افزایش نرخ جرایم رانندگی در سال جاری

به گزارشافکارنیوز،سردار اسکندر مومنی، رئیس پلیس راهور تهران بزرگ در جمع خبرنگاران گفت: از آغاز سال جاری تا هم اکنون ۱۳۴ هزار دستگاه خودروی داخلی شماره‌گذاری شده است که این رقم در مقایسه با سال گذشته ۱۸۳ درصد افزایش نشان می‌دهد. از سوی دیگر در این مدت ۹۲۱۸ دستگاه خودروی خارجی نیز شماره گذاری شده است که این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۱۶۱ درصد افزایش یافته است.

وی با اشاره به شماره‌گذاری حدود ۹۷ هزار موتورسیکلت در سال جاری گفت: این میزان نسبت به سال گذشته ۵۵ درصد افزایش یافته است این در حالی است که از ابتدای سال جاری تا کنون ۲۵۷ هزار گواهینامه جدید صادر شده که این رقم ۲.۳ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش نشان می‌دهد.

*جزئیات طرح کاهش ۴۰ درصدی سوانح و حوادثرانندگی


رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی راهور ناجا در ادامه به جزئیات طرح کاهش ۴۰ درصدی سوانح و حوادثرانندگی اشاره کرد و گفت: ‌ این طرح در حال نهایی شدن است و امیدواریم در سال جاری با اجرای آن شاهد یک جهش عمده در کاهش تلفات رانندگی باشیم.

وی فرهنگ‌سازی، ایجاد سیستم یکپارچه معاینه فنی، به کارگیری سیستم‌های هوشمند کنترل ترافیکی، خروج خودروهای فرسوده و اصلاح قوانین و مقررات رانندگی را مهمترین محورهای اجرای این طرح عنوان کرد و گفت: این طرح اوایل امسال پس از اصلاحات لازم به دولت ارجاع شد که خوشبختانه با دستور مناسبت رئیس جمهوری به معاون اول رئیس‌جمهور ارائه شد تا مسئولیت برگزاری جلسات را ایشان بر عهده گیرند.

رئیس پلیس راهور کشور به موضوع معاینه فنی اشاره کرد و گفت: متاسفانه در حال حاضر هیچ ساختار یکپارچه‌ای برای معاینه فنی وجود ندارد. از سوی دیگر از سال ۸۸ نیز پلیس از مراکز معاینه فنی خودروها حذف شده است و در مجموع باید بگوییم که در حال حاضر معاینه فنی تنها شکل صوری به خود گرفته این در حالی است که باید هر خودرویی که از معاینه فنی خارج می‌شود اطمینان پیدا کنیم که صلاحیت تردد دارد.

وی به تجهیز جاده‌های پرتردد کشور به سیستم‌های هوشمند اشاره کرد و گفت: تجهیز ۳۰ هزار کیلومتر از جاده‌های پرتردد کشور به سیستم‌های کنترلی هوشمند نهایی شده است و بر اساس تفاهم نامه سازمان راهداری و پلیس راهور در گام اول بهره برداری از دوربین‌ها و سیستم‌های موجود و در گام دوم توسعه سیستم‌های الکترونیکی در این مسیرها صورت می‌گیرد.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی با اشاره به اینکه مدلی از این سیستم‌ها در پل صدر پیاده‌سازی شده است، گفت: پیش بینی می‌کنیم با اجرای این بخش بتوانیم حدود ۴۰ درصد سوانح و حوادثرانندگی را کاهش دهیم.

وی یکی از مسائل عمده در کاهش تلفات رانندگی را ارتقای ایمنی وسایط نقلیه عنوان کرد و گفت: متاسفانه این ارتقا بسیار کند پیش می‌رود و انتظار داریم تا مسئولان دستگاه‌های مربوطه در این خصوص جدیت بیشتری به خرج دهند.

*ارسال۱۲۷ هزار پیامک مردمی به سامانه نظارت همگانی پلیس راهور


سردار مومنی در ادامه به طرح نظارت مردمی اتوبوس‌های بین شهری اشاره کرد و گفت: ‌این طرح از اواخر سال گذشته با کمک سامانه پیامکی ۱۱۰۱۲۰ راه اندازی شده است که بر این اساس امکان نظارت مردم در تخلفات ناوگان اتوبوسرانی بین شهری فراهم شد و بدین ترتیب از اواخر سال گذشته تاکنون حدود ۱۲۷ هزار پیامک به سامانه پلیس راهور ارسال شد که ۸۰ درصد این پیام‌ها به تذکر و آموزش به رانندگان، ۱۴ درصد اعمال قانون و شش درصد تشویق و تقدیر از رانندگان انجامید.

