به گزارشافکارنیوز،بازار تفکیک جنسیتی به کنسرت‌های موسیقی رسید. تابستان امسال، تفکیک جنسیتی در شهرداری اتخاذ شد و حالا احتمال دارد به کنسرت‌های موسیقی هم کشیده شود. کنسرت‌هایی که تا پیش از آن از سوی برخی گروه ها برهم زده می‌شد و پس از سفارشات قاطع رییس‌جمهورکه برای مدتی مشکلی در برگزاری نداشتند. البته در این مدت برخی نهاد ها با فیلمبرداری از تماشاگران فضایی را ایجاد کردند که اکنون به پیشنهاد جداسازی سالن‌های مردانه و زنانه در کنسرت ها رسیده است.

اقدام شهرداری تهران، در چند هفته گذشته، که محل کار مردان و زنان مشغول به کار در این سازمان را از هم جدا کرد تا به این وسیله زمینه‌های تکریم زنان در این سازمان را فراهم آورد، شروع مجددی بود بر جداسازی‌ها در فصلی جدید. اقدامی که موجی از مخالفت‌ها و موافقت‌ها را به میان آورد، موافقانی به‌شدت موافق و مخالفانی هم با همان شدت. حتی وزیر کار که مخالف این موضوع بود، مورد هجمه قرار گرفت، او که غیرت دینی را در حل کردن مسائل و مشکلات دیگر جامعه زنان از جمله مسائل معیشتی آنها می‌دانست و نه در جدا کردن زنان و مردان در ادارات، با حجم انتقادات بالایی مواجه شد. اما انتقادات دولت را منفعل نکرد و افراد دیگری از هیات دولت، در این زمینه واکنش نشان دادند؛ معصومه ابتکار، یکی از معاونان رییس‌جمهور هم، این اقدام شهرداری را سیاسی دانسته است.

معاون زنان ریاست‌جمهوری نیز که پیش از این، اعلام کرده بود در خصوص این اقدام شهرداری، به این سازمان تذکر جدی داده و اظهار امیدواری کرده بود جلوی این کار گرفته شود پس از مدتی در واکنشی دیگر، شهرداری تهران را ملزم به پاسخگویی به اجرای چنین بخشنامه‌هایی دانست و از پیگیری از طریق مدیر کل امور بانوان شهرداری تهران خبر داد. مولاوردی همچنین در تازه‌ترین اظهاراتش، از مذاکره با وزارت کشور درباره این مصوبه سخن گفته و اعلام کرده است: «اقدام شهرداری معنایی جز تفکیک جنسیتی ندارد.»

معاون رییس‌جمهور در امور زنان و خانواده گفته است: «وقتی در جمعی زنان را از مردان جدا می‌کنند، اسم آن را چه می‌گذارند؟ این تفکیک جنسیتی نیست؟ در این خصوص با معاون امور اجتماعی وزیر کشور صحبت کردیم و وی اظهار می‌کند که این کار شهرداری به دلیل ابلاغیه وزارت کشور در سال‌های پیش بوده است و مربوط به مصوبه صیانت از حقوق می‌شود. براساس این موضوع قرار شد معاون امور اجتماعی بررسی کند که اگر این مصوبه مربوط به سه سال گذشته است، چرا اکنون اجرا می‌شود.»

او همچنین اعلام کرد در چند روز آینده موضع رسمی خود را در رابطه با مصوبه شهرداری تهران اعلام می‌کند.

حضور بانوان در عرصه مدیریت‌های میانی که در دولت تدبیر و امید، حداقل خواسته جامعه زنان بود، با اقدام شهرداری زیر سوال رفت. خواسته‌یی که مولاوردی به آن نمره قبولی می‌دهد و شاید جامعه زنان نتواند به راحتی مولاوردی، آن را بپذیرد.

تفکیک جنسیتی در کنسرت‌ها مورد تایید ما نیست

در همین بین این‌بار نیروی انتظامی، پیشنهاد داده که کنسرت‌ها را هم جدا کنند، زنان در یک گوشه بنشینند و مردان در گوشه‌یی دیگر. بدون هیچ تماسی و حرف و سخنی.

