کاهش ۳۶ درصدی فوت ناشی از تصادفات

به گزارشافکارنیوز،سردار اسکندر مؤمنی، رئیس پلیس راهور ناجا امروز در مراسم افتتاحیه پنجمین همایش ملی مدیریت ترافیک با رویکرد دهه ادغام برای ایمنی راه با اشاره به این که راهبرد اصلی ما کاهش حوادثو سوانح ترافیکی است گفت: از اهداف و برنامه‌های کلان، تدوین برنامه و ارائه آن به دولت و مجلس جهت کاهش ۳۰ تا ۴۰ درصدی کشته‌های تصادفات در مدت ۳ سال است.

وی اظهار داشت: در پی چند سال گذشته حدود ۳۶ درصد به نسبت عدد مطلق از کشته‌های تصادفات کم شد و به نسبت ۱۰ هزار وسیله نقلیه حدود ۷۰ درصد کاهش سوانح و حوادثو کشته‌ها را شاهدیم زیرا در سال ۸۴ و ۸۵ به ازای ۱۰ هزار وسیله نقلیه ۲۵ کشته داشتیم که این عدد در حال حاضر به زیر ۷ رسیده است.

رئیس پلیس راهور ادامه داد: این میانگین در آسیا ۱۰ نفر و در دنیا ۷ نفر است و وضعیت ما امروزه بهتر شده است اما ما مصمم هستیم این میزان را به حداقل برسانیم.

مومنی خاطرنشان کرد: مدیریت سرعت، مدیریت فاصله طولی، ‌ایمن‌سازی عابر ترددی، ایمن‌سازی تردد موتورسیکلت سواران و ایمنی تردد وسائل نقلیه سنگین از جمله رویکردهای سال ۹۳ برای کاهش سوانح و حوادثاست.

وی گفت: متاسفانه در سال ۹۲ میزان تخلفات ناشی از عدم رعایت فاصله طولی سه درصد افزایش یافته که به حدود ۱۶ درصد رسیده است و این در حالیست که سرعت زیاد و عدم رعایت فاصله طولی موجب افزایش شدت تصادف در صحنه حادثه می‌شود.

مومنی افزود: در سال ۹۱ میزان تصادفات جاده‌ای ناوگان سنگین ۵۴۱ فقره بود که در سال ۹۲ شاهد بهبود در این حوزه بوده و تنها ۴۸۹ فقره تصادف در این حوزه ثبت شده است، ادامه داد: متاسفانه در بحثتعداد عابرین کشته یا مجروح در تصادفات شاهد افزایش هستیم به گونه‌آی که در سال ۹۱،۱۴۶ عابر جان خود را از دست داده، اما در سال ۹۲ شاهد مرگ ۱۴۷ نفر بوده‌ایم.

سردار مومنی گفت: کاهش حداقل سرعت مجاز در راه‌هایی که سهم بالایی در تصادفات دارند به عنوان یک رویکرد در سال جاری مورد پیگیری قرار خواهد گرفت.

وی افزود: تاکید بر کنترل سرعت متوسط در کنار سرعت لحظه‌ای نیز در دستور قرار دارد و از آنجایی که این طرح به صورت آزمایشی در جاده تهران - قم اجرایی شد، امیدواریم در سال ۹۳ کنترل سرعت متوسط را به سایر جاده‌های کشور تعمیم دهیم.

مومنی همچنین در مورد مدیریت فاصله طولی گفت: توسعه استفاده از سامانه هوشمند کنترل همزمان سرعت و ‌فاصله و همچنین علامت گذاری فاصله طولی می‌تواند اقدام پیشگیرانه‌ای باشد که این علامت گذاری برای اولین بار است و امیدواریم در سه جاده کشور به صورت پایلوت اجرایی شود.

رئیس پلیس راهور ناجا همچنین از رویکرد ایمن سازی تردد عابرین خبر داد و گفت: اعمال حداکثر سرعت ۵۰ کیلومتر در مقاطع جاده‌ای که تصادفات عابرین آنها زیاد است و همچنین کانالیزه کردن عبور همسطح عابران از طریق ایجاد معابر همسطح در راستای کاهش تصادفات و حوادثنقش دارد.

رئیس پلیس راهور ناجا ایمن سازی موتورسواران را یکی دیگر از اهداف این پلیس عنوان کرد و افزود: تقویت اصل دیده شدن موتورسواران با تاکید بر استفاده از چراغ روشن و نصب شبرنگ و همچنین فراهم آوری شرایط لازم برای ثبت تخلفات موتورسیکلت سواران از دیگر اولویت‌های پلیس است.

وی با بیان اینکه ۹۳ درصد بار و مسافر از طریق حمل و نقل زمینی منتقل میشود، خاطرنشان کرد: رعایت استاندارد و ضوابط ایمنی از سوی رانندگان وسایل نقلیه و همچنین تاکید بر اصل دیده شدن در شب به عنوان یکی از رویکردهای مهم پلیس راهور در ایمن سازی تردد وسایل نقلیه عمومی مورد تاکید است.