وی گفت: طرح نظارت مردمی خودروهای سنگین مانند تریلی و کامیون در تابستان امسال اجرا می‌شود و بر این اساس شهروندان می‌توانند مراتب را از طریق سامانه پیامکی ۱۱۰۱۲۰ و طبق کدهای تعیین شده برای پلیس راهنمایی و رانندگی ارسال کنند.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی افزود: در این مدت ۳۲ درصد کشته‌های اتوبوس‌ها و ۱۸ درصد تصادفات آنها کاهش یافت.
وی در ادامه به کشته‌های تصادفات رانندگی اشاره کرد و گفت: ‌در فروردین امسال کمترین کشته را طی ۱۰ سال اخیر داشته‌ایم که بدین ترتیب باید بگوییم اگر هیچ تغییری در مولفه‌های دیگر رانندگی ایجادنکنیم تنها با همکاری مردم و دستگاه‌های ذیربط می‌توانیم ۱۵ درصد کاهش کشته را داشته باشیم.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی به آمار تصادفات و کشته‌های سال ۹۲ اشاره کرد و گفت: ۴۵ درصد تصادفات سال گذشته به دلیل برخورد دو وسیله نقلیه، ۲۳ درصد برخورد وسیله نقلیه با عابر و ۲۲ درصد واژگونی بوده است. این در حالی است که ۵۵ درصد کشته‌های تصادفات در خودروها، ۲۳ درصد عابران پیاده و ۲۲ درصد موتورسواران بوده‌اند.

وی با اشاره به اینکه بدین ترتیب باید گفت حدود ۴۵ درصد کشته‌های تصادفات رانندگی مربوط به عابران پیاده و موتورسواران بوده است گفت: کلاه ایمنی، نقش تعیین کننده‌ای در کاهش کشته‌های موتورسواران دارد به شکلی که علت ۷۰ درصد مرگ موتورسواران ضربه به سر است. از سوی دیگر عابران پیاده نیز باید اصل دیده شدن و استفاده از پل‌های عابر پیاده را در دستور کار خود قرار دهند.

* ۲۱ خرداد آغاز طرح تابستانه


رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی در ادامه به طرح تابستانه امسال اشاره کرد و گفت: طرح تابستانه سال ۹۳ طی دو مرحله قبل و بعد از ماه رمضان اجرا می‌شود.

وی افزود: مرحله اول اجرای این طرح از ۲۱ خرداد تا ۹ تیر و مرحله دوم آن از پنج مرداد تا پنج مهرماه با تمرکز بر تخلفات موتورسواران، عابران پیاده، نقاط پرتردد و پرحادثه اجرا می‌شود.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی افزود: یکی از موارد مهم در طرح تابستانه کاهش سرعت مجاز در جاده‌های پرتردد، پر تصادف، حادثه خیز و محل تردد عابران پیاده است که بر این اساس تلاش خواهیم کرد تا حد مجاز سرعت را در این نقاط کاهش دهیم.

وی افزود: ‌همچنین در نظر است تا محل‌هایی که به عنوان محل تردد عمده عابران پیاده است حد مجاز سرعت را به پنجاه کیلومتر بر ساعت برسانیم.

* نرخ جرایم رانندگی افزایش می‌یابد


رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص آخرین وضعیت افزایش نرخ جرایم رانندگی گفت: بر اساس قانون هر سه سال یکبار نرخ جرایم رانندگی بر اساس نرخ تورم بانک مرکزی اصلاح می‌شود که بر این اساس اصلاحات لازم صورت گرفته و نرخ جدید جرایم به هیئت دولت برای تصویب ارجاع شده است که با تصویب دولت این نرخ‌ها از سال جاری اجرایی می‌شود.

