زيره در ساليان بسيار دور كاربرد زيادي در انواع غذاهاي هندي داشته است.

به گزارش ایسنا، روزنامه تایمز آو ایندیا در مقاله‌ای در این باره آورده است زیره یک منبع غنی از آهن است و به همین خاطر برای افرادی که به بیماری کم خونی مبتلا هستند بسیار مفید است. همچنین برای مادران شیرده و زنان باردار توصیه می‌شود چون آنها نیز نسبت به دیگران به آهن بیشتری نیازمند هستند.

از سوی دیگر، زیره به گوارش بسیار کمک می‌کند و از سوء هاضمه، نفخ، اسهال و حالت تهوع جلوگیری می‌کند. اگر دچار بازگشت اسید معده می‌شوید با جویدن چند عدد دانه کامل زیره می‌توانید این مشکل را برطرف کنید.

دانه‌های زیره خواص ضدعفونی کنندگی بالایی دارند و در نتیجه برای درمان سرماخوردگی‌های معمولی مفید هستند. زیره از سرفه جلوگیری کرده و برای سیستم تنفسی بدن نیز سودمند است. همچنین از آنجا که طبع گرمی دارد از تجمع مخاط در مجاری تنفسی جلوگیری می‌کند.

برای مقابله با علائم سرماخوردگی می‌توانید معجون دانه زیره با آب تهیه کنید و آن را جرعه جرعه بنوشید. برای آماده کردن این معجون کافی است یک مشت دانه زیره در آب در حال جوش بریزید و مدتی آن را بجوشانید. نوشیدن این مایع باعثبرطرف شدن سرماخوردگی و بهبود مشکلات گوارشی می‌شود.

دانه زيره همچنين موجب تحريك ترشح آنزيمهايي در غده پانكراس (لوزالمعده) ميشود كه به نوبه خود به جذب ريزمغذيها كمك ميكند. علاوه بر اينها دانه زيره قدرت كبد را در سمزدايي از بدن افزايش ميدهد و كارآيي اين عضو حياتي را بهبود ميبخشد.