طرح ساماندهی کودکان کاروخیابان روی زمین!

به گزارش افکار به نقل از مهر، مهدی چمران روز پنجشنبه در چهل و پنجمین اجلاس شورای عالی استانها با گرامی داشت یاد و خاطره شهدای خرمشهر اظهار داشت: یاد تمام شهدای عملیات بیت المقدس که طولانی ترین عملیات طی جنگ تحمیلی بود را گرامی می داریم. این عملیات از ۱۰ اردیبهشت آغاز و تا سوم خردادماه ادامه پیدا کرد.

وی با بیان اینکه خرمشهر نقطه عطف پیروزی های ما بود، اضافه کرد: به خاطر می آوریم در زمان آزادسازی خرمشهر دوستانی از لبنان و فلسطین آمده بودند و آنها نیز تحت تأثیر پیروزی ما گفتند که ما هم در لبنان پیروز خواهیم شد و چنین هم شد.

چمران همچنین سالروز میلاد فرزند گرامی پیامبر اسلام(ص) را بر همه آحاد ملت تبریک گفت و افزود: ایشان اسوه و الگوی همه مردم و زنان جهان بوده و خواهند بود. او یک مبارز بود و بیش از همه برای به پاداشتن حکومت حق و ولایت مبارزه کرد و به شهادت رسید.

وی همچنین سالگشت ولادت امام خمینی(ره) را به همه ملت و مبارزین جهان تبریک گفت و تصریح کرد: راهی که امام آغاز کرد فقط مختص به ایران نبود بلکه تأثیرات آن را نیز در آفریقا، آمریکای جنوبی، کشورهای عربی و اروپا نیز می بینیم.


رئیس شورای عالی استانها افزود: حرکتی که امام آغاز کرد دنباله رو حرکت پیامبر اسلام(ص) بود و این حرکت هرگز توقف پذیر نیست و امیدواریم که ملت بتواند این حرکت و انقلاب را به نحو شایسته به نسل های بعد منتقل کند.

وی در ادامه به یکی از حرکت های تحت تأثیر انقلاب ما گفت: حرکت جمال عبدالناصر برای ملی کردن کانال سوئز برگرفته از حرکت ما برای ملی کردن صنعت نفت بود. جمال عبدالناصر بعدها گفته بود که ما از ایران درس گرفتیم. اما متأسفانه ما قدر نهضت مان را ندانستیم و روحانیت را کنار گذاشتیم و شعبان بی مخ روی کار آمد که متأسفانه بعد از آن محمدرضا شاه روی کار آمد و کشور به چپاول رفت که تا به امروز نیز نشانه های آن را می بینیم.

رئیس شورای عالی استانها با اشاره به اینکه ۱۴ خرداد ماه سالروز عروج ملکوتی امام عزیزمان را در پیش رو داریم، اذعان داشت: عروج و پرکشیدن ایشان ما را در غم خود فرو برد.

چمران بر قیام تاریخ ۱۵ خرداد اشاره کرد و گفت: در آن روزهای تاریخ شاهد جنایات شاه ملعون بودیم که مردم را در تهران و اطراف آن به رگبار بستند.

وی با بیان اینکه ۳۰۰ میلیارد تومان بودجه به شرکت واحد اختصاص یافته است گفت: افزایش ۱۵ در صد نرخ کرایه های اتوبوس را در سال گذشته اجرایی نکرده ایم وبا توجه به این که نیمی از اتوبوسهای تهران خصوصی است امیدواریم در سال جاری به شکل منطقی کرایه‌ها اصلاح شود و از ابتدای تابستان اجرایی شود.

کودکان خیابانی مشکل بیشتر کلان شهر ها است

در ادامه اجلاس عمومی شورای عالی استان‌ها طرح مشارکت و همکاری شهرداری‌ها در برنامه‌های ساماندهی کودکان کار و خیابان مورد بررسی قرار گرفت که چمران در این رابطه گفت: این طرح روی زمین مانده است زیرا این موضوع تنها بر عهده شهرداری نیست و باید بهزیستی، نیروی انتظامی، دادستانی و دادگستری به کمک شهرداری بیایند.

وی با اشاره به کلیات طرح مشارکت و همکاری شهرداری‌ها در برنامه‌های ساماندهی کودکان کار و خیابان گفت: متاسفانه این طرح روی زمین مانده و بیشتر کلا‌نشهرها با این مشکل مواجه هستند؛ شهردار قاعدتاً نمی‌تواند رئیس دادگستری را در جلسه خود دعوت کند و خود نیز رئیس شود و کمیته تشکیل دهد.

رئیس شورای عالی استان‌ها با اشاره به اینکه شهردار مجری است و این طرح مربوط به شورای شهر است، ادامه داد: پیشنهاد ما این است که محوریت را در شورا ببریم و هماهنگی برای ساماندهی این کودکان از سوی آنها انجام شود.

چمران بیان کرد: ما باید بر اساس احساس مسئولیت انسانی در مقابل کودکان کار و خیابان و کودکان متکدی طرحی تصویب کنیم که برای تمام شهرداری‌های کشور قابل اجرا باشد.

وی خاطرنشان کرد: شوراها باید این افراد را سازماندهی کنند و پس از آن شهرداری به انجام وظایفش بپردازد. کلیات طرح مشارکت و همکاری شهرداری‌ها در برنامه‌های ساماندهی کودکان کار و خیابان امروز تصویب شد.

شورای نگهبان تمایلی به حضور اعضا شورا در مجلس ندارد

بر اساس این گزارش، در جلسه شورای عالی استان ها، اعضای طرح دو فوریتی «محسوب شدن یک دوره عضویت در شورای عالی استانها به عنوان یک مقطع تحصیلی» برای نامزد شدن در انتخابات دور نهم مجلس شورای اسلامی را تصویب کردند.
براساس این طرح عضویت در این دوره شورای عالی استانها یک مقطع تحصیلی محسوب می شود بنابراین کسانی که دارای مدرک تحصیلی لیسانس هستند، معادل فوق لیسانس محسوب می شود و می توانند در دوره نهم مجلس کاندید شوند.
حداقل مدرک برای نامزدشدن در دوره نهم مجلس فوق لیسانس در نظر گرفته شد و نمایندگانی که حداقل یک دوره سابقه عضویت درمجلس را دارند می توانند با مدرک لیسانس نیز برای دوره نهم نامزد شوند.

چمران رئیس شورای عالی استانها در جریان بررسی این طرح گفت: البته این طرح بعد از تصویب در صحن علنی شورای عالی استانها باید به مجلس و شورای نگهبان برود و به تصویب آنها نیز برسد.

وی افزود: بعید می دانم این طرح به تصویب شورای نگهبان برسد زیرا آنها تمایلی به ورود اعضای شورا به مجلس را ندارند.
در خاتمه این جلسه طرح دوفوریتی با اکثریت آراء به تصویب رسید.