شماري از زنان سعودي ديروز جمعه در پاسخ به فراخوان دو ماه قبل زنان فعال در زمينه حقوق بشر عربستان براي شكستن تابوي رانندگي در عربستان با عنوان "خودم با اتومبيلم رانندگي ميكنم " اقدام به رانندگي در رياض، پايتخت و چند شهر ديگر كردهاند.

به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری فراسه، شبکه‌های اجتماعی اینترنتی همچون " تویتر " و " فیس‌بوک " فیلم‌های کوتاه ویدیویی از زنان در پشت فرمان اتومبیل و در حال رانندگی را منتشر کردند.

" توفیق السیف "، یک نویسنده سعودی در صفحه خود در شبکه تویتر نوشت: صبح جمعه همسرم را در حال رانندگی تا سوپر مارکت همراهی کردم.

" محمد القحطانی "، رئیس انجمن حقوق مدنی و سیاسی عربستان نیز در صفحه اجتماعی خود گفت: همسرم دیروز ۴۵ دقیقه را در خیابان‌های شهر ریاض رانندگی کرد و من نیز وی را همراهی می‌کردم، حتی اگر شخصیت‌های دینی و قانونمداران رانندگی زنان را منع کنند اما این حق زنان است.

القحطانی نوشته بود که همسرش حتی لوازم ضروری را با خود برداشته بود تا بدون هیچ هراسی آمادگی بازداشت شدن از سوی نیروهای امنیتی به خاطر رانندگی کردن را داشته باشد.

با توجه به اینکه هیچ کدام از این زنان تاکنون دستگیر نشده‌اند انتظار می‌رود که مقامات با توجه به انتقاد جوامع حقوق بشری خواستار عدم مقابله جدی با این کمپین شوند.

شمار دیگری از زنان سعودی نیز در پایگاه‌های فیس‌بوک و تویتر اعلام کردند که تابوی ممنوعیت رانندگی را در ریاض، جده و مکه مکرمه شکستند.

یکی از این زنان نیز گفت که پلیس مکه با متوقف کردن خودروی وی تلفن همراه وی و دوستانش را توقیف کرد اما آنها را به مرکز پلیس نبرد.

سازمان‌دهندگان این کمپین تاکید کردند که به فراخوان خود برای رانندگی زنان در شبکه‌های اجتماعی ادامه می‌دهند تا زمانی که پادشاه مجوز رانندگی زنان را صادر کند.

" وجیه الهویدر " یک فعال زنان سعودی دلیل استقبال اندک زنان عربستان از این فراخوان را برخورد جدی مقامات طی هفته‌های گذشته با زنانی دانستند که در شهرهای مختلف عربستان به دلیل رانندگی روزها را در بازداشت به سر بردند.

ماه گذشته یک زن ۳۲ ساله سعودی به نام " منال شریف " که فیلمی از رانندگی خود را در شبکه اینترنت منتشر کرده بود، بازداشت شد و پس از تحمل دو هفته حبس و تعهد به خودداری از رانندگی، مقامات او را رها کردند.

پنجشنبه دو هفته پیش نیز شش زن سعودی به دلیل رانندگی برای مدت کوتاهی بازداشت شدند.

عربستان تنها کشوری است که در آن رانندگی برای همه زنان اعم از سعودی یا خارجی ممنوع است.

این در حالی است که در نوامبر سال ۱۹۹۰ ۴۷ زن سعودی در پاسخ به فراخوانی و برای نشان دادن اعتراض خود به ممنوعیت رانندگی زنان در عربستان در خیابان‌های شهر ریاض به صورت جمعی رانندگی کردند اما همه آنها بازداشت شدند.

سازمان عفو بین‌الملل نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد: مقامات سعودی نباید با زنان همچون شهروند درجه دو تعامل داشته باشند و باید به آنها اجازه رانندگی بدهند.

در این بیانیه آمده است: اجازه ندادن به زنان برای رانندگی مانع بسیاری از فعالیت زنان همچون رساندن فرزندانشان به مدرسه و.. می‌شود.

در قانون اساسی عربستان ماده‌ای مبنی بر ممنوعیت رانندگی زنان وجود ندارد اما مقامات بر اساس فتوای صادره از سوی مفتی‌های این کشور زنان را از این امر منع می‌کنند.

اين در حالي است كه سه هزار و ۳۴۵ زن نيز با تهيه عريضهاي كه به ملك "عبدالله بن عبدالعزيز "، شاه عربستان ارائه شده است خواستار بهرهمندي زنان از حق خود براي رانندگي شدند و از سوي ديگر ۲۴ هزار زن سعودي نيز در شبكه اجتماعي فيسبوك فراخوان زنان براي رانندگي را تاييد كردهاند.