اجازه ساخت گرمخانه های بدون طرح و برنامه را نخواهم داد

گروه اجتماعی، فاطمه دانشور در گفتگو با خبرنگارافکارنیوزدر خصوص لزوم طرح و مدل احداثگرمخانه ها افزود: همیشه این نظر را داشتم و دارم که در جانمایی و مکانیابی گرمخانه ها باید تحقیق شود. متاسفانه ما مدل هایی را از نمونه گرمخانه ها در کشورهای دیگر نداریم که ببینیم چه نیازهایی را در این بررسی باید مد نظر بگیریم.

وی با تاکید بر اینکه قبل از احداثگرمخانه تحقیقی نداشته ایم و به یکباره تصمیم گرفتیم و تصمیم را عملیاتی کردیم، به مشکل برخورده ایم، تاکید کرد: در احداثگرمخانه ها کارهای عملیاتی که قبل از آن باید به صورت کامل و جامع در موردش تحقیق می شده و طرح نوشته می شده، انجام نشده است.

رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران با بیان اینکه در آینده ۱۰ مرکز نگهداری کودک و یک گرمخانه مردان و یک گرمخانه زنان احداثخواهیم کرد، افزود: بحثی که در کمیته اجتماعی شورای شهر تهران به آن تاکید کردم این بود که قبل از اینکه مدل و طرح جامع آن انجام نشود، اجازه نمی دهم کار شروع شود.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه گرمخانه های ما به این شیوه ساخته شده است، اظهار داشت: دوسوم کار مطالعات است و مابقی اجرا است و به اعتقاد من کار بدون مطالعه را نباید انجام داد. یا به تعبیری نباید بگوییم چون کار جهادی می خواهیم انجام بدهیم، کار بدون فکر باشد. باید قبل از هر کار اجتماعی مدل های آن باید بررسی و با یک فکر درست کار شروع شود.

دانشور با اشاره به مشکلات این چنینی در کشور ادامه داد: ما با بسیاری از این مشکلات در کشور برخورد کردیم مثلا در دولت قبل ما ۷ طرح فولادی داشتتیم و جمعا ۷ هزار میلیارد تومان در این طرح ها هزینه شد و بعد متوجه شدند که آب نیست و برای ادامه کار نیاز به تامین آب دارند. اینها کارهای بدون فکر است و جز اتلاف منابع هیج نتیجه ای نخواهد داشت.

وی با اشاره به پلمپ گرمخانه خاوران و خبر فوت برخی از ساکنین این گرمخانه، خاطر نشان کرد: فوت افرادی که در این گرمخانه بودن را تایید نمی کنم اما با دستور قضایی بسته شده است. علت هم اعتراضات شهروندان ساکن منطقه بوده است.

این عضو شورای شهر تهران تاکید کرد: افرادی که در این گرمخانه بوده اند در گرمخانه های دیگر اسکان داده می شوند و در حال حاضر ظرفیت پذیرش گرمخانه ها کافی است.

گفتنی است گرمخانه خاوران، بزرگترین گرمخانه تهران، هفته گذشته با دستور قضایی پلمب شد. گرمخانهای که حدود سهسال پیش در یکی از محلههای منطقه ۱۵ تهران برای اسکان دادن بیخانمانهایی راهاندازی شد. براساس گزارش ها دستکم ۸۰۰ نفر آسیبدیده و بیخانمان که بسیاری از آنها جزو معتادان پرخطر هستند در شهر رها شدهاند، بسیاری از آنها اما در محلههای پیرامون گرمخانه خاوران پرسه میزنند.