سید عیسی موسوی نسب در گفتگو با مهر افزود: برخورد و معرفی این افراد به مراجع ذیصلاح بر عهده نیروی انتظامی است. به گفته وی، برخی از افراد و خانواده های اتباع بیگانه با هدف زیارت و یا سیاحت به صورت قانونی و با پاسپورت به ایران سفر می کنند و بعد از اتمام مهلت گذرنامه به صورت غیرقانونی در کشور مانده و اقدام به تکدی گری یا زندگی پنهانی می کنند.

مدیرکل اتباع بیگانه استانداری تهران اظهار داشت: در تمامی کشورهای جهان هر فرد بیگانه(اتباع) که ساختار و قوانین یک کشور را بشکند بر اساس قانون آن کشور با او برخورد می شود.

پاداش ۱۵۰ دلاری ایران برای بازگشت افغانها به کشورشان موسوی نسب در پاسخ به این پرسش که چرا اتباع مجاز افغانی بر اساس تفاهم نامه سه جانبه کمیساریای عالی پناهندگان و ایران و افغانستان به کشورشان برنمی گردند گفت: قرار بود بر اساس این تفاهم نامه این کار انجام شود حتی ایران برای خروج هریک از اتباع مجاز به کشورش ۱۵۰ دلار پاداش و حمل و نقل اسباب و اثاثیه را به صورت رایگان بر عهده می گیرد ولی سلطه ناتو و آمریکا بر افغانستان با وجود آرام شدن این کشور میل افغانها را برای بازگشت به کشورشان کمتر کرده است.

وی اظهار داشت: مهاجرین و پناهندگان افغانی مجاز در کشور با هماهنگی کمیساریای پناهندگان بدون هیچگونه مشکلی زندگی و از خدمات عمومی استفاده می کنند و درصورت بازگشت به کشورشان بسته تشویقی به آنها تعلق می گیرد. مدیرکل اتباع بیگانه استانداری تهران در مورد بهره مندی اتباع بیگانه در کشور از یارانه گفت: قرار نیست اتباع بیگانه یارانه دریافت کنند هر چند که الان هم آنها از امکاناتی مانند اشتغال و آموزش و تحصیل رایگان برخوردارند. توزیع کارت اتباع مجاز از اول تیرماه وی با اشاره به اینکه طرح آمایش هفت همزمان با ثبت‌نام اینترنتی ‌اتباع غیرمجازافغانی انجام می شود گفت: بر اساس برنامه مقرر شده بود طرح آمایش هفت از ۱۶ خرداد ماه در دو پایگاه شرق(گل تپه) و غرب تهران(تهرانسر) انجام شود اما با توجه به اینکه کارتها درحال آماده شدن است از اول تیرماه کارتهای اتباع مجاز توزیع می شود.

تمدید مدت اعتبار به یکسال وی افزود: در این مرحله کارتهای صادر شده علاوه بر شکیل بودن، از ضریب حفاظتی بسیار بالایی برخوردارند، ضمن آنکه مدت اعتبار آنها برای نخستین بار از ۶ ماه به یکسال افزایش یافته است. مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی استاندار تهران تصریح کرد: سال گذشته یک میلیون و ۵۰۰ هزار تبعه غیرمجاز در کشور شناسایی شدند و در مرحله دوم طرح ساماندهی ثبت اطلاعات انجام شد. همچنین فراخوان اینترنتی این اتباع غیرمجاز نیز از سوم خرداد ما آغاز شده و تا ۱۵ تیرماه ادامه می یابد.

موسوی نسب با اشاره به اینکه تا کنون برنامه‌ای از سوی وزارت کشور مبنی بر تمدید مهلت فراخوان اینترنتی اعلام نشده است گفت: اتباع غیرمجاز باید در مهلت مقرر نسبت به ثبت‌نام در سامانه اینترنتی اقدام و نوبت دریافت کنند در غیر این صورت این فرصت طلایی برای اقامتشان از بین می رود.

به گفته وی، هفت پایگاه برای طرح فراخوان اینترنتی ساماندهی اتباع غیرمجاز در سطح استان پیش بینی شده است و افراد می توانند علاوه بر این پایگاهها ازطریق کافی نت، محل کار و یا منزل با مراجعه به سایتی که معرفی شده نسبت به ثبت نام خود اقدام کنند.

موسوی نسب با بیان اینکه هدف از این طرح صدور کارت یک ساله اقامت برای اتباع مجاز است گفت: اتباع بیگانه مجاز که فرزند بالای ۱۸ سال دارند باید فرزندانشان از اداره کار کارت کار بگیرند تا مشاغلشان ساماندهی شده و فرصتهای شغلی آنها مدیریت شود در غیر اینصورت کارت اقامت دریافت نمی کنند. ۳۰ درصد اتباع مجاز کل کشور در تهران سکونت دارند مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی استاندار تهران گفت: بیش از ۳۰ درصد از اتباع مجاز کل کشور در استان تهران زندگی می کنند و در بخش اتباع غیر مجاز نیز ۳۰ درصد در استان تهران سکونت دارند.