قالیباف: جابجایی فرودگاه مهرآباد را به طور جدی پیگیری می‌کنیم

به گزارش افکارنیوز، هر از گاهی از گوشه و کنار مطالبی درباره مشکلات وجود فرودگاه مهرآباد در میان مناطق شهر تهران می شنویم. سقوط آنتونوف در حوالی فرودگاه مهرآباد، بحثهای مربوط به مکان استقرار این فرودگاه را به صحن شورای شهر کشاند.

احمد مسجدجامعی، رئیس شورای شهر تهران هم در اظهار نظری درباره ضرورت جابجایی فرودگاه مهرآباد سخن گفته است، اما این بار شهردار تهران است که با پرده برداری از یک مطالعه یک ساله، از آسیبهای این فرودگاه می گوید و بر عزم جدی مدیریت شهری تهران برای جابجایی این فرودگاه تأکید می کند.

محمد باقر قالیباف، در بیان آسیب های وجود فرودگاه ها در داخل شهرها، به عواملی مانند آلودگی هوا از دو منشا فعال ناشی از سوزاندن سوخت هواپیما و غیر فعال حاصل از ترافیک منطقه فرودگاه در کانون شهری، آلودگی صوتی، صلب آسایش شهروندان و فقدان ظرفیت توسعه‎ای در محل فرودگاه‎های شهری و خطرات احتمالی ناشی از سقوط هواپیما در مناطق شهری اشاره می‌کند.

شهردار پایتخت، با اشاره به اهمیت بحثانتقال کانون پروازهای داخلی به خارج از شهر گفت: بیش از یک سال است که شهرداری کار گروه‌های مطالعاتی برای بررسی و آسیب شناسی وضعیت استقرار فرودگاه مهرآباد در میان مناطق شهری تشکیل داده است. بررسی های این کار گروه‌ها نشاندهنده نقش نگران‎کننده فرودگاه در آلودگی هوای تهران و آمار بالای بیماری بر اثر آلودگی هوا می‎باشد.

وی افزود: فرودگاه مهرآباد، بنا بر گزارش های وزارت راه و شهرسازی، درسال گذشته میزبان ۱۳ میلیون و ۱۰۶ هزارمسافربوده و نزدیک به ۱۰۹ هزار نشست و برخاست در این فرودگاه انجام شده است. بر اساس آمار شرکت مادر تخصصی فرودگاه‎های کشور، در ماه گذشته بیش از یک میلیون مسافر از طریق فرودگاه مهرآباد جابه‎جا شده اند که بیش از دو برابر تعداد مسافر جابه‎جا شده در فرودگاه بین المللی امام خمینی می‎باشد. می دانید این تعداد پرواز روزانه در شهر یعنی چه؟ یعنی تردد ۹۰ هزار خودرو در شهر؛ و این تازه فقط از منظر آلودگی هواست. میزان آلودگی صوتی فرودگاه مهرآباد برای مناطق اطرافش، دو برابر اندازه مجاز آلودگی صوتی است.

شهردار تهران با اشاره به انجام مذاکرات با ارگان های ذیربط، ادامه داد: شهرداری به صورت جدی در حال پیگیری انتقال فرودگاه مهرآباد است. این انتقال در بطن یک تحول عمده برای منطقه جنوب غرب تهران و یک جهش بین المللی برای تهران طراحی و تعریف شده است.

قالیباف با اشاره به تاریخچه تاسیس فرودگاه مهرآباد گفت: در زمان افتتاح، مهرآباد در حومه شهر تهران قرار داشته است، لیکن با رشد سریع شهر اکنون این فرودگاه در مرکز چندین محله پرجمعیت قرار دارد.

فاصله محدوده باند فرودگاه تا محله‎های هاشمی، معین، هوشیار، دامپزشکی و دستغیب حدود ۲۵۰ متر می‏باشد. اگر می بینید که در مرکز شهر لندن یا لس آنجلس فرودگاه‎های فعال وجود دارد، باید توجه کنید که عمده پروازهای شهر لوس آنجلس از طریق فرودگاه ال اِی اِکس و در شهر لندن از طریق فرودگاه هیترو انجام می‎پذیرد و فرودگاه‎های های باب هوپ لوس آنجلس و سیتی لندن با محدودیتهای قانونی سنگین و در چارچوب مشخص قوانین شهری فعالیت می‎کنند.

وی با اشاره به اندازه هواپیمای قابل پذیرش، زاویه فرود و محدودیت های زمانی اجاره شده در این دو فرودگاه ها افزود: فرودگاه‎های شهری جهت پاسخگویی به نیاز یک طیف مشخص در تسهیل دستیابی به مرکز شهر تعبیه می‎شوند و از نظر حجم پروازهای قابل انجام به مراتب پایین تر از فرودگاه های اصلی در شهرهای بزرگ هستند.

شهردار تهران با تشریح برنامه مفهومی انتقال فرودگاه مهرآباد توضیح داد: محوطه فرودگاه مهرآباد یک منطقه شهری برای تحول و توسعه بخش جنوب غربی پایتخت در اختیار قرار می‎دهد. همچنین جهش بین المللی شهر تهران مستلزم ایجاد یک دروازه چند منظوره در شهر است که در منطقه مهرآباد قابل ایجاد است.

کار گروه طرح مفهومی پروژه انتقال فرودگاه مهرآباد، ساخت فاز ۲ فرودگاه امام خمینی و توسعه منطقه مهرآباد را در قالب اهداف توسعه ای منطقه و دورنمای بلند مدت شهر مورد بررسی قرار داده و طرح مفهومی خود را ارائه کرده است. این امر علاوه بر در اختیار نهادن یک فرصت بزرگ برای جنوب غرب تهران، مشکلات عدیده وضعیت فعلی فرودگاه امام خمینی را نیز برطرف می سازد.

قالیباف افزود: توسعه منطقه مهرآباد می تواند به نحوه‎ای انجام شود که هزینه های ساخت فرودگاه جدید در بلند مدت از طریق آن فراهم گردد. انتقال مرکز اصلی پروازهای داخلی به خارج از شهر تهران و توسعه محل کنونی فرودگاه مهرآباد یک طرح ملی است و علاوه بر ارتقای کیفیت زندگی شهروندان، به دلیل جلب سرمایه‎گذار، ایجاد اشتغال و ایفای نقش در افزایش تولید ناخالص داخلی منافع اجرای آن فراتر از شهر تهران می باشد.

شهردار تهران با اشاره به بین بخشی بودن طرح انتقال فرودگاه و توسعه فرودگاه امام خمینی (ره)، اعلام کرد: در صورت آمادگی و همکاری دولت، از همین فردا آماده شروع کار هستیم.