این جریان را شاید بتوان در ادامه فشارهای وارده بر کنسرت‌ها دانست، فشارهایی که با ورود به کنسرت‌های در حال اجرا در شهرهای کوچک‌تر و برهم زدن آنها کار را به جایی رساند که وزیر ارشاد از رییس‌جمهور بخواهد تا او از وزیرکشور بخواهد که مانع از این اقدامات ضد فرهنگی شوند، اقدامی که از آن ممانعت به عمل آمد و جای برهم زدن کنسرت‌ها را نصب دوربین‌ها در سالن‌ها گرفت تا از نحوه برگزاری کنسرت، فیلمبرداری شود و همه‌چیز تحت کنترل قرار گیرد.

حالا مدیرکل دفتر موسیقی از برگزار نکردن کنسرت‌ها در صورت ادامه تفکیک جنسیتی خبر می دهد. پیروز ارجمند درباره موضوع تفکیک جنسیتی کنسرت‌ها در شهرستان‌ها گفت: بحثتفکیک جنسیتی در کنسرت‌ها برای اولین بار در خراسان شمالی مطرح شد و باید بگویم که طرح چنین موضوعی نه از سوی وزارت ارشاد و نه از سوی نیروهای فشار است، بلکه این تصمیم از سوی نیروی انتظامی اتخاذ شده است. شورایی با عنوان شورای برگزاری کنسرت‌ها وجود دارد که این پیشنهادات را ارائه داده و مورد بررسی قرار می‌دهد که البته فقط در حد پیشنهاد بوده است.

مدیرکل دفتر موسیقی اضافه کرد: هر گونه تفکیک جنسیتی درکنسرت‌ها مورد تایید ما نیست و در شأن مردم شریف ایران محسوب نمی‌شود زیرا ما موظفیم به ساحت خانواده‌های ایرانی احترام بگذاریم. ما معتقدیم یکی از سالم‌ترین محیط‌ها، سالن‌های کنسرت است. اگر قرار باشد کنسرتی با تفکیک جنسیتی برگزار شود اصلا آن کنسرت را برگزار نخواهیم کرد. مردم برای دیدن یک اتفاق فرهنگی، همراه با خانواده خود در سالن حاضر می‌شوند و این اشکالی ندارد. حال اگر فرد یا افراد خاطی و هنجارشکنی در جمع حضور دارند، باید نیروی انتظامی با آنها برخورد کند. درست نیست که به دلیل رفتار یکی، دو نفر اینطور برخورد کنیم.

معاون فرهنگی ارشاد استان تهران هم با تایید سخنان و مواضع مدیرکل دفتر موسیقی وزارتخانه به «اعتماد» گفت: «موضع ما همان موضع مدیر دفتر موسیقی است، ما هم این مساله را در شان خانواده‌های ایرانی نمی‌دانیم.»

اما رییس کمیته هنری شورای شهر، با اظهار تعجب از شنیدن این پیشنهاد و عملی کردن آن در شهرستان‌ها، به «اعتماد» گفت: «تنها می‌توانم بگویم متاسفم». عبدالحسین مختاباد در ادامه گفت: «این اقدام باعثمی‌شود موسیقی ما از بین برود، خواننده انگیزه‌یی برای اجرای کنسرت نداشته باشد، و در نهایت مردم را به موسیقی خارج از مرزهای کشور سوق دهیم.»

افراد صاحب این تفکر، مربوط به قرن پیشند


شهلا لاهیجی، ناشر و فعال حقوق زنان هم می‌گوید: «یادم می‌آید روزهایی که سینما در ایران درست شده بود، شوهرخاله‌ام صاحب سینمایی بود، پدرم از خارج آمده بود و فیلم‌های صامت را ترجمه می‌کرد. در آن زمان، مادرم می‌گفت قسمت زنانه از مردانه در سینماها جدا بود. این داستان به ۹۰ یا صد سال پیش برمی‌گردد.»

