نعل وارونه بر بازی‌های کودکانه

به گزارشافکارنیوز،بازی‌های کودکانه مخصوصاً در فضای باز و همراه با سایر کودکان یکی از بهترین راهکارها برای ارائه آموزش‌های مختلف و اجتماعی کردن شخصیت کودکان است که متأسفانه در سال‌های اخیر، به موازات بی‌تدبیری مسئولان و دستگاه‌های فرهنگی، آموزشی و تربیتی کشور‌ و همچنین تبدیل شدن خانه‌های ویلایی دهه‌های گذشته به آپارتمان‌های تنگ و تاریک امروز، جای خود را به خانه‌نشینی و بازی‌های انفرادی کودکان داده است.

کارشناسان، پزشکان و روان‌شناسان درباره شکل‌گیری شخصیت کودکان و عدم موفقیت والدین در این راه، دوری کودکان از بازی‌های گروهی با سایر کودکان و پرداختن صرف به بازی‌های رایانه‌ای و تماشای تلویزیون را یکی از دلایل اصلی می‌دانند اما در دنیای عمل، گویا نه‌ تنها هیچ همتی برای تغییر فضای فعلی وجود ندارد بلکه نگاهی به روند فعلی عملکرد مجموعه‌های تربیتی حتی خانواده‌ها نشان‌دهنده تداوم راه غلط فعلی است.

امروزه کودکان بیش‌‌تر اوقات فراغت خود را به انجام بازی‌های رایانه‌ای اختصاص می‌دهند و حجم غالب این بازی‌ها نیز متعلق به بازی‌های خارجی است که نه‌ تنها سنخیتی با فرهنگ و رسوم ما ندارد که اتفاقاً عمده آن‌ها هدفی جز تخریب فرهنگ و اعتقادات ایرانی‌ ‌ اسلامی ما را ندارند. حتی بسیاری از بازی‌های تولید داخل نیز نهایتاً نسخه‌ای کپی شده از محتوای بازی‌های خارجی است و عملاً خاصیتی در آموزش به کودک ایرانی ندارد و سایر اقدامات مثبت در این زمینه هم به قدری ناچیز است که به واقع اصلا به چشم نمی‌آیند. در حوزه آموزشی نیز، بسیاری از مباحثمعطوف به آموزش‌هایی است که معمولاً کودکان را با خودشان تنها گذاشته و باز هم خبری از تفریح و آموزش و بازی جمعی کودکان نیست.

بازی‌های مجازی و مخرب، ‌ آموزش‌های تک‌نفره و حتی داستان‌‌‌گویی‌های تلفنی برای کودکان مدت‌هاست که امری طبیعی شده است اما عجیب‌تر از همه این موارد روشی جدید است در یکی از پیام‌های بازرگانی صدا و سیما به چشم می‌خورد و در آن، گرمای هوا بهانه‌ای می‌شود تا گوینده این پیام از کودکانی که در گرمای تابستان در پارک بازی می‌کنند بخواهد با خرید مجموعه ده‌ها کارتون، در خانه به تماشای آن‌ها بنشینند.

نکته دیگر در تبلیغ این کارتون‌ها که تمام آن‌ها خارجی است و حتی خبری از شخصیت‌های مورد علاقه و نوستالژی‌های ایرانی کارتون‌های قدیمی نیست، والدین را هم ترغیب می‌کند که با خرید این مجموعه، خاطرات کودکی خود با این شخصیت‌های کارتونی خارجی را تجدید کنند.

کودکانی فربه از یکجا نشستن، بدون توانایی انجام فعالیتهای اجتماعی، منزوی، پرخاشگر در کنار سیاستهای اشتباه جمعیتی که آنها را بدون خواهر و برادر رشد میدهد، حاصل نعل وارونه بر شخصیتسازی مناسب کودکان امروز است که آسیبهای فراوان خود را در سالهای آینده نشان خواهد داد.