*سکانس مهلت آخر به خودرو سازان بی نتیجه است


وی همچنین در خصوص مهلت شش ماهه اجباری شدن نصب کپسول آتش‌نشانی در خودروها، گفت: با امضای وزیر صنایع و رئیس سازمان استاندارد شش ماه دیگر به خودروسازان مهلت داده شد تا نسبت به نصب کپسول آتش نشانی در تولیدات خود اقدام کنند که این امر نه مشکل فناوری است و نه تغییری در ساختار خودروست لذا مشخص نیست به چه دلیلی چنین مهلت‌هایی به خودروسازان داده می‌شود.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی با اشاره به اینکه در سال ۹۲ حدود ۳۴۰ نفر بر اثر آتش سوزی خودروها کشته شدند، گفت: قطعا وجود کپسول آتش نشانی در خودروها می‌تواند از بسیاری از این حوادثپیشگیری کند.

وی با اشاره به اینکه نارسایی در ساختار امداد و نجات در جاده‌ها داریم و متولی آتش نشانی در جاده‌ها مشخص نیست گفت: در حال حاضر سازمان‌های آتش نشانی شهرها این تولی گری را بر عهده گرفتند اما قطعا به دلیل فاصله زیاد آنها با حوادثدرون جاده‌ای نمی‌توانند پاسخگو باشند. لذا یکی از دلایل اجباری شدن موضوع کپسول آتش نشانی در خودروها نبود متولی مشخص در این خصوص در جاده‌های کشور است.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی ادامه داد: پرسش اساسی این است که چرا این مهلت‌های پی در پی به خودروسازان داده می‌شود از سوی دیگر بهتر است مسئولان مربوطه قبل از تصویب هر مصوبه‌ای ابتدا آن را دقیقا بررسی کنند تا بعد مجبور نشوند به این راحتی مهلت مجدد بدهند.

*۴ هزار و ۵۰۰ راننده در آستانه ضبط گواهینامه هستند


وی در ادامه در خصوص سهم تقصیر دستگاه‌ها در بروز تصادفات رانندگی گفت: از ابتدای اجرای قانون جدید رسیدگی به تخلفات رانندگی، تاکنون حدود ۴۰۰۰ مورد سهم تقصیر دستگاه‌های مختلف در بروز حوادثرانندگی به دستگاه قضایی ارجاع شد.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی با اشاره به اینکه در آستانه فصل تابستان و آغاز سفرهای تابستانی باید بگوییم حدود ۴۵۰۰ راننده در آستانه ضبط گواهینامه هستند، گفت: متاسفانه این رانندگان بیش از ۲۵ امتیاز منفی در گواهینامه‌های رانندگی خود دارند که اگر یک تخلف حادثه ساز دیگر داشته باشند گواهینامه آنها ضبط و به مدت سه ماه از رانندگی محروم می‌شوند.

وی در خصوص استراحتگاه‌های بین راهی گفت: متاسفانه استراحتگاه‌های بین راهی علیرغم وسعت کشور خصوصا در جاده‌های کویری بسیار کم است و باید وزارت راه در این خصوص اقدامات لازم را انجام دهد و مردم نیز تشویق شوند تا از این استراحتگاه‌ها در طول مسیر مسافرت خود استفاده کنند.

*شماره‌گذاری اسکانیا همچنان مسدود است


رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی در پاسخ به سوال یک خبرنگار در خصوص آخرین وضعیت اتوبوس‌های اسکانیا گفت: متاسفانه در تعطیلات اخیر دو دستگاه اتوبوس اسکانیای دیگر دچار حریق شد که خوشبختانه با اقدام به موقع رانندگان آنها آسیبی به سرنشینان وارد نشد.

وی با اشاره به اینکه شماره‌گذاری اتوبوس‌های اسکانیا همچون مسدود است، گفت: شرکت اسکانیا بخشی از ایرادات را برطرف کرده که امیدواریم مابقی ایرادات نیز برطرف و با اعلام فراخوانی مشکلات اتوبو‌س‌های تولید شده نیز کاملا برطرف شود.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی گفت: به همه خودروسازان توصیه میکنیم به جای مقاومت در برابر ایرادات و اشکالات محصولات خودضمن فراخوان از مردم در این خصوص عذرخواهی کنند همان کاری که بسیاری از خودروسازان بزرگ خارجی طی چند ماه گذشته انجام دادند و بیش از یک میلیون دستگاه خودروی خود را برای رفع نقص فراخوان کردند.