سن شروع مصرف مواد مخدر در زنان

به گزارشافکارنیوز،زهرا بنیانیان در نشست صیانت و توانمندسازی زنان و خانواده در برابر آسیب‌های اجتماعی که به مناسبت هفته بزرگداشت مقام زن در مجموعه فرهنگی شقایق برگزار شد، گفت: هدف از برگزاری این نشست بیان و تدوین موضوعات اعتیاد برای سازمان‌های مردم‌نهادی است که فعالیتی غیر از اعتیاد دارند.

وی افزود: سیاست ستاد، برون‌سپاری یکسری از فعالیت‌هایش است و چون اعتقاد به مشارکت‌های مردمی دارد در کلیه فعالیت‌های خود می‌خواهد که مردم حضور داشته باشند و اکنون بهترین زمان، برای حضور مردم و همکاری سازمان‌های غیردولتی در حوزه مبارزه با مواد مخدر است.

مشاور دبیرکل در امور زنان و خانواده همچنین گفت: هر چند تعداد زنان آسیب‌دیده نسبت به مردان کم است اما به علت نقش حیاتی و اساسی که زن در حفظ کیان خانواده، نسل‌آوری و فرهنگ‌سازی دارد، باید از شیوع اعتیاد در بین این قشر از جامعه جلوگیری شود.

بنیانیان در ادامه بر حمایت از خانواده‌های در معرض خطر و اشتغالزایی زنان دارای همسر معتاد و زنان بهبودیافته تاکید کرد و گفت: این افراد باید تحت پوشش حمایت‌های مالی و اشتغالزایی قرار بگیرند تا از خظر اعتیاد مصون باشند.

وی افزود: سن شروع مصرف در زنان بین ۱۵ تا ۱۹ سالگی است، زنان به خاطر مباحثظاهری و لاغری و عدم آگاهی گرفتار اعتیاد می‌شوند و از کرم‌ها و قرص‌‌های لاغری استفاده می‌کنند که حاوی آمفتامین هستند، لذا باید آگاه‌سازی‌ مناسبی صورت بگیرد.

بنیانیان ادامه داد: آمار ۶۲ درصدی زنان متاهل معتاد نشان می‌دهد که آنان به علت اعتیاد همسر، برادر یا یکی از اعضای خانواده خود در این دام گرفتار شده‌اند و به علت اینکه زن همیشه پایمردی می‌کند در کنار همسر خود می‌ماند و گاهی به اجبار همسرش، گرفتار اعتیاد می‌شود و آنکه می‌ماند قربانی خشونت‌هایی می‌شود که باید در این زمینه به فکر چاره‌ای اساسی بود.

وی گفت: خطر اعتیاد، همه افراد جامعه را تهدید می‌کند، لذا زمانی دولت در این مبارزه موفق است که مردم نیز در صحنه حاضر باشند.

آسیب‌های اجتماعی به سمت خانواده‌ها در حرکت هستند


همچنین حسن موسوی چلک مدیرکل دفتر توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد در این نشست با بیان اینکه در حوزه اجتماعی دو مولفه‌ی مسولیت‌پذیری و مطالبه‌گری بسیار مهم است، گفت: سازمان‌های مردم‌نهاد باید مسولیت‌پذیر باشند و منتظر کمک دولت نباشند و از طرفی مطالبه‌گر اجتماعی باشند.

وی بیان داشت: متاسفانه در ایران، مباحثحوزه اجتماعی، در بطن سیاست‌گذاری مطرح نبوده‌ و نگاه به تشکل‌ها، نگاه بازوی قدرتمند برای حاکمیت نیست زیرا آنها در تصمیم‌گیری‌ها حضور ندارند و این در حالیست که این تشکل‌ها باید مشارکت و حتی مطالبه کنند.

موسوی‌چلک افزود: آسیب‌های اجتماعی به سمت خانواده‌ها در حرکت هستند و اگر خانه‌ای دچار تزلزل شود، هیچ بخشنامه و تفاهم‌نامه‌ای نمی‌تواند جلوی فروپاشی آن را بگیرد.

وی گفت: ما یک حوزه اجتماعی هوشمند و آینده‌نگر می‌خواهیم و لازمه‌اش آن است که به یکدیگر کمک کنیم و واقعیت‌ها را به یکدیگر نشان دهیم.

تاکید بر نظارت جدی والدین شاغل بر فرزندان


دکتر فرید براتی سده مدیرکل درمان و حمایتهای اجتماعی ستاد نیز در این نشست بر نظارت جدی والدین بر فرزندان تاکید کرد و گفت: در عصر حاضر ما با پدیده بچههایی روبرو هستیم که کلید خانه را به دلیل اشتغال والدین خود دارند و ساعتها در خانه با فضای مجازی و تلفن تنها هستند و همین ممکن است باعث بروز آسیبهای اجتماعی از جمله اعتیاد شود.