اختصاص یک چهارم بودجه ۹۳ شهرداری به حمل و نقل عمومی
گروه اجتماعی

- رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر از تصویب بودجه هزینه ای شهرداری در چهل و نهمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران خبر داد و گفت: شورای شهر توجه ویژه ای به بخش حمل و نقل عمومی داشته و در تفکیک واحدهای اجرایی، یک چهارم کل بودجه را به معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران اختصاص داده است.

به گزارشافکارنیوز، علیرضا دبیر با اعلام این خبر افزود: بودجه سال ۹۳ بر اساس قانون بالادست یعنی برنامه عملیاتی ۵ ساله شهرداری تهران نوشته شده و بر این اساس ماموریت حوزه اجتماعی و فرهنگی با رشد ۷۲ درصدی نسبت به سال ۹۲ حدود ۱۲ درصد از کل بودجه را به خود اختصاص داده است.

وی با تاکید بر اینکه ۶۷ درصد بودجه سال ۹۳ به بودجه سرمایه ای و کمک سرمایه ای اختصاص یافته بیان داشت: علاوه بر بودجه سرمایه ای، ۱۴ درصد از بودجه به بخش نگهداشت، ۹ درصد هزینه ای جاری، ۹ درصد کمک هزینه ای جاری و ۱ درصد کمک هزینه ای پیش بینی شده است.

وی با اشاره به اینکه بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر در نظر گرفتن اقتصاد مقاومتی در تبصره های بودجه سال ۹۳ در نظر گرفته شده گفت: جمع درآمدها و منابع ناپایدار بودجه سال ۹۳ نسبت به بودجه سال ۹۲، حدود ۲ درصد کاهش داشته است.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر همچنین با اشاره به اینکه جمع درآمدها و منابع پایدار نسبت به بودجه سال ۹۲ حدود ۱۸ درصد افزایش داشته، تصریح کرد: بر اساس کارشناسی انجام شده و اسناد بالادستی جمع درآمدها و منابع شهرداری تهران با ۱۴ درصد افزایش به رقم ۱۵ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان رسیده است.

وی همچنین گفت: بودجه حوزه ماموریتی شهرسازی به منظور اجرای منویات مقام معظم رهبری از ۳۵۷ میلیارد تومان به ۴۶۰ میلیارد تومان رسیده و پیش بینی شده درصدی از کل درآمد شهرداری نیز با هماهنگی کمیسیون شهرسازی به این بخش اختصاص یابد.

به گفته دبیر از آنجایی که دولت خودش را موظف کرده سهم شهرداری تهران را از ۵ میلیارد دلار در قبال اجرای طرح های بهینه سازی، کاهش گازهای گلخانه ای و کاهش مصرف انرژی اختصاص دهد، این بودجه نیز در بخش تبصره ها پیش بینی شده است.

وی در پایان عنوان کرد: در نهایت بر اساس مصوبه شورای اسلامی شهر تهران ماموریت توسعه مدیریت و هوشمندسازی شهری ۲۶ درصد از بودجه، ماموریت حمل و نقل و ترافیک ۳۸ درصد، ماموریت خدمات شهری ۱۸ درصد، ماموریت ایمنی و مدیریت بحران ۳ درصد و ماموریت شهرسازی و معماری ۳ درصد از کل بودجه را به خود اختصاص داده اند.