پولشویی پیامد قاچاق مواد مخدر

به گزارشافکارنیوز،علیرضا جزینی در دیدار با نماینده دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل با اشاره به موقعیت حساس ایران به جهت همسایگی با افغانستان به‌عنوان منبع کشت مواد مخدر جهان گفت: طبق گزارشات رسیده، سطح زیر کشت خشخاش و تولید تریاک طی سال‌های اخیر رو به افزایش است و این معضلی جهانی برای همه کشورها محسوب می‌شود. ترانزیت مواد مخدر از طریق بنادر خلیج فارس، آسیای میانه و بالکان صورت می‌گیرد و ایران نیز از طرق مختلف این مسیرها را کنترل و در حوزه‌های مختلف با مواد مخدر مبارزه می‌کند.

قائم مقام دبیرکل ستاد اظهار داشت: تلفات نیروی انسانی، تخریب محیط زیست و ناهنجاری‌های اجتماعی و اقتصادی که نماد بارز آن پولشویی است، از پیامدهای ناشی از قاچاق مواد مخدر هستند.

جزینی با بیان اینکه ایران سالانه هزینه‌های زیادی را در امر مبارزه با مواد مخدر می‌پردازد، گفت: طی ده روز گذشته، سه تن از نیروهای جان بر کف انتظامی در راه مبارزه شهید شده‌اند که دو نفر از آنان از استان فارس و دیگری از سیستان و بلوچستان بوده‌اند، همچنین ۴ تن مواد مخدر در فارس کشف شده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود توجه به حوزه پیشگیری از اعتیاد را از برنامه‌های مهم کشور در امر مبارزه خواند و افزود: اشتغال بهبودیافتگان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، چرا که آنان پس از طی روند درمان باید کسب و کاری داشته باشند تا زمینه عود اعتیاد آنان کاهش یابد لذا اگر طرحی وجود دارد که موجب سرعت‌بخشی این بحثمی‌شود، استقبال می‌کنیم.

وی افزود: جایگاه شما به‌عنوان نماینده سازمان ملل و همچنین گروه مینی‌دوبلین در امر مبارزه با مواد مخدر حایز اهمیت است و انتظار ما این است که فعالیت این گروه تشدید شده و شما نیز از کشورهایی که در مبارزه مشارکت کمتری دارند دعوت و همچنین تعامل دو جانبه‌ و مثبتی با ستاد برقرار کنید، ما نیز از شما حمایت خواهیم کرد و امیدواریم شاهد فعالیت‌های شما در این راستا باشیم.

همچنین لیک بونوات نماینده دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل UNODC در این دیدار گفت: مواد مخدر تهدیدی نه تنها برای ایران بلکه برای کل جهان است و همکاری‌های بین‌المللی در این میان حائز اهمیت و دارای نقش اساسی است.

وی افزود: طی سالهای اخیر شاهد افزایش تولید مواد مخدر هستیم به گونه‌ای که تولید تریاک در افغانستان در سال ۲۰۱۲ میلادی از ۳۷۰۰ تن به ۵۵۰۰ تن در سال ۲۰۱۳ میلادی رسیده است، همچنین مصرف جهانی هروئین ۳۸۰ تن در سال است اما برآوردهای ما نشان می‌دهد که امسال میزان تولید این ماده ۷۰۰ تن بود یعنی میزان عرضه بیش از تقاضا بود.

وی گفت: جهان، تلاش ایران را در مبارزه با مواد مخدر ستایش می‌کند، ایران کشوری است که سالانه ۵۰۰ تن مواد مخدر کشف می‌کند و تاکنون ۳۷۰۰ نفر از نیروهایش جان خود را در راه مبارزه از دست داده‌ و بیش از ده هزار نفر در این میان مصدوم شده‌اند.

وي در ادامه ايجاد اشتغال در نوار مرزي افغانستان را رويكردي مهم و در خور توجه در مبارزه خواند و افزود: توسعه اقتصادي، آموزشي و كارآفريني در نوار مرزي موجب ميشود كه سرمايهگذاريها به سمت بخش خصوصي و سپس كاهش تقاضا منجر شود.