انتقاد گودرزی از ادغام وزارت ورزش و جوانان

به گزارشافکارنیوز،نخستین نشست شورای راهبردی امور جوانان عصر روز دوشنبه با حضور محمود گودرزی وزیر ورزش و جوانان، شهیندخت مولاوردی معاون امور زنان و خانواده، حسام الدین آشنا مشاور فرهنگی رییس جمهوری، سیدرضا صالحی امیری رییس کتابخانه ملی، معاونین وزیر ورزش و جوانان و جمعی از استادان و صاحب نظران حوزه جوانان برگزار شد.

۴۶ تا ۵۰ درصد بیکاری جوانان اختصاص به تحصیلکرده ها دارد


درابتدای جلسه محمود گلزاری معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان گفت: متأسفانه ۵۱ درصد از جوانان نسبت به آینده خود نگران هستند و ۸۹ درصد از آنها میزان شیوع اعتیاد در بین همسالان خود را زیاد می‌دانند.

وی ادامه داد: همچنین ۴۴ درصد از جوانان معتقدند که در کشور باید مراکز انتخاب همسر تشکیل شود.

گلزاری ضمن انتقاد از تشکیل نشدن جلسات شورای عالی جوانان در دوره گذشته افزود: اشتغال مولد برای جوانان و ازدواج آسان، آگاهانه و به هنگام از شاخصه‌های وضعیت مطلوب جامعه و جوانان است.

وی ادامه داد: یک سوم جمعیت کشور را جوانان تشکیل می دهند اکنون که ۲۵ تا ۳۰ میلیون جمعیت کشور جوان است.

گلزاری سلامت، شادابی، استقلال و قدرت مقابله با بی عدالتی و ایستادگی در مقابل ظلم و بیداد از جمله شاخص های جوانی شمرد واظهارداشت: ۲۶ درصد جمعیت کل کشور بیکار است و ۴۶ تا ۵۰ درصد بیکاری در جوانان را اختصاص به تحصیلکرده ها دارد.

معاون ساماندهی امور جوانان بیان داشت: نگرانی دیگر در موضوع جوانان بحثافزایش آمار طلاق است و در طول سه سال گذشته آمار نسبت طلاق به ازدواج ۲۰ درصد رشد داشته است.

وی گفت: آمار طلاق در شهر تهران و در استان البرز ۳۳ تا ۳۵ درصد رشد داشته و مشهد از دیگر شهرهای با آمار بالای طلاق است ودر طول سال گذشته ما شاهد کاهش ۴ درصدی ازدواج، افزایش ۴.۶ طلاق بوده ایم.

گلزاری اظهار داشت: ۴۵ درصد جوانان به پیشینه تاریخی خود افتخار می کنند و ۸۰ درصد مشارکت سیاسی را موثر می دانند، ۴۴ درصد معتقد به راه اندازی مراکز همسریابی، ۷۷ درصدعدم امنیت شغلی پسران را علت اصلی بالا رفتن سن ازدواج، ۸۹ درصد میزان شیوه مواد مخدر در میان جوانان را بالا می دانند.

ادغام ورزش و جوانان مجددا باید مورد واکاوی قرار گیرد


در ادامه جلسه محمود گودرزی وزیر ورزش و جوانان با انتقاد شدید نسبت به ادغام مسئله ورزش و موضوع جوانان در این وزارتخانه، کنار هم قرار گرفتن این دو موضوع را مصداق ضرب المثل سرکنجبین و صفرا دانست و در واکاوی ساختار این وزارتخانه تأکید کرد.

وی گفت: متأسفانه به موضوع جوانان به یک مقوله با اولویت بالا پرداخته نشده است و این موضوع به دلیل نگاه و انتزاعی در برهه‌های مختلف است.

گودرزی ادامه داد: موضوع جوانان در اقدامی نامناسب در کنار ورزش قرار گرفت و این موضوع باعثشده تا مسئله جوانان در حاشیه مسئله ورزش قرار گیرد و به دلیل آنکه ورزش به خودی خود دارای جذابیت‌های زیادی است.

وزیر ورزش وجوانان بیان داشت: ادغام وزارت ورزش و جوانان مجددا باید مورد واکاوی قرار گیرد و ساختار جدیدی برای آن تعیین شود.

تحقق اهداف عرصه اقتصاد و فرهنگ نیازمند عزم ملی در حوزه زنان و جوانان است


در ادامه این جلسه شهین دخت مولاوردی معاون رئیس جمهور در امور زنان گفت: انتظار برای داشتن یک نگاه شفاف و رویکرد روشن برای زنان و جوانان را از جمله انتظارات زنان و جوانان که حماسه سازان حماسه سیاسی ۲۴ خرداد بودند عنوان کرد.