او به تفکیک جنسیتی در شهرداری اشاره می‌کند و می‌گوید: «یادم می‌آید، آقای شهردار موقعی که کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری بودند، به دختران می‌گفتند هر جوری که دلتان می‌خواهد بیایید به من رای بدهید، دختران با عینک ریبن و لباس‌های شیک می‌آمدند پای صندوق‌های رای، از اینها گذاشته، باید ببینیم در چه قرنی زندگی می‌کنیم، کجای دنیا ایستاده‌ایم.» او در ادامه در ارتباط با تفکیک جنسیتی در شهرداری می‌گوید: «شهرداری یکی از جاهایی است که مدیران برخی قسمت‌ها زن هستند، گمان نمی‌کنم اصلا چنین طرحی در جامعه امروز ما با این تعداد زنان فارغ‌التحصیل ما از دانشگاه که از برادرانشان هم بیشترند، باز بتوانیم آن را به عمل درآوریم، فکر می‌کنم اینها از حد حرف خارج نمی‌شود.»

اقدامات اخیر نیروی انتظامی در خصوص کنسرت‌ها و هرآنچه به بانوان مربوط است، مورد انتقادهایی واقع شده است، نهادی که زیر نظر وزارت کشور است. اما گروهی به نام نیروهای انصار حزب‌الله می‌خواهند موازی نهادهای دولتی وارد شود و با این دست جداسازی‌ها و تذکر‌های لسانی و غیر لسانی در خصوص حجاب به قول خود «فرهنگ جامعه کمک کنند.»

رییس مرکز اطلاع‌رسانی وزارت کشور اما از مجوز نداشتن این گروه سخن می‌گوید. روح‌الله جمعه‌یی گفته است: «تا به حال مجوزی برای اجرای چنین طرحی از وزارت کشور درخواست نشده است و برای انجام فعالیت‌های سازمان‌یافته و تشکلی حتما باید از وزارت کشور درخواست مجوز شود. توصیه می‌کنیم چنانچه افراد، گروه‌ها یا تشکل‌ها نسبت به هر گونه فعالیت اجتماعی نقد یا اعتراضی دارند از مجاری قانونی اقدام کنند. همه ملتزم و معتقد به رعایت قوانین هستند و استثنایی وجود ندارد. تشکل انصار حزب‌الله هم باید توجه داشته باشند که در کشور قانون حاکم است.»

جمعه‌یی درباره عکس‌العمل دولت نسبت به احتمال حضور انصار حزب‌الله در خیابان و دادن تذکر سازمان‌یافته به مردم خاطرنشان می‌کند: دولت اصلا وارد بازی‌های اینچنینی نمی‌شود. دولت گرفتار عملیات روانی و فضاهایی که برای ایجاد بحران ساخته می‌شوند، نمی‌شود.

ما به انصار حزب‌الله و هر گروه دیگری هشدار می‌دهیم که باید در چارچوب قانون حرکت کنند. موضوع این است که دولت وظایف مهم‌تری را بر عهده دارد. مسوولیتی که مردم سال گذشته به دولت محول کرده‌اند، به مراتب مهم‌تر است. دولت در عرصه‌های مختلف در حال نبرد است. برای اقتصاد و معیشت مردم در تلاش است. سعی می‌کند تا آرامش و ثبات را به مردم بازگرداند و اینها را نهادینه کند. وظایف سنگینی دارد، به همین دلیل خود را درگیر مسائل حاشیه‌یی نمی‌کند اما اگر کسی به هر دلیلی برای امنیت مردم مشکل ایجاد کند قطعا دولت با آن مقابله می‌کند، ترسی هم از هیچ گروهی ندارد.

به گفته این مقام سخنگوی وزارت کشور، تذکرهای لازم به انصار حزبالله درباره تذکر دادن به مردم داده شده است. انصار حزبالله مجوز ایجاد و اعزام گشتهای موتوری ارشاد برای تذکر دادن به مردم در خیابان را ندارد. نهادهای انتظامی کشور به اندازه کافی قدرت دارند که بتوانند قانون رسمی را اجرا کنند.