هماهنگی دستگاه های اجرایی در رعایت حجاب وعفاف

گروه اجتماعی، حجت الاسلام و المسلمین عبدالمقیم ناصحی، رئیس کمیسیون اجتماعی و فرهنگی شورای شهر تهران در جلسه کمیته مشترک اعضای کمیسیون اجتماعی و فرهنگی شورای شهر، معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری و نمایندگان مجلس تاکید کرد: همه دستگاه هایی اجرایی ملزم به اجرای سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری در رعایت حجاب و عفاف هستند.

به گزارشافکارنیوز؛ رئیس کمیسیون اجتماعی و فرهنگی شورای شهر تهران که ریاست این کمیته مشترک را برعهده دارد، در این جلسه بیان کرد: این کمیته مشترک بین اعضای شورای شهر تهران، نمایندگان مجلس، نماینده استانداری و شهرداری تهران تشکیل شده است تا اطلس آسیبهای اجتماعی شهر تهران را بررسی کند.

حجت الاسلام ناصحی با اشاره به اینکه موضوع این جلسه بحثعفاف و حجاب بوده است، تاکید کرد: قرار شد موضوع عفاف و حجاب ابتدا از کارکنان سازمانها و نهادهای مربوطه شروع شود تا الگوی شود برای کل جامعه.

وی در پاسخ به این سوال خبرنگار افکارنیوز مبنی بر ضمانت اجرایی این طرح تاکید کرد: با توجه به اینکه بحثعفاف و حجاب موضوع گسترده ای است که با تعیین مدت زمان قابل حل نیست، تعهدی که دستگاههای شرکت کننده در جلسه مبنی بر حمایت از طرح حجاب ارائه می کنند که در حیطه وظایف خود به این موضوع کمک کنند از ضمانت های اولیه طرح است.

حجاب زنان ویترین جمهوری اسلامی ایران است
در حاشیه این جلسه نیز حجت الاسلام میثم امرودی، معاون اجتماعی و فرهنگی شورای شهر تهران نیز بر نقش بانوان در اجرای سیاست های حجاب و عفاف در پایتخت تاکید کرد و گفت: باید به این مساله توجه داشت که حجاب زنان ویترین جمهوری اسلامی ایران است.

معاون شهردار تهران در ادامه با بیان اینکه با اجرای برنامه هایی که شهرداری تهران در سالهای اخیر در اشاعه فرهنگ حجاب و عفاف در پایتخت انجام داده، فضای شهر تهران نسبت به دوسال گذشته متفاوت تر شده است، تاکید کرد: در مورد مساله عفاف و حجاب در برخی موارد مجلس ظرفیت پرداختن به این موضوع را دارد و موضوعی که وزارت کشور سه سال پیش آن را تصویب کرد، این است که هیچ مدیر آقایی نمی تواند منشی زن داشته باشد و بالعکس نیز هیچ مدیر خانمی نمی تواند منشی آقا داشته باشد. شهرداری تهران این موضوع را خیلی قبل تر مصوب کرده بود و این بار دوباره بر این مساله تاکید کرده است. این موضوع اصلا به این معنا نیست که می خواهیم تفکیک جنسیتی داشته باشیم.

حجت الاسلام میثم امرودی با اشاره به بخشی از فعالیت های شهرداری تهران در این زمینه یادآور شد: به عنوان مثال شهرداری شهربانوها را به عنوان فضایی مختص بانوان راه اندازی کرده است. در شهربانوها علاوه بر فضای بزرگی که به بانوان اختصاص داده شده فضاهایی برای استخر مراکز مشاوره، مهدکودک و مکانی برای دوچرخه سواری وجود دارد و وقتی خانمی وارد شهربانو می شود می تواند فرزندش را به مهدکودک مجموعه بسپارد و خود از فضاهای تفریحی بهره مند شود.

وی با اشاره به دیدگاه هایی که نسبت به زنان وجود دارد، ادامه داد: هرکاری انجام می دهیم نباید به نقش مادری زن ضربه بخورد دوم اینکه بیش از ۵۰ درصد جمعیت را زنان تشکیل می دهند و معتقدیم که عدالت راجع به بانوان رعایت نشده است و شهرداری خواسته این موضوع را رعایت کند.

معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران تاکید کرد: به عنوان مورد سوم می توان گفت که نقش زنها در هدایت جامعه بسیار شاخص است و در این بین می توان به حضور زنان در خانه های تسنیم اشاره کرد و در کل ما پذیرفته ایم حجاب زنان باید ویترین جمهوری اسلامی باشد.

طرح شهرداری تهران درخصوص عدم حضور بانوان در برخی سمت ها ارزشمند است
به گزارش افکارنیوز، لاله افتخاری، دبیر کمیسیون فرهنگی مجلس اسلامی نیز با تاکید بر اینکه طرح عدم حضور بانوان در سمت هایی مانند رییس دفتری که شهرداری تهران انجام داده، بسیار ارزشمند است، گفت: بهتر است که سایر ارگان ها و سازمان ها نیز از این برنامه ها و اجرای آن بهره مند شوند.
وی، با بیان اینکه اگر فضای کاری بانوان و آقایان در محیط های کاری تفکیک شده باشد خود پرسنل راحت تر هستند، افزود: این موضوع از نظر عقلانی نیز قابل توجه بوده و کار خوبی محسوب می شود.
دبیر کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در ادامه صحبت های خود درباره تفکیک محیط های کاری یادآور شد: با اجرای این طرح خانم ها و آقایان راحت تر نیز هستند. حتی اگر این کار در کلاس های درس و دانشگاه نیز اتاق بیفتد، افراد می توانند راحت تر فعالیت کاری خود را انجام دهند.

افتخاری با تاکید بر اینکه برای این جداسازی ها الزامی وجود ندارد، همچنین گفت: به هر حال کار ارزشمندی است که اگر اجرایی شود تبعات خوبی را به همراه خواهد داشت و این در حالیست که خللی در انجام وظایف افراد ایجاد نمی کند. این کار در کشورهای دیگر نیز انجام شده است. به عنوان مثال در حوزه های اشتغال، حمل و نقل، فضاهای آموزشی، اماکن عمومی، فضاهای تفریحی و … این طرح در کشورهای دیگر نیز انجام شده است.

باید تمامی دستگاه های اجرایی ملزم به رعایت عفاف و حجاب شوند
مجتبی رحماندوست، عضو کمسیون اجتماعی مجلس نیز درحاشیه این جلسه با بیان اینکه عملکرد شهرداری تهران در حوزه بانوان و عفاف و حجاب عملکرد خوبی بوده است، گفت: امیدوارم سایر نهادها و سازمانها نیز در حوزه عفاف و حجاب خوب عمل کنند.

وی افزود: در این موضوع شکی نیست که مبانی اعتقادی و احکام دینی ما در ردیف اول قرار می گیرد. به عبارتی اگر نظام ما نظام جمهوری اسلامی است باید ظواهر شهری و حضور شهروندان در اماکن عمومی نیز اسلامی باشد و باید احکام اسلامی اجرایی شود.

رحماندوست با بیان اینکه تنها اکتفا کردن به نام اسلام کافی نیست، ادامه داد: از موارد اسلامی رعایت و حفظ ظاهر هم برای بانوان و هم برای آقایان است.
این نماینده مجلس با اشاره به تشکیل کارگروه و کمیته عفاف و حجاب در کمیسیون اجتماعی مجلس بیان کرد: این کمیته وظیفه پیگیری اجرای قانون شورای انقلاب فرهنگی را دارد، چرا که طبق این قانون حدود ۲۵ دستگاه موظف هستند که قانون را در سازمان ها اجرایی کنند.

وی با اشاره به جلسه روز گذشته که جلسه ای مشترک بین شهرداری، شورای شهر، استانداری تهران و مجلس بود، یادآور شد: شهرداری تهران در این جلسه گزارشات خوبی ارائه داد. ما درصددیم که دستگاه های اجرایی ملزم به رعایت عفاف و حجاب شوند که این امر هم برای متصدیان و پشت میزنشینان باید باشد و هم برای مراجعه کنندگان. دلیلی ندارد که نظام ما نظام جمهوری اسلامی باشد اما افراد پوشش اسلامی نداشته باشند.