در حالی وضعیت آلودگی هوای تهران هر روز بدتر از روز گذشته شده و به رغم همه توافقات پیشین و کنونی و آینده سازمان حفاظت محیط زیست با کشورهای همسایه دخیل در بروز ریزگردها، همچنان مسئولین ما به دنبال برگزاری نشست هستند؛ هرچند برخی مسئولین رسما اعلام کرده اند کار از کار گذشته و این کار را به خدا و دعا و توسل واگذار کرده اند؛ امری که سال گذشته نیز صورت گرفت و آلودگی هوای سال گذشته ـ که نه پنکه و فن و هواپیمای آب پاش به داد مردم تهران نرسید ـ خداوند با باران الهی به داد تهرانی ها رسید و شهروندان را از بحران نجات داد.

بنا بر گزارش تابناک، آنچه مسلم است، کم کاری مسئولین است که تنها به تفاهم نامه و همایش و … بسنده کرده و تلاش دارند حل بحران ریزگردها را که بلای جانی مردم کشورمان شده، با گذشت زمان به فراموشی سپارند تا پدیده های جوی به لطف خداوند شامل حال مردم شود، ولی نکته مهمی که مسئولین به آن توجه دارند، این است که کار هوای آلوده تهران از دعا و … گذشته است.

در همین زمینه، مهندس وحید نوروزی، مشاور محیط زیست معاون ترافیک شهردار تهران و نماینده شهرداری تهران در کمیته مواقع اضطراری آلودگی هوا در واکنش به اظهارات استاندارد تهران درباره اینکه باید برای آلودگی هوای پایتخت دعا کرد، گفت: گرد و غبار زندگی مردم را فلج کرده و کار از دعا کردن گذشته است.

نمی‌توان بر سر جان و سلامت شهروندان کوتاه آمد و با شبهه سیاه نمایی سکوت کرد

مهندس وحید نوروزی، مشاور محیط زیست معاون ترافیک شهردار تهران و نماینده شهرداری تهران در کمیته مواقع اضطراری آلودگی هوا نیز با اشاره به این که گرد و غبار زندگی مردم را فلج کرده و کار از دعا کردن گذشته است، گفت: بیش از پنج سال است آقایان می‌خواهند برنامه‌ریزی کنند تا مشکل آلودگی هوا و گرد و غبار حل شود؛ اما همچنان این مشکل به قوت خود باقی است.

وی با تأکید بر اینکه وضعیت آلودگی هوا در تهران به هیچ عنوان مساعد نیست و جان مردم، کودکان و بیماران قلبی و ریوی در خطر است، تصریح کرد: باید دست از طرح‌هایی مانند استفاده از کولر آبی، آب‌پاشی تهران و … برداریم و به سرعت با روش‌های علمی و دقیق نسبت به رفع آلودگی هوای پاپتخت اقدام کنیم.

نوروزی با اشاره به اینکه پرداختن به مقوله آلودگی هوا، سیاه‌نمایی نیست، گفت: نمی‌توان بر سر جان و سلامت شهروندان کوتاه آمد و با شبهه سیاه نمایی سکوت کرد. این امر مصداق بارز حق‌الناس است و وظیفه داریم درباره آن حرف بزنیم و هشدارهای لازم را بدهیم.

اینها در حالی است که در پی قرارگیری شاخص کیفیت هوای تهران در شرایط «اضطرار» و قرارگیری شش منطقه تهران در شرایط «خطرناک»، معاون عمرانی استاندار تهران از تشکیل کمیته هماهنگی و نظارت مواقع اضطراری آلودگی هوای تهران و احتمال تعطیلی روزهای آینده خبرداد.

بنا بر اطلاعات ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوای تهران، غلظت آلاینده ذرات معلق در پایتخت در شرایط بسیار ناسالم است و در همه ایستگاه‌های مورد سنجش، فراتر از حد مجاز قرار دارد.

شش منطقه تهران در شرایط «خطرناک» قرار گرفتند

دکتر یوسف رشیدی، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، با اشاره به اینکه هم‌اکنون غلظت آلاینده ذرات معلق کمتر از ۱۰ میکرون با ۲۱۴ PSI و ذرات معلق کمتر از ۵/۲ میکرون با ۲۰۳ PSI در شرایط «اضطرار» قرار دارد، به ایسنا گفت: اطلاعات دریافتی نشان می‌دهد ایستگاه‌های بهاران، اتوبان شهید محلاتی، میدان فتح و آزادی به لحاظ آلاینده ذرات معلق کمتر از ۱۰ میکرون و ایستگاه‌های پارک سلامت و فرمانداری شهر ری به لحاظ آلاینده ذرات معلق، کمتر از ۵/۲ میکرون در شرایط «خطرناک» است.

