شیوع بی اشتهایی عصبی در دختران

به گزارشافکارنیوز،زینب احمدی اظهارداشت: یکی از اختلالات که ریشه روانی دارد و در میان نوجوانان بویژه دختران شایع است بی اشتهایی عصبی است. اختلال خوردن فاجعه آمیزی که به موجب آن نوجوانان به خاطر ترس وسواسی از چاق شدن به خود گرسنگی می دهند.

وی با بیان این مطلب که نوجوانان کمال گرا بیشتر دچار این اختلال هستند، افزود: اغلب این نوجوانان به خاطر سوء تغذیه دچار رنگ پریدگی، ناخن های بی رنگ، موهای تیره و نرم و حساسیت شدید نسبت به سرما هستند.

احمدی از عوارض این اختلال به کوچک شدن عضله قلب اشاره کرد و گفت: همچنین کلیه ها از کار می افتند و ۶ درصد از بیماران مبتلا به بی اشتهایی عصبی در اثر عوارض جسمانی یا خودکشی می میرند.

این روانشناس ادامه داد: معمولا مادران این دختران در مورد ظاهر بدن، پیشرفت و مقبولیت اجتماعی انتظارات بالایی دارند و بیش از حد کنترل کننده هستند و پدرها از لحاظ عاطفی فاصله گیر هستند.

وی تاکید کرد: در نوجوانانی که دارای اعتماد به نفس پایین بوده و خانواده های سخت گیر که کنترل شدید پدر و مادر بر نوجوانان است، این اختلال دیده می شود.

به گفته احمدی، درمانهای رایج این اختلال روانی خانواده درمانی و تجویز دارو برای کاستن از اضطراب و عدم تعادل انتقال دهنده عصبی است.

وی در ادامه با بیان این مطلب که در مقابل بی اشتهایی عصبی، پر اشتهایی عصبی وجود دارد، افزود: پراشتهایی عصبی، نوعی اختلال خوردن است که به موجب آن نوجوانان رژیم سخت می گیرند و ورزش بیش از اندازه کرده و همراه آن پر خوری می کنند و معمولا بعد از آن عمدا استفراغ کرده و برای پاکسازی از ملین ها استفاده می کنند.

این روانشناس گفت: پر اشتهایی از بی اشتهایی شایعتر است. اغلب والدین این نوجوانان از لحاظ عاطفی بی اعتنا بوده و شیوه های فرزند پروری سهل گیرانه دارند و عوامل روانی، اجتماعی، بیولوژیکی در آن نقش دارند.

وی افزود: بلوغ زودرس و اضافه وزن از عوارض اختلال پر اشتهایی، است. البته، افراد مبتلا به پر اشتهایی راحت تر از افراد مبتلا به بی اشتهایی درمان می شوند.

احمدی گفت: درمان این قبیل افراد از طریق گروههای حمایتی، آموزشی، تغذیه و داروهای ضد اضطراب، ضد افسردگی و کنترل کننده اشتها صورت می گیرد.