جولان مرگبار اسکانیا در جاده های کشور

به گزارشافکارنیوز،استفاده از وسائل حمل ونقل عمومی نه تنها از حیثترافیکی حائز اهمیت است بلکه از جهات گوناگونی از جمله کاهش آلودگی هوا، کاهش مصرف سوخت و … نیز موثر است.

در همین راستا چند سالی است با توجه به تعدد خودروها و آلودگی هوا که ثمره آن بیماری های تنفسی است. مسئولان را بر آن داشته تا انگیزه مردم را برای استفاده از وسائل حمل و نقل عمومی افزایش دهند.

اما علی رغم گسترش جاده ها و افزایش اتوبوس ها برای سفر های برون شهری و درون شهری مطابق آن ایمنی و استانداردهای لازم رشد نکرده است و گاها شاهد تولید اتوبوس های نا ایمنی هستیم که با جان مردم دست و پنجه نرم می کند.

گاهی اوقات در خبرها می شنویم واژگونی یا تصادفات خونین اتوبوس های مسافربری جان زیادی از هموطنانمان را در یک لحظه گرفته است

این درحالی است که در این حوادثاتوبوس های اسکانیا بیشترین قربانیان را به خود اختصاص داده و پیشتاز تلفات در حوادثجاده ای هستند.

بنابر آمار از ابتدای سال جاری تا کنون بالغ بر ۱۴۰ تصادف یا واژگونی اتوبوس هایاسکانیاداشته ایم که از این تعداد ۷۷ فقره مقصر شناخته شده اند.

اما آنچه تلفات تصادفات اسکانیا را افزایش می دهد وجود نواقص فنی مختلفی است که با وجود فرصت و تذکراتی که پلیس راهور به شرکت اسکانیا داده است اما برای رفع نواقص شرکت اسکانیا قدمی بر نداشته است.

در همین راستا از بهمن ماه بنابر دستور پلیس شماره گذاری اسکانیا مسدود شده است؛ تا دیگر به نوعی جلوی تولید و تردد اتوبوس های اسکانیا گرفته شود؛ اما مهمترین موضوع آن است که اتوبوس های اسکانیا که سالهای گذشته شماره گذاری وتولید شده است کماکان حادثه ساز می شوند و قربانی می گیرند نه اتوبوس های اسکانیا که وارد چرخه نشده اند!

در سال جاری شاهد ۶ فقره حادثهآتش سوزی اسکانیابودیم که متاسفانه در یکی از ناگوارترین تصادفات که در شهریور ماه به وقوع پیوست در اتوبان قم – تهران بر اثر برخورد ۲ دستگاه اتوبوس اسکانیا هر دو اتوبوس مسافربری بلافاصله دچار حریق شدند و در این حادثه تلخ در صحنه ۴۴ تن از هموطنانمان در شعله های آتش جان خود را از دست دادند و ۳۹ تن دیگر صدمه دیدند. و در این بین عزادار شدن صد ها خانواده که نزدیکانشان را به خاطر سهل انگاری های شرکت اسکانیا از دست دادند.

طبق تحقیقات بدست آمده ۵۳ درصد قربانیان اتوبوس های مسافربری متعلق به شرکت اسکانیا است که این امر اعتبار شرکت اسکانیا را لکه دار کرده است.