تسهیلات بانک ها برای نوسازی بافت فرسوده کافی نیست
گروه اجتماعی

- براساس اظهارات مدیران شهری در سال گذشته در مجموع، بیش از ۳۰۰ میلیارد تومان به عنوان تخفیفات شهرداری برای نوسازی بافت های فرسوده اختصاص یافته است که این رقم در مقایسه با میزانتراکم بافت فرسوده شهر تهران نشان می دهد که نوسازی و پایداری بافت فرسوده ی از نیاز ها مهم شهری است. اما این میزان تخفیف در محاسبه مبلغ تسهیلات در نظر گرفته شده از سوی دولت آنطور به چشم نمی آید که بتوان گفت قدمی اساسی در نوسازی بافت فرسوده برداشته ایم.

به گزارشافکار نیوز، بنابر آمار اعلام شده حدود ۳ هزار و ۲۶۸ هکتار از شهر تهران را بافت‌ فرسوده با ۳ مولفه ریزدانگی، نفوذ‌ناپذیری و ناپایداری تشکیل می‌دهد و حدود ۱۴ هزار هکتار بافت ناپایدار در تهران وجود دارد. براین اساس تسهیلاتی که در این حوزه از سوی بانک ها ارائه می شوند در سالهای گذشته به علت ناکافی بون نتوانسته است کارساز و کاربردی باشد چرا که به دلیل عدم دید یکپارچه به سیاستهای جاری نوسازی بافت فرسوده، هر بخشی اعم از نهادهای عمومی و دولتی، سعی دارند با نگاه جزیی، بخشی و غیرکلان نگر، نسبت به منتفع شدن حداکثری بخش خود بدون لحاظ مصالح بالاتر و سهم بخشهای مختلف اقدام کند. به طوری که در ۸ سال گذشته در حوزه بافت فرسوده بحران ها و تنش های سرمایه گذاری و عدم اعتماد به بازر مسکن باعثشده تا قشر خاصی از جمعه در این بحثواد شوند و در نتیجه تسهیلات بانکی برای قشر عمومی ناکافی وناکارآمد باشد.

دراین خصوص با رییس کمیسیون برنامه ریزی و بودجه شورای شهر تهران گفتگویی داشتیم که مطالبی را در حوزه تسهیلات بافت های فرسوده عنوان کرد.

آقای دبیر، شهرداری تهران در بودجه سال ۹۳ می تواند چه میزان تسهیلات به بافت های فرسوده تهران اختصاص دهد؟

شهرداری در دو حوزه «وضع قانون» و «ارائه تسهیلات» در موضوع بافت های فرسوده ورود پیدا می کند. در حال حاضر صدور پروانه صاحبان املاک بافت های فرسوده رایگان است. این یکی از تسهیلاتی است که شهرداری و دولت برای تسریع نوسازی باید انجام دهند. هرچند در سالهای گذشته بخشی که بر عهده دولت گذاشته شده، پرداخت نشده و همیشه در دیون دولت قرار می گیرد. از طرف دیگر، در صورت تجمیع پلاک های ریزدانه با توجه به طرح تفصیلی، طبقات تشویقی به آنها اهدا می شود. پرداخت ۲۰ میلیون تسهیلات نوسازی توسط بانک ها هم قانون دیگری است که به کمک نوسازان می آید.


آیا شهرداری اجازه تامین بخشی از سود بانکی تسهیلات بافت فرسوده را دارد اگر این اجازه را دارد در چه قالبی می تواند اقدام کند؟

خیر. بر اساس قانون تا پیش از سال ۸۸ شهرداری خودش با فروش اوراق مشارکت متری، پرداخت وام و … به طور مستقیم اقدام به نوسازی بافت های فرسوده می کرد. اما در طول ۵ سال گذشته با تغییر قانون، دفاتر تسهیل گری راه اندازی شده اند تا سرمایه گذاران را با صاحبان املاک فرسوده ارتباط دهند و این کار از طریق خودشان انجام شود.

