زمانی در آلودگی هوا موفقیم که آسمان تهران آبی شود

گروه اجتماعی؛ سید جعفر هاشمی تشکری در گفتگو با خبرنگارافکارنیوزدر خصوص عمکرد دولت در خصوص آلودگی هوای تهران گفت: با سازمان حفاظت محیط زیست که در جلسات حضور دارند ارتباط تنگاتنگی داریم چرا که موضوع آلودگی هوا و محیط زیست تهران موضوعاتی هستند که مدیریت شهری با آن درگیر است و سازمان محیط زیست هم در قبال آن مسئولیت دارد.

معاون حمل ونقل ترافیک شهرداری تهران در پاسخ به این سوال که دیدار وزرا و رییس سازمان محیط زیست چه نتیجه ای را در رفع موانع مدیریتی مشکلات تهران داشته است افزود: من در معدل، مسیر تصمیمات را مسیر خوبی می بینم اما این تصمیمات باید به اجرا دربیاید به عنوان مثال به دنبال گزارشاتی که تهیه کردیم و در اختیار مسئولان مرتبط قرار گرفت و همچنین پیگیری هایی که در دولت انجام شد، موضوع استفاده از فیلتر دوده در خودروهای دیزلی، ورود خودروهای هیبریدی که با تعرفه ۴درصد وارد شوند از موضوعات اول و دومی بود که دولت در این موضوع پیگیر آن بودند و به تصویب رسید.

وی ادامه داد: همین طور در خصوص کیفیت سوخت که جلساتی با سازمان محیط زیست و وزارت نفت داشتیم، تلاش هایی صورت گرفت تا اشکالات به حداقل برسد. به نظرم این ها حرکت خوبی بوده اما اقدامات بسیار مهمتری هم هست که باید مورد توجه قرار گیرد.

هاشمی تشکری با تاکید بر اینکه تاکنون تنها در حوزه ستادی مثبت پیش رفته ایم، اظهار داشت: به نظر این اتفاق به خوبی آغاز شده و حداقل در حوزه ستادی تصمیمات مناسبی اتخاذ شده است. زمانی که آسمان خرمایی رنگ تهران را به رنگ آبی دیدید می توانید بگویید که ما در رفع آلودگی هوا موفق بودیم. البته به شرط اینکه اینجا ابرو باد و مه و خورشید و فلک آسمان را آفتابی نکرده باشد.

وی در خصوص قول دولت در خصوص واردات خودروهای هیبریدی در تهران گفت: به جز یک نوع خودروی سواری گران قیمت که هیبریدی است تا کنون در خصوص واردات خودروی دیگری نشنیده ام. البته طبیعی است که وقتی واردات این نوع خودرو مصوب می شود بایستی خودروسازها برندها را انتخاب، قرارداد منعقد کرده و نمونه هایی را برای تست وارد کنند. بعد از آن محیط زیست و موسسه استاندارد و پلیس تاییدیه بدهند که تولید یا واردات انبوه را داشته باشند.

معاون حمل ونقل ترافیک شهرداری تهران تصریح کرد: بعید می دانم با این پروسه یکی دوماهه بتوان این مصوبه را انجام داد. اگر همه با انرژی و انگیزه یکسان وارد عمل شوند ۷ تا ۸ ماه زمان می برد.

حضورمسئولان دولتی و وزرا در مدیریت شهری نسبتا نوظهور است، نباید در نتایج آن عجله کنیم

هاشمی تشکری در پاسخ به این سوال که آیا تاکنون حضور وزرا در شورا ثمره ای برای شهرداری تهران داشته است، گفت: فاصله ای بین دولت و مدیریت شهری نباید باشد و آنقدر باید به هم نزدیک باشند که حرف یکسان بزنند و هدف یکسان داشته باشند و برای رسیدن به آن با هم تلاش کنند، این اصل، اصل خوبی است.

وی افزود: حضور وزرا و مسئولین مختلف دستگاه های اجرایی در شهرداری و شورای شهر و بالعکس، حضور مدیریت شهری در دولت، می تواند این نزدیکی را فراهم کند. در وهله اول بایستی ذهنیت ها و دیدگاه ها و تصوراتمان را درباره اداره شهر به هم نزدیک کنیم. اگر این اتفاق افتاد در مسائل شهر می توان به همدیگر بهتر کمک کرد.

معاون حمل ونقل ترافیک شهرداری تهران خاطر نشان کرد: چون این دیدارها نسبتا نوظهور هستند نباید در نتایج آن عجله کنیم. فضا فضای خوبی است و باید این فضا تقویت شود تا همه در این مسیر فاصله هایی که در گذشته وجود داشته به حداقل برسد و با راهکارهای مشترک بتوانند هم افزایی داشته باشند. نتایج مطلوب تری بگیرند.