با وجود گذشت ۲۱ سال از پایان جنگ در کشور، همچنان در مرزهای غربی کشور و به ویژه استان ایلام هزاران هکتار زمین آلوده به مین وجود دارد که با وجود برنامه برای پاکسازی، جان بسیاری از ساکنان مرزی استان را تهدید می کند.

به گزارش مهر، مردم استان ایلام که در طول هشت سال جنگ تحمیلی با رشادت و فداکاری از ایران اسلامی دفاع می کردند، با گذشت سالیان متمادی از دفاع مقدس همچنان در معرض خطرات ناشی از آثار باقیمانده جنگ تحمیلی هستند.

در طول سالیان گذشته، بسیاری از مردم استان ایلام بر اثر انفجار مین کشته یا مجروح شده اند و صدمات جبران ناپذیری بر خانواده های این عزیزان وارد آمده است.

در همین راستا می توان به شهادت دو تن از افراد گروه پاکسازی در روزهای گذشته در ایلام اشاره کرد به نحوی که پیکرهای پاک دو شهید که بر اثر برخورد با مین به درجه رفیع شهادت نایل آمدند، روز گذشته بر روی دستان قشرهای مختلف مردم در شهرستان دهلران تشییع شد.

شهیدان حجت الله جوانمرد و احمد کریم نیا از گروه پاکسازی منطقه دویرج روز پنج شنبه در مسیر چم هندی در حال پاکسازی قطعه ال میدان ۲ بودند که به شهادت رسیدند.

مرز ایلام و عراق از آلوده ترین مناطق در زمینه مین است

استان ایلام ۴۳۰ کیلو متر مرز مشترک با کشور عراق دارد و بیش از یک میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار، مناطق آلوده به مین دارد.

در این استان، پس از جنگ افرادی زیادی در برخورد با مین کشته و زخمی شده اند.

به نظر می رسد درخواست کمک از سازمانهای بین المللی وسازمانهای غیردولتی دوستدار حقوق بشری میتواند زمینه حضور فعال این سازمان ها را برای حرکت به سوی کشوری عاری از مین و مواد منفجره فراهم کند.