شهرداری در طولاین سال ها توانسته است در دریافت عوارض نوسازی تسهیلاتی رابه شهروندان ارائه دهد. این روند کمک شایانی به نوسازی بافت فرسوده نکرده است. این موضوع را می توان چطور تسهیل کرد؟

بر اساس ماده ۹۲ برنامه عملیاتی پنج ساله دوم مبنی بر بهسازی، نوسازی و بازسازی بافت‏های فرسوده شهری، شهرداری تنها می تواند در راستای تحقق تسهیلگری و تسریع فرآیند نوسازی مردمی حرکت کند. البته دولت هم باید با استفاده از ابزار حاکمیتی که در اختیار دارد در موضوع تجمیع پلاک های ریزدانه وارد شده و با اجرای پروژه های محرک توسعه، در بالا رفتن ارزش اقتصادی منطقه و افزایش تمایل بخش خصوصی به نوسازی کمک کند.

بر اساس برنامه ۵ساله دوم، شهرداری چه میزان بافت فرسوده را نوسازی خواهد کرد؟

سالانه احیاء و نوسازی ۱۰ درصد از بافتهای فرسوده مصوب شهری بر مبنای قانون برنامه پنجم توسعه با همکاری دولت و سایر نهادها و سازمان‏ها در طول برنامه انجام خواهد شد. تدقیق محدوده‏های جدید بافت فرسوده و ناپایدار و ارائه به مراجع قانونی جهت تصویب در سال اول برنامه از جمله تکالیفی است که شورای شهر بر دوش شهرداری تهران گذاشته است. همچنین شهرداری باید به منظور جذب سرمایه‏های بخش خصوصی و مردمی در بافت فرسوده اقدام کند و گزارش رشد جذب سرمایه را به صورت سالانه به شورای شهر ارائه دهد.



شهرداری در حوزه زیرساخت ها هم می تواند ورود کند؟

تامین و ارتقای کمی و کیفی خدمات و تامین زیرساخت ها از دیگر تکالیف شهرداری است. بازگشایی معابر در بافت های فرسوده شهر و پیگیری تصویب پروژه‏های ارزش‌افزا و محرک توسعه در این بافت ها از دیگر اقداماتی است که می تواند با تسهیل اجرای پروژه‏های ارزش‏افزا، محرک توسعه در بافتهای فرسوده در طی سالهای برنامه باشد. علاوه بر این، شورای شهر در برنامه عملیاتی دوم تدوین ضوابط و شیوه‏های مدیریتی متنوع مداخله در انواع مختلف بافتهای فرسوده شهری تا پایان سال اول برنامه را در دستور کار شهرداری تهران قرار داده است. در نهایت شهرداری تهران مهلت دارد تا پایان سال دوم برنامه؛ برنامه ریزی، طراحی و به بهره‌برداری رساندن اراضی ذخیره نوسازی مصوب طرح جامع شهر تهران برای تأمین سرانه‌های خدماتی انتفاعی و غیرانتفاعی مورد نیاز محلات شهر تهران به ویژه در محدوده بافت‌های فرسوده را نیز انجام دهد.



بودجه نوسازی نسبت به سال گذشته چه میزان افزایش داشته است؟

بودجه نوسازی در چند بخش دیده شده و ردیف هایی به بازپرداخت وام هایی که شهرداری پیش از سال ۸۸ برای نوسازی بافت های فرسوده از کشورهای بحرین و … گرفته بود پیش بینی شده است. همچنین شهرداری باید در هزینه های جاری دفاتر تسهیل گری کمک کند. ۲۰ میلیارد تومان هم در بودجه برای این امر پیش بینی شده است.



به نظر شما قوانین موجود در نوسازی بافت فسوده با توجه به تغییر موضع موردی شهرداری در اجرای قانون کافی است؟

به طور کلی، وضع قوانین و تسهیل راه های اجرای نوسازی بافت فرسوده مهم ترین وظیفه ای است که مدیریت شهری برای نوسازی بافت های فرسوده بر عهده دارد. بخشی از هزینه نوسازی بافت های فرسوده باید از طریق تسهیلات بانک ها تامین شود در حالی که در حال حاضر تسهیلات بانک ها برای نوسازی بافت فرسوده کافی نیست و ضروری است ضوابط تشويقي نوسازي بافتهاي فرسوده و ناپايدار به صورت دوره ای بازنگري و به روزآوري شود.