طرح فانی برای افزایش مرخصی زایمان معلمان

به گزارشافکارنیوز،علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش در حاشیه مراسم تقدیر از معلمان نمونه شهر تهران، درخصوص افزایش مرخصی زایمان معلمان به ۹ ماه اظهار داشت: مصوبه مجلس درخصوص افزایش مرخصی زایمان به ۹ ماه تاکید کرده که دولت مجاز به اجرای این قانون است. زمانی که مجلس قانون افزایش مرخصی زایمان را تصویب کرد شورای نگهبان به دلیل اینکه اجرای این طرح برای دولت بار مالی به همراه داشت، گفت که نمی‌توان دولت را مکلف به اجرای این طرح کرد.

وی افزود: در آموزش و پرورش به دنبال اجرای طرح خاصی برای افزایش مرخصی زایمان زنان فرهنگی به ۹ ماه هستیم که هم‌اکنون یک تیم چند نفره در حال کار بر روی این طرح هستند اما اجرای این طرح نیازمند هماهنگی با دولت و تامین اعتبار آن است.

** مسائل مالی مهمترین علت عدم افزایش مرخصی زایمان معلمان


همچنین سید محمد بطحایی، قائم مقام وزیر آموزش و پرورش درخصوص افزایش مرخصی زایمان زنان فرهنگی به ۹ ماه به تسنیم گفت: مهمترین علت عدم اجرای مرخصی زایمان مسئله مالی است چون بخش عمده کارکنان را زنان تشکیل می‌دهند اجرای این قانون فشار نیروی انسانی و اعتباراتی را برای ما ایجاد خواهد کرد بنابراین باید ابتدا منابع مالی و نیروی انسانی مورد نیاز را تامین کنیم تا بتوان قانون افزایش مرخصی زایمان به ۹ ماه اجرا کرد

** طرح ویژه برای مرخصی زایمان به میزان یک سال تحصیلی


وی افزود: وزیر به دنبال مرخصی زایمان خاص فرهنگیان است. سال تحصیلی ما از مهر شروع شده و تا خرداد به طول می‌انجامد. عدم حضور معلم خانم در ۹ ماه سال تحصیلی به روند تحصیل و آموزش دانش‌آموزان لطمه می‌زند بنابراین در آموزش و پرورش به دنبال تصویب قانونی هستیم که اگر یک معلم زن در طول سال نیاز به مرخصی زایمان داشت بتواند آن سال تحصیلی را مرخصی بگیرد.

قائم مقام وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: اگر بتوان از همان ابتدای سال تحصیلی معلمی را جایگزین فردی کرد که می‌خواهد به مرخصی زایمان برود می‌توان تمام سال تحصیلی را به این معلم مرخصی داد و دیگر مجبور نیستیم که وسط سال تحصیلی به دنبال پیدا کردن نیرو برای جایگزین کردن باشیم. این موضوع به نفع فرهنگیان نیز است.

بطحایی با اشاره به اینکه برای اجرای این طرح نیاز به قانون داریم، گفت: آموزش و پرورش با سایر ادارات متفاوت است چرا که اگر یک معلم به عنوان مثال بعد از ۵ ماه حضور در کلاس درس، مرخصی زایمان بگیرد در فرآیند یادگیری مشکل ایجاد میشود.