نظر مراجع تقلید درباره رمالی

به گزارش برنا، در پی افزایش خرافات و رمالی توسط عده ای سودجو و شیاد، پلیس طرح گسترده ای را برای برخورد با این افراد که روح و روان مردم عادی و ساده لوح را به تسخیر در می آورند به اجرا در آورد. حال اینکه این امر از نظر شرعی نیز از نظر مراجع غیر شرعی است.

رهبر فرزانه انقلاب
" مراجعه به رمال‌ها و فالگیرها جایز نیست ولى دعا نویسى اگر بر مبناى دعاهاى وارده از معصومین «علیهم السلام» باشد اشکال ندارد. "


آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی:
" نوشتن دعاهایی که از حضرات معصومین(علیهم السلام) رسیده و در کتب معتبر موجود است، اشکالی ندارد. ولی دعا نویسی حرفه‌ای، که شغل افراد سودجوست، صحیح نیست و غالب کتاب‌هایی که به آن استناد می‌کنند، اعتباری ندارد.
این امر اگر چه ممکن است ولی شرعا جایز نیست، و بسیاری از مدّعیان آن افرادی دروغگو یا خطاکارند و فال گیری از خرافات است و گرفتن پول برای گرفتن فال جایز نیست. "

پاسخ آیت الله صافی گلپایگانی:
" نوشتن دعاهایی که با دلیل معتبر از ائمه معصومین علیهم السلام نقل شده و اجرت گرفتن در مقابل آن، اشکال ندارد ولی مراجعه به فالگیرها یا دعانویسانی که به صورت‌های مختلفه از منابعی که اعتبار شرعی ندارد نقل می‌کنند یا می‌نویسند جایز نیست و پول گرفتن اینگونه اکل مال به باطل و حرام است. والله العالم "

پاسخ آیت الله علوی گرگانی:
«بسمه تعالی دعا نویسی از نظر شرعی اشکال ندارد ولی فال گیری و جن گیری مورد تائید نیست ولی دعانویسی که فعلا در مملکت ما رواج دارد و بیشتر افراد کلاهبردار به این امر مشغول هستند جایز نیست زیرا بسیاری از آنها معلومات کافی در این امر ندارند و گرفتن چنین پولهایی هم خالی از شبهه نیست و ما نباید خودمان را در معرض سوء استفاده اینگونه افراد قرار دهیم. "

آیت العظمی سیستانی:
در بخش سوال‌ها و جواب‌های پایگاه اطلاع رسانی دفتر آیت الله سیستانی به این سوال که «آیا مراجعه به دعانویس اشکال دارد؟ نظر شما در مورد سحر و جادو چیست؟» پاسخ داده شده است: " مراجعه به دعانویس اشکال ندارد ولی سحر و جادو جایز نیست. "
همچنین در پاسخ به این سوال که «سحر و جادو چه حکمی دارد؟ عنوان شده است: «سحر و جادو از محرمات و معاصی کبیره است و جایز نیست. "