بیماران خاص نباید دغدغه درمان داشته باشند

به گزارشافکارنیوز،فاطمه هاشمی با اشاره به منابع پولی اختصاص داده شده به وزارت بهداشت جهت ساماندهی امور سلامت و بویژه درمان، گفت: با اعداد و ارقام فعلی، قابلیت برای ایجاد تحول در نظام سلامت وجود دارد. البته لازم است که از ریخت و پاش‌ها جلوگیری شده و تمام این ارقام در قالب بیمه جهت حمایت از بیماران و همچنین پوشش هزینه‌های درمان آنها صرف شود.

وی درباره بسته حمایتی وزارت بهداشت برای بیماران خاص و صعب‌العلاج که قرار است در قالب طرح تحول نظام سلامت اجرایی شود، گفت: این بسته حمایتی نباید تنها مباحثدارویی و درمانی را دربرگیرد بلکه باید مسایل معیشتی و اجتماعی را نیز در نظر داشته باشد؛ چرا که به عنوان مثال زمانی بود که بیمار تالاسمی در سن ۱۵ سالگی فوت می‌کرد اما خوشبختانه امروز این بیماران از درجات عالی تحصیلی برخوردارند و تشکیل خانواده داده‌اند.

هاشمی افزود: البته این حمایت‌ها تنها مربوط به وزارت بهداشت نیست بلکه نیازمند ورود وزارت کار، بیمه‌ها، معاونت برنامه‌ریزی ریاست جمهوری و… نیز است. ما نیز در این زمینه جلساتی را با مسوولان مربوطه داشته‌ایم و این بسته‌های حمایتی را آماده می‌کنیم.

وی ادامه داد: توقع‌مان از وزارت بهداشت آن است که مراکز درمان بیماران خاص، مراکز بهینه‌ای باشد. این درحالیست که هنوز هم مراکزی وجود دارند که بیمار تالاسمی خدماتش را در اورژانس دریافت می‌کند. البته این موضوع مربوط به امروز نیست و از گذشته وجود داشته است. بیمار تالاسمی باید در اتاق مخصوص خود خدمات مورد نیازش را دریافت کند.

هاشمی با بیان اینکه ما همواره مشکلات بیماران خاص را به مسوولان مربوطه متذکر شده‌ایم، افزود: بیماران خاص نباید دغدغه درمان داشته باشند؛ به این معنا که اگر بیماری خون دریافت می‌کند باید خیالش راحت باشد که خون مناسب دریافت کرده است و پزشکش نیز همراهش است؛ چراکه مراکزی نیز هستند که پزشک متخصص خون به بیمار سر نمی‌زند.

وی درعین حال گفت: البته دولت نمیتواند این مشکلات را طی یک سال حل کند. به این منظور باید به دولت زمان داد.