دو اقدام فوری برای کاهش آلودگی هوا

به گزارشافکارنیوز،علی‌محمد شاعری، رئیس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار اظهارداشت: تعویض کاتالیست حدود ۳ میلیون خودرو در حال تردد و از رده خارج کردن حدود ۱۰۰ هزار خودروی فرسوده‌ دو اقدام فوری است که باید همزمان با توزیع سوخت یورو ۴ و تولید خودروی استاندارد تحقق یابد تا آلودگی هوای شهر تهران در حد هوای سالم کاهش یابد. در غیر اینصورت آلودگی همچنان ادامه دارد.

وی با اشاره به ادامه روند آلودگی هوا علی رغم توزیع سوخت یورو ۴ گفت: توزیع این سوخت اقدامی بسیار مهم است ولی کافی نیست علت آن هم این است که سوخت استاندارد در باک خودرو‌های غیر استاندارد تأثیر قابل توجهی در کاهش آلودگی هوا ندارد. لذا همزمان با توزیع سوخت پاک دو اقدام اورژانسی دیگر باید انجام شود.

شاعری افزود: نخستین اقدام، تعویض کاتالیست کانورتور حدود ۳ میلیون خودروی در حال تردد و دومین اقدام، از رده خارج کردن خودرو‌ها و موتورسیکلت‌های فرسوده است. خودروهای فرسوده و فاقد کاتالیست یا دارای کاتالیست تاریخ گذشته حداقل ۲۰ برابر خودروهای نو آلودگی هوا ایجاد می‌‌کنند.

رئیس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار تأکید کرد: با چهار اقدام فوری و همزمان شامل توزیع سوخت یورو ۴، تولید و شماره گذاری خودروی یورو۴ و موتور سیکلت یورو۳، از رده خارج کردن خودروها و موتورسیکلت‌های فرسوده و تعویض کاتالیست کانورتور خودروهای در حال تردد حداقل ۷۰ درصد آلودگی هوا کاهش خواهد یافت و ۳۰ درصد مابقی آلودگی هوا پس از رفع آلایندگی صنایع تهران، معاینه فنی ساختمان و مدیریت مصرف انرژی در مصارف غیرصنعتی اتفاق خواهد افتاد.

وی در ادامه افزود: با سرمایه‌گذاری و تلاش مجدانه وزارت نفت و پیگیری سازمان حفاظت محیط زیست طی ۳ سال گذشته هم اکنون سوخت یورو ۴ در سطح شهر تهران توزیع شده و امید است با تدوام عرضه سوخت پاک و تولید و عرضه خودروهای با استاندارد یورو۴ گامی اساسی برای رسیدن به هوای سالم در پایتخت برداشته شود.

شاعری اظهارداشت: از سال ۱۳۹۱ برنامهریزی جهت تولید خودروهای یورو ۴ در سطح کشور شروع شده و عملیات اجرایی آن از سال ۹۲ آغاز شده و هم اکنون حداقل ۵۰ درصد از خودروهای تولید داخل با استاندارد یورو ۴ تولید و شمارهگذاری میشوند که امید است در آینده نزدیک کلیه خودروهای تولید داخل با همین استاندارد در بازار عرضه شود.