تخریب گران باغات دیگر خواب راحت ندارند
گروه اجتماعی

- محمد سالاری در نشست خبری امروز خود با موضوع عملکرد کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران که ظهر امروز در ساختمان شورای شهر برگزار شد، بیان داشت: ‌با توجه به تعاملی که بین شورای دوره چهارم و دولت تدبیر و امید رخ داده به نوعی شاهد تحقق غیررسمی مدیریت یکپارچه شهری در تهران هستیم و با توجه به اینکه همه الگوها و طرح‌هایی که در تهران رخ می‌دهد به سایر شهرها نیز منتقل می‌شود، امیدواریم بتوانیم از این فرصت تاریخی به خوبی استفاده کنیم.

به گزارش خبرنگار اجتماعیافکارنیوز، وی با بیان اینکه متأسفانه مأموریت‌های حوزه معماری در طول سالهای گذشته مغفول مانده بود، ادامه داد: تهران باید در این حوزه برای سایر کلانشهرها نیز حرفی برای گفتن داشته باشد.

قالیباف را برای ایجاد کمیسیون شورای عالی سیما و منظر شهری متقاعد کردیم

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران گفت: قالیباف شهردار تهران را متقاعد کردیم تا کمیسیونی تحت عنوان شورای عالی سیما و منظر شهری با حضور خودش ایجاد شود.

وی درباره سیما و منظر شهری نیز گفت: در این حوزه نیز توانستیم شهرداری را ملزم به ایجاد یک جایگاه ویژه برای بررسی نماهای شهری کنیم که خوشبختانه این جایگاه ایجاد شده و با تصویب نهایی ضوابط مربوط به نما شاهد ایجاد طراحی‌های شهری در مناطق ۲۲ گانه باشیم.

سالاری ادامه داد: هفته گذشته بحثعضویت شهرداری تهران در مجمع جهانی شهرهای اسلامی مطرح و مقرر شد ۲ فوریت آن در جلسه آتی شورا مطرح شود.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران با اعلام این مطلب که توانسته‌ایم از فضای ایجاد شده و حمایت مقام معظم رهبری بهره‌برداری کرده و در تدوین برنامه ۵ ساله دوم شهرداری احکام حوزه شهرسازی که در گذشته مغفول مانده بود را لحاظ کنیم، یادآور شد: با حمایت اعضای شورا بودجه این حوزه را چندین برابر افزایش دهیم.

وی تصریح کرد: همچنین در لحظات آخر جلسه علنی شورا در حین بررسی بودجه سال ۹۳ شهرداری توانستیم تبصره‌ای را به لایحه اضافه کنیم که براساس آن یک درصد از کل بودجه مدیریت شهری به تحقق مأموریت‌های حوزه معماری و شهرسازی اختصاص یابد.

سالاری در ادامه افزود: در دوره‌های گذشته معاونت معماری و شهرسازی از مسیر اصلی خود منحرف شده بود و عملا نسبت به تدوین دستورالعمل‌هایی جهت کسب درآمد استفاده می‌کرد اما ادامه این روند به جایی رسید که نخبگان مدیریت شهری را برانگیخت و منجر به ایجاد کمیسیون معماری و شهرسازی در شورای شهر شد که در ادامه آن مصوبات غیرقانونی در کمیسیون ماده ۵ را دیگر مشاهده نمی‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر شیوه نظارت فعلی که حاصل رویکرد اجتماعی و کارشناسی اعضای شورای شهر بود منجر به تقویت نظارت اجتماعی شد و شهروندان را در نظارت به امور شهر مشارکت داد، یادآور شد: لغو مصوبه پروژه ایران زمین در نوع خود بی‌نظیر بود، هرچند سرمایه‌گذار آن تقصیری نداشت اما مسیر اخذ مجوز اشتباه بود؛ بعد از این امر نیز شاهد لغو مجوز باغ معنوی شدیم و اخیرا نیز توانستیم با همراهی معاونت شهرسازی و معماری شهرداری ۱۱۵۶ بخشنامه و دستورالعمل مغایر با طرح تفصیلی را لغو کنیم.

سالاری افزود: متأسفانه در روزهای اخیر شاهد مقابله تعدادی از شهرداران مناطق نسبت به لغو این بخشنامه هستیم. در حالی که وجود شوراهای معماری مناطق لازم و ضروری است اما برخی از شهرداران سعی دارند عدم رتق و فتق امور را به گردن شورای شهر بیندازند در حالی که دیگر نباید شاهد بخشنامه‌هایی مغایر با طرح تفصیلی باشیم.

وی با بیان اینکه اگر برخی شهرداران مناطق بر این باورند که تعدادی از بخشنامه‌های لغو شده مذکور ضروری است آنها را احصا کنند تا اقدامات لازم برای لحاظ کردن آنها در سامانه طرح تفصیلی انجام شود، تاکبد کرد: این آمادگی وجود دارد که موارد ذکر شده را به صورت شبانه‌روزی مورد بررسی قرار دهیم.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران گفت: مهمترین اولویت کمیسیون شهرسازی و معماری شامل ۲ بخش است که یکی از آنها مربوط به بخش عمومی می‌شود یعنی سطح عمومی عملکردی که شهرداری در شهر دارد؛ در این حوزه می‌توان به صیانت از باغات اشاره کرد چرا که به طور قطع شرایط موجود در این زمینه با گذشت متفاوت است.

سالاری ادامه داد: همه کسانی که با رانت مجوز تخریب باغات و کسانی که نسبت به صدور این مجوزها اقدام کرده‌اند در شرایط فعلی دیگر خواب راحت ندارند.

وی با تقدیر از تهرانگردی مسجدجامعی و ایجاد دغدغه در صیانت از بافت‌های تاریخی گفت: کمیسیون معماری و شهرسازی شورا اقدامات خوبی در این زمینه انجام داده و طرح‌های مربوطه را دنبال کرده است. البته تراکم بافت‌های تاریخی به ویژه در مناطق ۱۲ و ۱۳ مشکلاتی را ایجاد کرده که باید رویکرد موجود در این زمینه تغییر یابد، علیرغم اینکه در بسیاری از کشورهای دنیا زندگی در جوار بافتهای تاریخی یک فرصت محسوب می‌شود اما در کشور ما یک تهدید است در حالی که می‌توان با استفاده از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی تغییر جدی در این رویکرد ایجاد کنیم.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اینکه طرحهای موضوعی و موضعی بسیار مهم هستند و عملا تحقق طرح تفصیلی و جامع با عملی شدن آنها شکل میگیرد، گفت: قالیباف شهر تهران متقاعد شده کمیسیونی تحت عنوان شورای عالی سیما و منظر شهری با ریاست خود ایجاد کند. در این کمیسیون اعضای کمیسیون معماری و شهرسازی شورا نیز حضور دارند و میتوان گفت وجود دغدغههای موجود در این حوزه شهرداری مجاب کرد که کمیسیونی در این حوزه تشکیل دهد.