به گزارشافکارنیوز،در این مطلب به سراغ هتل هایی می رویم که که در ساخت آنها از ادبیات الهام گرفته شده است. در بسیاری از این هتل‌ها علاوه بر خدمات معمول دیگر اقامتگاه‌های درجه یک، می‌توان از خدماتی خاص که همه از ادبیات الهام گرفته‌اند نیز بهره‌مند شد. مثلا در یکی از این هتل‌ها پیشخدمت‌های کتاب به‌صورت اختصاصی فعالیت می‌کنند. در این مطلب با هشت هتل مشهوری آشنا می‌شوید که وجودشان را مدیون ادبیات هستند.

The Algonquin Hotel

نیویورک آمریکا



بعد از پایان جنگ‌جهانی اول، گروهی از جوانان نویسنده تصمیم گرفتند که هرروز برای ناهار در رستوران هتلی جمع شوند. چیزی نگذشت که آنها به چهره‌های برجسته ادبی زمان خودشان تبدیل شدند. آن نویسنده‌ها، «دوروتی پارکر»، «روبرت بنچلی» و «الکساندر ولکات» بودند و محل گردهمایی آنها، The Algonquin Hotel. مجله «نیویورکر» در سال ۱۹۲۵ و در همین هتل پایه‌گذاری شد.

The Commons

مینیاپولیس آمریکا


جدای از نوع طراحی اتاق‌های آن، یکی از ویژگی‌های این هتل بسیار مشهور است: پیشخدمت کتاب! در این هتل پیشخدمت‌هایی خدمت می‌کنند که هر کتابی را که مهمانان انتخاب کنند در طول اقامت‌شان برای آنها «سرو» می‌کنند! در هر اتاقی منویی از پرفروش‌ترین کتاب‌های روز تا رمان‌های کلاسیک وجود دارد که مهمانان می‌توانند از بین آنها کتاب مورد علاقه خود را انتخاب کنند.

The Hobbit Motel

ویتومو نیوزیلند



ساخت این هتل که طراحی آن براساس داستان ارباب حلقه‌هاست کاملا برحسب تصادف بوده است. داستان تاسیس این هتل از آنجا شروع می‌شود که مالک آن در پی ساخت بنایی زیرزمینی بوده؛ چراکه این منطقه برای غارهایش مشهور است اما زن مهندسش که یکی از طرفداران کتاب‌ است به او پیشنهاد می‌کند که آن را به شکل یک «خانه هابیت» درست کند.

Les Plumes Hotel

پاریس فرانسه



این هتل ساختار ادبی‌اش را مدیون محله‌ای قدیمی در پاریس است که نویسندگان بزرگی آنجا زندگی کرده‌اند. «Les Plumes» ویژگی‌های جالبی دارد. یکی از جالب‌ترین ویژگی‌های این هتل نام‌هایی است که روی برخی وسایل آن گذاشته شده است: مسئولان این هتل از نام‌های چهره‌های مشهور ادبیات همچون «ویکتور هوگو»، «آلفرد دو موسه»، «پل ورلن» و «آرتور رمبو» استفاده کرده‌اند.

The Nines

پورتلند ‌ آمریکا



«پورتلند» مرکز یک فستیوال بزرگ ادبی و نیز بزرگ‌ترین کتابخانه مستقل دنیاست. به همین دلیل است که «‌The Nines» تاسیس شد تا منعکس‌کننده فرهنگ ادبی «پورتلند» باشد. در این هتل مهمانان می‌توانند از کتاب‌های مختلف استفاده کنند و با دیگر دوستداران ادبیات به بحثو تبادل‌نظر بپردازند. از نکات جالب‌توجه این هتل، کتابخانه آن است که بالغ بر ۳ هزار نسخه کتاب را در خود جای داده است.

Library Hotel

نیویورک آمریکا



نزدیکی این هتل به کتابخانه عمومی نیویورک باعثشده است که این هتل نیز حال و هوای ادبی به خود بگیرد. این هتل با کتابخانه عمومی شهر تنها یک بلوک فاصله دارد. این هتل بیش از ۶ هزار جلد کتاب دارد که براساس سیستم ده دهی دیویی رده‌بندی شده‌اند و هریک از ۱۰ طبقه این هتل یکی از ۱۰ رده این سیستم را به خود اختصاص داده‌اند. هر طبق شش اتاق دارد و هر اتاق مجموعه‌ای ۲۵ تا ۱۰۰ کتاب

Radisson Sonya Hotel

سن‌پترزبورگ روسیه



«هتل رادیسون سونیا» از رمان «جنایت و مکافات» اثر جاودانه «فئودور داستایفسکی» الهام گرفته شده است. دو واحد از سوئیت‌های این هتل به نام‌های شخصیت‌های این رمان نامیده شده‌اند و در حاشیه فرش‌های آن قسمت‌هایی از بخش نخست رمان به دو زبان انگلیسی و روسی به چشم می‌خورد. در هر اتاق این هتل تابلوی فلزی کوچکی نصب شده که عباراتی از این رمان کلاسیک روی آن حک شده است.

Le Marcel

پاریس فرانسه



سفر كردن در مكان، همچنين در زمان. اين جمله مشهوري از مارسل پروست است كه بناي رمان عظيم در جستوجوي زمان از دسترفته را روي آن پايهگذاري كرده است. براي هتل Le Marcel نيز سفر و ادبيات اصليترين منابع الهام بودهاند. جو هتل سراسر پوشيده از عناصر مهم ادبيات رمانتيك است. قيمت اتاقهاي اين هتل مجلل پاريسي از شبي 104 يورو ـ معادل 139 دلار ـ شروع ميشود.