مسن‌ترین زائر ایرانی خانه خدا

به گزارش افکارنیوز، حجت ‌لاسلام محمد نقدی ظهر امروز در حاشیه " همایش متمرکز آموزشی توجیهی مسافران قبله ویژه زائران حج تمتع " در جمع خبرنگاران این شهرستان اظهار داشت: در مجموع با ۳ هزار نفر عوامل تعداد ۶۴ هزار زائر ایرانی به سفر خانه خدا برای حج تمتع امسال اعزام می‌شوند.

وی با اشاره به اعزام ۱۰۰ هزار نفر زائر کعبه از ایران در سال‌های گذشته افزود: در چند ساله اخیر به دلیل اجرای پروژه‌های عمرانی توسعه بیت‌الله الحرام، اعزام ازائران حج تمتع کاهش ۲۰ درصدی داشت.

به گفته وی، بر اساس اعلام منابع سعودی تا دو سال آینده تعداد اعزام زائرین به همان میزان ۱۰۰ هزار نفری سابق بر می‌گردد.

این مقام مسئول بیان داشت: مسئولان سازمان حج و زیارت با دنبال تأکید مقام معظم رهبری به حداقل رساندن اعزام نیروهای ستادی را در دستور کار قرار داده‌اند تا به جای آنها سهمیه اعزام زائران افزایش یابد.

نقدی با اشاره به آغاز پروازهای زائران از نیمه دوم شهریور ماه یادآور شد: امسال بر اساس هماهنگی و رایزنی انجام شده قرار است زائران کعبه از فرودگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) به سرزمین وحی اعزام شوند.

وی با اشاره به اینکه برخی زائران ۱۷ سال است که در نوبت تشرف به حج بودند افزود: برای اعزام سفر حج تمتع هیچ نهاد یا ارگانی سهمیه ندارد و با تأکید رهبر معظم انقلاب اسلامی فقط کسانی که واجب هستند اعزام می‌شود و هیچ شخصی نمی‌تواند فیش حج واجب را جابجا کند.

به گفته وی، زائران ایرانی عازم حج نمایندگان این کشور به ویژه جمهوری اسلامی هستند که می تواند با رعایت آداب و اخلاق اسلامی معرف کشور ایران و مسلمان شیعه به عنوان الگو و نمونه باشند.

مسئول دفتر نمایندگی بعثه مقام معظم رهبری در منطقه قم همچنین رعایت نکات ایمنی برای حفظ سلامتی و امنیت توسط زائران را نیز خواستار شد و عنوان کرد: زائران با حفظ سلامتی و پرهیز از اعمالی که سلامت جسمی آنها را تهدید می‌کند دقایق و لحظات ارزشمند و جبران‌ناپذیر این سفر روحانی و معنوی را از دست ندهند.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه میانگین سنی زائران ۵۰ سال به بالا است خوردن و آشامیدن صحیح، پرهیز از عبور و مرور زیاد در آفتاب و هوای گرم مکه و مدینه، اجتناب بانوان از تردد به صورت انفرادی، امتناع از بحث و جدل و گفتوگوهای غیرضروری و نرفتن به مکانهای غیر مجاز از نکات ایمنی و امنیتی ضروری برای زائران است تا بتوانند حجی بدون دغدغه و خوش خاطره را برای خود ثبت کنند.