به گزارش افکارنیوز، رامین نوری نیا متخصص چشم، گفت: افرادی که به عارضه نزدیک بینی مبتلا می‌شوند به خوبی می‌توانند اشیا و اجسام نزدیک را ببینند اما فاصله دور را به خوبی مشاهده نمی‌کنند، عوامل مختلفی در به وجود آمدن نزدیک بینی دخیل هستند.

وی ادامه داد: در صورتی که قدرت انکساری قرنیه به همراه عدسی چشم از حالت نرمان و معمولی بیشتر باشد به جای آنکه تصویر شی بر روی شبکیه بیفتد جلوی شبکیه تشکیل می‌شود و در این صورت نزدیک‌بینی رخ می‌دهد زمانی نیز وجود دارد که قطر قدامی خلفی چشم خیلی زیاد است و قدرت انکساری قرنیه و عدسی طبیعی است.

وی اذعان داشت: در بیماران دیابتی زمانی که قند خون آنها به طور ناگهانی افزایش می‌یابد قدرت انکساری عدسی چشم افزایش می‌یابد و تصویر جلوی شبکیه تشکیل می‌شود. بیمارانی که به " کاتاراکت "(آب مروارید) مبتلا می‌شوند نزدیک بینی در آنها به وجود می‌آید.

وی خاطرنشان کرد: یکی از روش‌های درمانی نزدیک بینی عینک است چرا که می‌تواند قدرت انکساری را که زیاد است، خنثی کند تا تصویر به عقب کشیده شده و بر روی شبکیه تشکیل شود از دیگر روش‌های درمانی می‌توان به لیزر، لیزیک، پی‌آر‌پی و لازک اشاره کرد. در این صورت قسمتی از بافت قرنیه توسط لیزر برداشته می‌شود در نتیجه قدرت انکساری قرنیه کم شده و تصویر به عقب کشیده و بر روی شبکیه ایجاد می‌شود.

نوری نیا گفت: برای تشخیص نزدیک بینی هیچ راه کاری وجود نداشته و با مراجعه به پزشک و استفاده از دستگاههای مخصوص، این عارضه تشخیص داده می‌شود اشخاصی که طولانی مدت کارهای نزدیک به چشم انجام می‌دهند منجر به ایجاد این عارضه شده و در نتیجه باید از انجام کارهای نزدیک به چشم خودداری شود.