وی با اشاره به پیش‌بینی وضعیت جوی در روز سه‌شنبه گفت: پیش‌بینی می‌شود کمی از غلظت آلاینده ذرات معلق کاسته شود، ولی قطعا این آلاینده از نیمه شرایط هشدار فراتر خواهد بود.

رشیدی با اشاره به این که وضع کنونی، نتیجه بی‌توجهی به هشدارهای دو سال گذشته است، تصریح کرد: تیر ماه دو سال گذشته که برای نخستین بار گرد و غبار به تهران آمد، اعلام کردیم که اگر در سال‌های بعد، کاری نشود، گرد و غبار پایتخت با شدت بیشتری رخ می‌دهد و هر سال موج گرد و غبار بیشتر می‌شود که این امر را هم‌اکنون می بینیم.

وی با اشاره به اینکه کنترل گرد و غبار، بسیار راحت‌تر از آلودگی هوای تهران است، به ایسنا گفت: پارامترهای گوناگونی در آلودگی هوای تهران، اعم از منابع ساکن و متحرک دخیلند که برای رفع آلودگی، باید همه آنها را به حد مجاز و استاندارد کاهش داد.
این در حالی است که گرد و غبار موجود در پایتخت، دارای کانون های مشخصی است که می‌توان با مالچ پاشی یا درختکاری از بلندشدن گرد و خاک در آنها پیشگیری کرد و به نظر نمی‌رسد تکنولوژی و پیچیدگی خاصی در این باره وجود داشته باشد.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران به تأثیرات آلاینده ذرات معلق اشاره کرد و گفت: ورود این آلاینده به ریه، موجب کاهش جذب اکسیژن در مرحله نخست و پس از آن افزایش غلظت خون و در نتیجه حملات قلبی و تنفسی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه متأسفانه امسال، هیچ روز «پاکی» در پایتخت نداشتیم گفت: شمار روزهای «سالم» امسال ۳۵ روز، «ناسالم» ۴۷ روز و «بسیار ناسالم» سه روز بوده است که این آمار نشان می‌دهد، روزهای «ناسالم» ما از روزهای «پاک و سالم» در پایتخت فراتر رفته است.

فعلا فعالیت جدیدی از کانون‌های گرد و غبار بر روی نقشه‌ها دیده نمی‌شود

مهندس محسن جباری، مدیرکل هواشناسی استان تهران نیز با اشاره به نقشه‌های پیش‌یابی هواشناسی به ایسنا گفت: پیک غلظت ریزگردها در تهران در روز یکشنبه بوده و از امروز از غلظت گرد و غبار کاسته شده، به گونه ای که دید افقی در تهران امروز دوشنبه نسبت به روز گذشته، تقریبا دو برابر شده است.

وی با اشاره به اینکه بررسی‌های انجام شده روی کانون‌های گرد و غبار نشان می‌دهد که دست کم این کانون ها تا ۴۸ ساعت آینده فعالیتی نخواهند داشت، گفت: به این ترتیب، پیش‌بینی می‌شود از غلظت ریزگردها تا روز سه‌شنبه به مرور کاسته شود.

بررسی احتمال تعطیلی پایتخت در نشست امروز

مهندس محمدرضا محمودی، معاون عمرانی استاندار تهران نیز با اشاره به تشکیل کمیته هماهنگی و نظارت مواقع اضطراری آلودگی هوای تهران در بعد از ظهر دوشنبه گفت: در نشست عصر امروز، دیدگاه های کارشناسان درباره تأثیرات ریزگردها بر سلامت شهروندان و وضعیت جوی بررسی شده و تصمیمات لازم در این زمینه گرفته می‌شود.

وی تصریح کرد: اگر نظر کارشناسان بر این باشد که گرد و غبار مستقر در تهران سلامت شهروندان را تهدید می‌کند و با توصیه نمی‌توان از اثرات آن پیشگیری کرد قطعا موضوع تعطیلی در دستور کار قرار خواهد گرفت.

معاون عمرانی استاندار تهران به ایسنا گفت: بدیهی است در صورت ورود به بحثتعطیلی با توجه به آسیب‌پذیری کودکان نسبت به دیگر افراد، تعطیلی مهدهای کودک در اولویت خواهد بود.

حال مردم منتظرند تا مسئولان توسل به دعا و سایر مباحث را به فراموشی بسپارند و برای رفع این معضل چاره ای اساسی بیندیشند.