وی اظهار داشت: تحقق اهداف عرصه اقتصاد و فرهنگ در سال جاری را نیازمند عزم ملی در حوزه زنان و جوانان است و معاونت زنان و جوانان باید تعامل جدی با وزارت ورزش و جوانان داشته باشد.

مسائل جوانان فراتر از وام ازدواج است


همچنین در ادامه سیدرضا صالحی امیری رئیس کتابخانه ملی ایران گفت: دولت باید مواضع روشن، شفاف و واضح خود را در موضوع جوانان بیان کند و اغتشاشی که در فضای ذهنی، مدیریتی، برنامه‌ای، عملکردی و نظارتی حاکم قرار دارد غیرقابل دفاع است.

وی با انتقاد از عدم شناخت مسائل مرتبط با جوانان ادامه داد: ما هنوز به دنبال شناخت مسئله هستیم چرا که به تعداد نخبگان کشور تعارض نظریه و نگاه در مورد جوانان وجود دارد.

وی با بیان اینکه نرخ طلاق به ازدواج در استان مازندران ۲۳.۸ درصد و استان ایلام دارای کمترین نرخ در کشور است گفت: طبق‌آخرین تحقیقات انجام شده نرخ ازدواج از سال ۹۲ به ۹۱ ۴.۴ درصد کاهش داشت و در همین زمان طلاق در کشور رشدی معادل ۴.۶ درصد داشت. همچنین این آمار برای استان تهران و البرز بین ۳۱ تا ۳۵ درصد است.

صالحی امیری بیان داشت: مهمترین چالش موجود در بحثجوانان را عدم وجود اراده ملی برای ورود به این مسئله است.

وی گفت: مهمترین چالش ما نداشتن اراده ملی برای ورود به این مسئله است چرا که این موضوع حجم و بزرگی بسیاری دارد و وقتی که مسئله‌ای بزرگ باشد راحت‌ترین راه حل پاک کردن صورت مسئله است.

رئیس کتابخانه ملی ایران دولت به دنبال آن است که رویکرد کمی گرایانه خود را تقویت کند و به دنبال ارائه امار و ارغام مرتبط با بحثوام و غیره است ولی مسئله جوانان فراتر از این موارد است و باحل تنهایی این موضوع نمی‌توان آسیب‌های پیرامون موضوع جوانان را کاهش داد.

وی ادامه داد: از یک سو به شدت برای ازدواج تبلیغ می شود و از سوی دیگر خانواده‌ها در صف طلاق قرار دارند که این موضوع نشان دهنده یک پارادوکس است.

ادغام ورزش و جوانان اشتباه دولت گذشته بود


همچنین در ادامه جلسه رحیم عبادی رئیس سابق سازمان ملی جوانان گفت: در سالهای اخیر دو خلاء اساسی در حوزه جوانان دیده می شود که یکی ساختاری و دیگر آنکه در حال حاضر بسیاری از مسئولیت ها از خانواده به جوانان واگذار شده است و در این میان نه دولت از این جوانان حمایت می کند و نه خانواده ها توانایی حمایت دارند.

وی ادامه داد: در ایران به رغم نگاههای مثبت موضوعات جوانان بیشتر به صورت توصیه ای و یا اخلاقی دیده می شود. در منشور تربیتی نسل جوان آرمانها تعریف شده است اما در مقابل هیچ کار اجرایی انجام نشده است.

رئیس سابق سازمان ملی جوانان اظهار داشت: در دولت گذشته متاسفانه یک تصمیم اشتباه منجر به ادغام دو سازمانی شد که هیچ ارتباطی با هم نداشتند و فعالیت های مربوط به امور جوانان همگی متوقف شد.

دختران تحصیلکرده فرصتی برای ازدواج ندارند


همچنین زهرا شجاعی عضو دیگر شورای راهبردی امور جوانان به بیان مشکلات جوانان پرداخت و اظهار داشت: عرف بر این بوده که سن دختران در ازدواج پائین تر از آقایان باشد اما به دلیل تغییرات هرم جمعیتی امروز شاهدیم که دختران با زوج هم سن و سال خود و گاه از خود کوچکتر ازدواج می کنند که این مشکلاتی را برای جوانان بوجود می آورد.

وی ادامه داد: امروز جمعیت دختران جوان تحصیلکرده کشور به دلیل ترکیب جمعیتی فرصت ازدواج ندارند از سوی دیگر به دلیل مشکلات اقتصادی آنها مجبور به انتخاب شغل غیر مرتبط هستند.

عضو شورای راهبردی امور جوانان خاطر نشان کرد:در شرایطی که تحصیلات دختران بالاتر رفته و از سوی دیگر امکان ازدواج و یا اشتغال برای آنها وجود ندارد کمترین آسیبی که به دختران جوان وارد می شود افسردگی است.