. این لوسیون را در یک شیشه ریخته و پنج تا شش روز در یخچال نگه داری کنید.

روغن گیاهی لیموترش و جعفری برای مقابله با قرمزی پوست

روغن گیاهی لیموترش حاوی خواص ضد التهابی است و باعثکاهش قرمزی پوست می شود. ترکیب آن با جعفری که سرشار از ویتامین C و ویتامین K است پوست را شفاف و تقویت می کند.

مواد لازم:

آب جعفری… یک قاشق غذاخوری
روغن گیاهی لیموترش… ۱۰ قطره

روش تهیه: مقداری جعفری تمیز را له کنید تا آب آن دربیاید سپس روغن گیاهی لیموترش را با آن مخلوط کرده و روی پوست تمیز صورت بزنید، ۲۰ تا ۳۰ دقیقه صبر کنید سپس پوست تان را با آب ولرم شستشو دهید.

لوسیون چند گیاه

گیاه دم اسبی سرشار از سیلیس و حاوی ترکیبات دیگری مانند اسیدهای چرب، ویتامین C و E، تانین، کلسیم، آلومینیوم، منگنز، آهن و… است، به همین دلیل برای تقویت پوست و مقابله با مشکلات پوستی فوق العاده است. ترکیب آن با گیاهان ضد التهاب دیگر رگ های خونی زیر پوست را کاهش می دهند.

مواد لازم:

گیاه دم اسبی… یک مشت
کاهو… یک برگ
جعفری… یک مشت
گیاه پنیرک… یک مشت

روش تهیه: سبزیجات را در یک لیتر آب بریزید و اجازه دهید ۱۵ دقیقه با حرارت ملایم بجوشد سپس در ظرف را بگذارید تا خنک شود. محلول را صاف کنید و در یخچال قرار دهید. هر روز یک گلوله پنبه به این محلول آغشته کرده و روی پوست بزنید.

لیزر درمانی زیر نظر متخصص

استفاده از لیزر برای کاهش رگ های ریزی که در زیر پوست به چشم می خورند و جلوه نازیبایی دارند موثر است. لیزر تجمع خون در این مناطق را از بین می برد و به همین دلیل قرمزی پوست از بین می رود. روش استفاده این گونه درمان ها باید حتماً زیر نظر پزشک متخصص باشد. معمولاً یک تا دو جلسه لیزر درمانی کافی است دو تا چهار سال خیال تان از بابت این رگ های قرمز راحت باشد.

تندرستي/ شماره ۱۴۶/ اسفند ماه ۹۲/ فاطمه مهدي پور/ صفحه ۱۸