به گزارشافکارنیوز،پژوهشگران دانشگاه پزشکی کالیفرنیا جنوبی و موسسه پیشگیری از سرطان کالیفرنیا با بررسی اطلاعات مربوط به ۲ هزار نفر در پژوهش سرطان پروستات کالیفرنیا، پژوهش چند قومیتی سان فرانسیسکو توسط «اشتر جان» و پژوهش های لس آنجلس توسط «سو اینگلس»، دریافته اند که طبخ گوشت قرمز با دمای بالا به ویژه در ماهیتابه های مخصوص گوشت قرمز می تواند خطر ابتلا به سرطان را تا ۴۰ درصد افزایش دهد. این پژوهش شواهد مهم و جدیدی درباره این که چگونه گوشت قرمز و شیوه های طبخ آن خطر ابتلا به سرطان پروستات را افزایش می دهد، ارائه کرده است.

مطالعات قبلی تأکید کرده اند که میان رژیم های سرشار از گوشت قرمز و ابتلا به سرطان پروستات ارتباطی وجود دارد اما در این رابطه شواهد اندکی وجود داشت. توجه به شیوه های طبخ گوشت قرمز نشان می دهد که خطر سرطان پروستات می‌تواند در نتیجه مواد شیمیایی سرطان زایی باشد که با طبخ گوشت در دمای بالا، تشکیل می شوند.

در این تحقیقات از شرکت کنندگان پرسش‌هایی جامع درباره میزان و نوع گوشت مصرفی آنها از جمله گوشت ماکیان یا گوشت فرآوری شده پرسیده شده بود.

اطلاعات درباره شیوه های طبخ گوشت از جمله آب پز، کبابی یا سرخ کرده نیز با استفاده از تصاویر رنگی که میزان طبخ گوشت را نشان می داد بررسی شد. بیش از یک هزار نفر از مردان شرکت کننده در این پژوهش مبتلا به سرطان پروستات پیشرفته بودند.

«ماریانا استرن» استادیار پزشکی پیشگیری در دانشکده پزشکی دانشگاه کالیفرنیا جنوبی، ریاست این تحقیقات را با عنوان «گوشت قرمز و گوشت ماکیان، شیوه های طبخ، آمادگی ژنتیکی و خطر سرطان پروستات: نتایج تحقیقات مرکز سرطان پروستات کالیفرنیا» بر عهده داشت. این پژوهش در مجله «تولید سرطان» منتشر شده است.

رژیم غذایی در اوایل زندگی گروهی از پژوهشگران دانشگاه کالیفرنیا، با انجام آزمایش هایی روی موش ها دریافته‌اند که جدا از استروژن، رژیم غذایی و عوامل مرتبط با آن در اوایل زندگی، می تواند خطر ابتلا به سرطان سینه را در سال های آینده همراه داشته باشد و نیز چشم انداز جدیدی در مورد فرایندهایی مؤثر در تنظیم رشد طبیعی سینه ها فراهم کند.

مدت ها تصور می شد که گردش استروژن از تخمدان ها، برای آغاز رشد سینه ها ضروری است. اما یافته های جدید نشان می دهد رژیم غذایی و تغییر در سوخت و ساز بدن که موازی تغییرات مشاهده شده در دیابت نوع دو و چاقی است می تواند کل روند رشد سینه را مستقل از تأثیر استروژن به دنبال داشته باشد.

پژوهشگران موش ها را تحت مکمل های غذایی دارای نوعی اسید چرب موسوم به «اسید لینولیک کونژوگه ۱۰ و ۱۲» قرار دادند. این اسید چرب جنبه های خاص و وسیع تری از سندروم سوخت و ساز را تقلید می کند.

در انسان این سندروم با گستره وسیعی از تغییرات وابسته به چاقی مرتبط است که می تواند خطر ابتلا به دیابت نوع دو و بیماری های قلب و عروق را افزایش دهد. از آنجا که دانشمندان می دانستند این اسید چرب فرایند طبیعی سوخت و ساز را مختل می کند، آن را به رژیم غذایی گروهی از موش ها افزودند. با وجود آن که این موش‌ها هورمون استروژن تولید نمی کردند اما این مکمل موجب رشد سینه ها شد.

در نتیجه رشد تحریک شده سینه ها با استفاده از رژیم غذایی موجب تشکیل تومورهایی در سینه برخی از موش‌ها شد. از آنجا که عملکرد استروژن در این موش ها مسدود شده بود، دانشمندان نقش استروژن را در بروز تومورها منتفی دانستند. آنها با مکمل های غذایی رشد بافت سینه را در موش های نر و ماده ای تحریک کرده و کشف کردند گونه های مختلف موش به طور متفاوتی به مکمل های غذایی واکنش نشان می‌دهند.

این امر حاکی از آن است که مؤلفه ژنتیکی در چگونگی تأثیر رژیم غذایی و تغییرات سوخت و ساز بر خطر سرطان سینه در جمعیت های مختلف نقش دارد. نتایج این پژوهش ها می تواند به طور چشمگیری در شناخت سرطان سینه در انسان پیش از بلوغ و پس از یائسگی یعنی در دوره های زمانی که استروژن کمترین حضور را دارد، مؤثر باشد. «راس هاوی» مجری این تحقیقات است.

ترکیبات انگور

پژوهش های جدید پژوهشگران دانشگاه «میسوری» نشان می دهد، «ریسوراترول» به عنوان یک ترکیب موجود در انگور می تواند سلول های سرطانی پروستات را برای پرتودرمانی مستعدتر کند تا مبتلایان بتوانند به درمان کامل دست یابند.

ترکیب ریسوراترول سلول های تومور را برای شیمی درمانی آماده می کند، اما تا کنون پژوهشی در مورد پرتودرمانی انجام نشده بود. وقتی سلول های سرطانی در معرض این ترکیب قرار می گیرند مستعد پذیرش پرتودرمانی می شوند اما نتیجه این پژوهش نسبت به نتیجه استفاده صرف از این ترکیب بیشتر موثر بوده است.

سلول های سرطان پروستات دربرگیرنده دو پروتئین «پرفورین» و «گرانزیم B» هستند که می‌توانند سایر سلول ها را از بین ببرند، اما این پروتئین ها در میزان اندکی در سلول ها وجود دارند. پژوهشگران به این نتیجه رسیده اند که وقتی ریسوراترول وارد سلول‌ها می شود، این پروتئین ها با سرعت بالا واکنش نشان می دهند و پس از پرتودرمانی ۹۷‌درصد سلول های سرطانی از بین می روند. به دنبال پرتو درمانی به علاوه ریسوراترول مشخص شده که توانایی از بین بردن سلول های سرطانی با این ترکیب در مقایسه با پرتودرمانی صرف بسیار بیشتر است.

این درمان تمامی انواع تومورهای سلولی پروستات از جمله سلول های سرطانی متخاصم را از بین می برد. ریسوراترول در انواع انگور وجود دارد اما میزان آن برای تأثیر پرتودرمانی ممکن است افراد را ناراحت کند. این ترکیب طبیعی است و بیشتر ما آن را در زندگی خود مصرف می کنیم.

مایکل نیکول از دانشکده پزشکی دانشگاه میسوری مجری این طرح است.