ایران: مرد جوان كه به خاطر موقعيت شغلي خود همراه خانوادهاش راهي خارج از كشور شده بود، وقتي با پيشرفت مالي خيرهكننده همسرش روبهرو شد با طرح نقشهاي ابتدا او را خانهنشين و سپس راهي ايران كرد.

رسیدگی به اختلا‌ف جنجالی این زوج از چندی قبل و در پی مراجعه مرد جوان و وکیلش به دادگاه خانواده تهران کلید خورد. شاکی که خود را کارمند یک شرکت خارجی معرفی می‌کرد در حالی‌که خواستار محکومیت همسرش به تمکین و ادامه زندگی در خانه مشترک بود به قاضی گفت: من و همسرم چند سال پیش با هم ازدواج کرده و دو فرزند داریم.

در این سال‌ها با وجود پیشرفت‌های مالی و شرایط خوب خانوادگی سالم انتظار آینده‌ای روشن و مطمئن را داشتم اما افسوس که خوشبختی ما دوام چندانی نیافت. چرا که همسرم با بهانه‌جویی‌هایش زندگی‌مان را تباه کرد و حالا ۳ سال است که «ناهید» من و فرزندانم را ترک کرده و حاضر به ادامه زندگی نیست. او بی‌دلیل بنای ناسازگاری گذاشته و با وجود ارسال چندین اظهارنامه هم راضی به بازگشت نیست. بنابراین تقاضای محکومیتش به تمکین را دارم و در صورت ادامه این وضع، انتظار دارم همسرم ناشزه معرفی شود.

قاضی پرونده پس از دریافت این شکایت، زن را به دادگاه فرا خواند. اما وی برخلاف ادعاهای همسرش گفت: پس از ازدواجمان بنا به شرایط و ضرورت شغلی شوهرم به یک کشور همسایه سفر کردیم. در حالی که صاحب ۲ بچه بودم، تصمیم به ادامه تحصیل گرفتم و علاوه بر خانه‌داری و نگهداری از فرزندانمان، با تلاش فراوان در دانشگاه پذیرفته شدم.

پس از پایان تحصیلاتم نیز با شراکت یکی از شهروندان کشور محل زندگی‌مان شرکت بازرگانی دایر کردیم. اما با توجه به قوانین آن کشور باید هرگونه معاملات اقتصادی با موافقت شوهرم صورت می‌گرفت.

اما کم‌کم همسرم که از توسعه کار و پیشرفتم ناراضی و دلخور بود، بنای ناسازگاری گذاشت. او با تشکیل پرونده‌های واهی و دستکاری گذرنامه‌ام، مرا متهم به جعل کرد و موجبات عسر و حرج مرا فراهم آورد. به طوری که با توطئه او گذرنامه‌ام ضبط و توقیف شد و از آن کشور نیز اخراج شدم. او مرا با وضعیت اسفباری به ایران فرستاد ضمن این‌که امکان دسترسی به او و فرزندانم را نیز نداشتم. زن جوان با ناراحتی ادامه داد: من به اراده و میل خود آن کشور را ترک نکردم، بلکه ناخواسته از آنجا رانده شدم. حالا هم از زندگی، فرزندانم و سرمایه‌ام دور مانده‌ام و زندگی سختی را در کنار خانواده پدری می‌گذرانم.

اگر منظور شوهرم از تمکین و حضور در خانه‌اش در خارج از کشور است باور کنید یک لحظه هم تردید نخواهم کرد. ضمن این‌که در این مدت تمام تلاشم را برای بازگشت نزد عزیزانم به کار بسته‌ام. اما مؤثر واقع نشد.

با اين وجود قاضي دادگاه زن جوان را محكوم به تمكين كرد و ادعاهاي وي را در نقض اين حكم مؤثر ندانست. اما با اعتراض وي به رأي دادگاه پرونده روي ميز هيأت قضايي شعبه ۲۶ دادگاه تجديد نظر استان تهران قرار گرفت. بنابراين هيأت قضايي شعبه ۲۶ دادگاه تجديدنظر استان تهران - ميرغفاري و صلواتي - مرد را محكوم كردند تا خانهاي مناسب با امكانات رفاهي براي همسرش در نظر بگيرد و مقدمات ديدار فرزندان و زندگي در كنار آنان را نيز فراهم نمايد.