شهردار منطقه ۲۲ با اعلام این خبر گفت: این مجموعه عظیم با مساحت ۵۰ هکتار با زیر بنای ۵۵ هزار متر مربع در غرب تهران احداث میشود و در تیرماه سالجاری کلنگ احداث آن به زمین زده خواهد شد.
بهاری با اشاره به ویژگی‌های این پارک فراملی افزود: این مجموعه دارای ۷ دیار است و در مجموع ۸۳ جاذبه برای مخاطبان در همه گروه‌های سنی دارد.

به گفته شهردار منطقه ۲۲، احداثاین پارک می‌تواند امکانات مناسب برای ساماندهی اوقات فراغت شهروندان و بسیاری از هم میهنانمان فراهم کند؛ به‌ویژه اینکه احداثاین پارک با توجه به فرهنگ ایرانی - اسلامی خواهد بود تا محیط مناسب برای گذران اوقات فراغت مردم به‌وجود آورد. بهاری با اشاره به دیارهای هفت‌گانه مجموعه هزار و یک شهر، تصریح کرد: تمامی بخش‌های این مجموعه برگرفته از فرهنگ غنی ایرانی - اسلامی است و تلاش شده است این مجموعه تجلی اندیشه‌ها و آرای ایرانیان در طول تاریخ باشد.

به گفته وی، ۷ دیار در این مجموعه پیش‌بینی شده است که دیار اول به نام دیار آفرینش نامگذاری شده و مبنای تفسیر ایرانی - اسلامی دارد. دیار دوم نیز قصه و افسانه نام گرفته و از افسانه‌های کهن بهره گرفته است. در دیار سوم نیز که با نام دیار تاریخ طراحی شده، رویدادها، مشاهیر و دستاوردهای مادی و معنوی تمدن ایران و جهان به نمایش گذاشته شده است. بهاری گفت: دیار چهارم نیز عصر نو نام دارد و برگزیده‌ای از ویژگی عصر جدید ایران و جهان در آن است. دیار پنجم هم با نام اکتشافات و تخیلات عملی، میزبان تخیلات و ایده‌های خلاقانه خواهد بود. در دیار ششم نیز جاده ابریشم به‌عنوان یک جاذبه مشرق زمین مورد توجه قرار گرفته و در دیار هفتم نیز ماجراجویی مورد توجه قرار گرفته است.

وی در پایان مهم‌ترین ویژگی این پارک را دسترسی بسیاری از شهروندان شهرهای مختلف کشور به آن دانست و گفت: این مجموعه علاوه بر شهروندان تهرانی می‌تواند میزبان بسیاری از هم میهنان ما باشد و حتی پذیرای بسیاری از گردشگران کشورهای مسلمان باشد که قصد دارند با رعایت اصول اسلامی به تفریح و تفرج بپردازند.

الهام از معماری ایرانی - اسلامی

مدیرعامل سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت مردمی شهرداری تهران نیز با اشاره به اینکه طراحی مجموعه هزار و یک شهر به‌گونه‌ای است که شهرهای تا فاصله ۳۰۰ تا ۵۰۰ کیلومتر نیز می‌توانند از آن استفاده کنند، گفت: در این مجموعه پارک‌های آبی بانوان و آقایان، شهربازی، بازار بزرگ، ۲ رستوران و واحدهای تجاری محدود، ۴پارکینگ، ایستگاه تاکسی و اتوبوس، ۵ مرکز فوریت‌های پزشکی و غیره ایجاد می‌شود.
سیدعیسی احمدی در مورد پارکینگ درنظر گرفته شده برای این مجموعه اظهار داشت: پارکینگ شهربازی در زمینی به وسعت ۹.۴ هکتار با زیربنای ۲۴۴ هزار متر مربع احداثمی‌شود و همچنین پارکینگ طبقاتی نیز در ۵ طبقه به وسعت ۶۰۰ هزار متر مربع با ظرفیت ۲۲ هزار خودرو بنا خواهد شد و پارکینگ اختصاصی این مجموعه نیز در زمینی به مساحت۱۳.۸ هکتار احداثمی‌شود.
وی ادامه داد: در بخش فرهنگی این مجموعه نیز یک مسجد به وسعت ۵/۱ هکتار با الهام از معماری ایرانی ساخته می‌شود.

احمدی از طراحی ۳ هتل در این مجموعه خبر داد و افزود: هتل ۳ ستاره به مساحت ۲.۵هکتار با محوریت خانواده، هتل ۴ ستاره و مرکز همایش‌ها با مساحت ۳.۹هکتار برای برگزاری همایش‌ها و اقامت و هتل ۵ ستاره به مساحت ۶.۳هکتار احداثمی‌شود.

به گفته مدیرعامل شرکت سرمایهگذاری و مشارکتهای مردمی شهرداری تهران، این هتل استاندارد جدیدی در کیفیت ساخت و طراحی هتلهای ۵ ستاره در ایران ایجاد خواهد کرد و معماری این بنا از نقشهای بینظیر فرش ایرانی و فضاهای آن از باغهای ایرانی الهام خواهد گرفت.