به گزارشافکارنیوز،این مرد که به اتهام قتل عمدی به قصاص محکوم شده بود، پنجشنبه گذشته به دار مجازات آویخته شد اما در شرایطی که ۲دقیقه با مرگ دست و پنجه نرم می‌کرد، از سوی مادر مقتول بخشیده شد و به زندگی برگشت. محکوم به قصاص، مردی ۶۲ساله است که در سال ۷۹به‌دنبال درگیری با جوانی به نام «م» او را در منطقه پل خواجوی بندرعباس با شلیک گلوله به قتل رساند و متواری شد.

بررسی‌های اولیه نشان می‌داد که مقتول خواستگار دختر قاتل بود اما او راضی نبود دخترش با این جوان ازدواج کند. خواستگار سمج اما بارها برای خانواده دخترمورد علاقه‌اش مزاحمت ایجاد کرده و سرانجام کشمکش بر سر این موضوع به جنایت منجر شده و در این میان خواستگار سمج به ضرب گلوله پدر دختر مورد علاقه‌اش به قتل رسیده بود.

با این اطلاعات دستور بازداشت متهم به قتل صادر و تلاش‌ها برای دستگیری او آغاز شد اما وی هیچ ردی از خود به‌جا نگذاشته بود و همین موضوع کار را برای پلیس دشوار می‌کرد. هرچند این پرونده با بی‌نتیجه ماندن تجسس‌ها برای مدتی به بایگانی سپرده شد اما ۱۱سال بعد از وقوع این جنایت کارآگاهان جنایی استان هرمزگان به اطلاعاتی دست یافتند که نشان می‌داد متهم به قتل در منطقه کوهستانی حاجی آباد پنهان شده و به‌طور مخفیانه زندگی می‌کند.

افسران پلیس که مخفیگاه قاتل فراری را بعد از سال‌ها شناسایی کرده بودند نقشه‌ای کشیدند تا وی را غافلگیر و دستگیر کنند. آنها می‌دانستند که این مرد شرور مسلح است و درصورت مشاهده پلیس ممکن است اقدام به تیراندازی کند، به همین دلیل در پوشش ماموران بهداشت به آنجا رفتند و متهم به قتل را که از تحت تعقیب بودنش بی‌اطلاع بود، در مخفیگاهش غافلگیر و دستگیر کردند.

درخواست قصاص


با دستگیری این مرد، پرونده قتل در منطقه پل خواجوی بندرعباس بار دیگر به جریان افتاد. متهم در بازجویی به جنایت اعتراف کرد و به بازسازی صحنه قتل پرداخت. با شروع جلسه محاکمه، خواسته خانواده مقتول قصاص بود و دادگاه کیفری استان هرمزگان نیز حکم به قصاص مرد جنایتکار داد. ۳سال طول کشید تا این حکم با رد اعتراض قاتل تأیید شود و به مرحله اجرا برسد. در این مدت مسئولان محلی و معتمدان منطقه تلاش کردند تا رضایت اولیای دم را برای بخشیدن قاتل جلب کنند اما آنها حاضر به گذشت نبودند. به این ترتیب همه‌‌چیز برای اجرای حکم آماده شد و روز پنجشنبه گذشته، زمان آن فرا رسید.

دیه ۴میلیاردی


در چنین شرایطی که خانواده مقتول با وساطت افراد زیادی برای گذشت از قصاص روبه‌رو شده بودند، اعلام کردند که در قبال دریافت ۴میلیارد تومان حاضر به بخشش مرد اعدامی هستند. هرچند خانواده قاتل این پیشنهاد را پذیرفت اما همه‌‌چیز به سحرگاه پنجشنبه موکول شد.

وقتی روز اجرای حکم فرارسید، خانواده مقتول راهی زندان بندرعباس شدند تا پرونده قتل پسرشان را برای همیشه مختومه کنند. شرایط برای مجازات مرد محکوم به قصاص مهیا بود و ماموران او را از قرنطینه زندان بندرعباس به محل اجرای حکم منتقل کردند. برای آخرین مرتبه قاضی اجرای احکام از مادر مقتول خواست قاتل را ببخشد اما او گفت که از دریافت دیه ۴میلیارد تومانی نیز گذشته و قاتل باید قصاص شود.

به این ترتیب مرد اعدامی روی چهارپایه ایستاد و طناب دار برگردنش انداخته شد. مادر مقتول اعلام کرد که خودش می‌خواهد حکم را اجرا کند. او دستش را به سوی چهار پایه برد و لحظاتی بعد آن را کشید و جدال مرد جنایتکار با مرگ آغاز شد. مادر مقتول گوشه‌ای ایستاده و صحنه مجازات قاتل پسر را می‌دید اما بعد از حدود ۲ دقیقه درحالی‌که اشک می‌ریخت فریاد زد: قاتل پسرم را بخشیدم. همان لحظه ماموران زیر پاهای مرد اعدامی را گرفتند، او را بلند کردند و طناب دار را از گردنش بیرون کشیدند. مرد اعدامی بیهوش شده بود اما پزشک حاضر در محل خیلی زود عملیات احیا را آغاز کرد. چند دقیقه بعد مرد اعدامی به هوش آمد و درحالی‌که زنده ماندنش را باور نداشت به سلولش منتقل شد.

نجات از مرگ


خواجه‌ای، مسئول روابط عمومی دادگستری استان هرمزگان در این‌باره به خبرنگار همشهری گفت: مرد محکوم بعد از توقف اجرای حکم توسط پزشکان به زندگی بازگشت و بررسی‌های اولیه نشان داد که هیچ مشکلی ندارد اما برای اطمینان بیشتر وی به بهداری زندان منتقل و در آنجا نیز معاینه شد. خوشبختانه شرایط این مرد کاملا عادی بود و به این ترتیب وی به بند برگردانده شد.

خواجهای درباره سرنوشت این مرد بعد از نجات از اعدام گفت: هرچند ولی دم از حق خود گذشت و قاتل را بخشید اما او باید برای بررسی جنبه عمومی جرم بار دیگر محاکمه شود. وی ادامه داد: گذشت در این پرونده قابل ستایش است و این مادر با بخشش قاتل پسرش درس بزرگی به همه داد.