عامل ۹۵ درصد سوختگی کودکان

به گزارشافکارنیوز،کامران آقاخانی به اصلی‌ترین عامل سوختگی در کودکان اشاره داشت و گفت: آب جوش و غذای داغ علت اصلی سوختگی کودکان هستند.

رئیس بیمارستان سوانح سوختگی شهید مطهری اظهار داشت: مادران غذا را در قسمت جلوی اجاق گاز قرار می‌دهند و کودک نیز از روی ناآگاهی ظرف غذا را گرفته و روی خود می‌ریزد.

آقاخانی ادامه داد: تقریباً ۹۵ درصد کودکانی که در بیمارستان شهید مطهری بستری می‌شوند، به دلیل مسامحه و بی‌توجهی مادر یا سرپرست در آشپزخانه به سوختگی دچار می‌شوند.

رئیس بیمارستان سوانح سوختگی شهید مطهری سوختگی کودکان با برق را ناچیز دانست و گفت: دیده شده کودکانی دست خود را داخل پریز برق کردند و به سوختگی دچار شده‌اند که خوشبختانه تعداد آنها کم است.

وی به انفجار ناشی از جمع شدن گاز اشاره کرد و گفت: ‌ در این موارد همه خانواده دچار حادثه می‌شوند، کودکان نیز وجود دارند و این سوختگی شامل اکثر افراد خانواده می‌شود.

رئیس بیمارستان سوانح سوختگی شهید مطهری تبعات ناشی از سوختگی را سنگین ارزیابی کرد و گفت: کودکانی که به سوختگی دچار می‌شوند تا سال‌های سال باید برای ترمیم وضعیت و از بین بردن اسکار و بدشکلی‌های حاصله عمل‌های جراحی مکرر انجام دهند و تقریبا تا آخر عمر درگیر هستند.

آقاخانی تصریح کرد: این کودکان چون چهره‌شان بدشکل و دفورمیته شده است، نمی‌توانند وارد اجتماع شوند؛ نمی‌توانند شغل‌های خوب پیدا کنند و تحصیلات بالایی نیز نخواهند داشت.

وی افزود: متأسفانه این کودکان نمی‌توانند ازدواج کنند یا ازدواج‌های درجه پایینی خواهند داشت و می‌توان گفت به نوعی انسان‌های درجه دو یا ۳ در جامعه تلقی خواهند شد.

رئیس بیمارستان سوانح سوختگی شهید مطهری به وضعیت روانی کودکان مبتلا به سوختگی اشاره کرد و گفت: از لحاظ روانی نمی‌توان به صورت حرفه ای بر روی این افراد کار کرد چرا که بعد از مرخص شدن آنان از بیمارستان، دیگر دسترسی به آنها نداریم و نمی‌توانیم ویزیت‌های روانپزشکی برای آنها انجام دهیم.

وی اظهار امیدواری کرد: با تشکیل هرچه زودتر NGO بیماران سوختگی و انجمن حمایت از بیماران سوخته بتوان به این افراد کمک کرد.